Afaceri de la Zero. Cum au crescut. Brandul de bere artizanală Oriel Beer se dezvoltă cu un proiect Erasmus de 60.000 de euro. „Suntem prima berărie din România care face o bere cu drojdii sălbatice, recoltate de noi din Belgia, ţara berilor“

Autor: Alexandra Matei 06.02.2023

Fondatorii Oriel au participat la un program de specializare pentru producţia de bere prin intermediul Erasmus şi au obţinut o finanţare de 60.000 de euro, bani pe care îi folosesc pentru a lansa noul tip de bere În următorii ani, cei doi îşi propun să crească capacitatea de producţie şi să mergă şi în zona de cercetare şi inovare în domeniul berii artizanale.

Ioana Coca şi Laurenţiu Mândrilă au înfiinţat brandul de bere artizanală Oriel Beer în 2017, businessul lor a crescut organic, iar sticlele de bere cu eticheta Oriel Beer au ajuns, în tot acest timp, în restaurantele, barurile şi magazinele de specialitate din ţară şi din Olanda. Cei doi au participat anul trecut la un program de specializare pentru producţia de bere, prin intermediul Erasmus şi au obţinut o finanţare de 60.000 de euro, bani pe care îi folosesc pentru a lansa anul acesta un nou produs – berea artizanală din drojdii sălbatice.

„Am descoperit programul Erasmus, care de obicei se adresează bursierilor şi studenţilor. Însă, de ceva vreme, au deschis o nouă oportunitate pentru companiile mici. Noi am avut un partener belgian, o altă microberărie cu care am făcut o bere în trecut şi am scris un program. A fost o fericire extraordinară să vedem că proiectul nostru a fost aprobat. Proiectul se numeşte «Ascomycota – Innovative yeast cultivation from Belgium to Romania» sau, pe scurt, Project AYCBR“, a povestit Ioana Coca.

„Ne-am specializat ca berari pe un anumit tip de bere produs în Belgia, iar acest proiect a contribuit la educaţia noastră. Am mers într-o zonă din Belgia şi am recoltat drojdii sălbatice, din care vom face un nou tip de bere”

Proiectul a avut o durată de şase luni, mai spune ea, timp în care s-au derulat cinci activităţi principale. Prima a fost trainingul din Belgia, în care cei doi antreprenori au recoltat drojdii sălbatice, care au fost apoi certificate de un laborator din Louvain.

Ulterior, drojdiile au fost înmulţite şi trimise în România, unde urmează să fie produsă berea specific belgiană. În plus, afirmă ea, pentru a putea susţine producţia acestui tip de bere, cei doi au făcut şi un parteneriat cu un alt partener din Danemarca, iar tulpinile drojdiilor recoltate vor fi disponibile pe o perioadă de trei ani.

„Este o bere brună, uşor acrişoară, care se învecheşte în butoaie de stejar. Lansarea va fi în cursul acestui an. Suntem prima berărie din România care face o bere cu drojdii sălbatice, recoltate de către noi din Belgia, ţara berilor. Lumea o să devină curioasă şi sigur va încerca brandul Oriel”, a adăugat Ioana Coca

În afară de berea propriu-zisă, ea şi partenerul său de business şi-au dorit să dezvolte comunitatea de microberari din România.

Astfel, cei doi au organizat un curs pentru microberarii amatori, dar şi pentru cei profesionişti, care nu pot accesa resurse. Au fost selectaţi 20 de participanţi, care au participat la o zi de training, susţinut de partenerul belgian al Oriel Beer şi de un alt specialist biochimist.

Ioana Coca precizează că granturile pentru astfel de parteneriate de mică anvergură, cum a fost cel pe care Oriel Beer l-a realizat pentru producţia de bere fermentată din drojdie sălbatică, sunt cuprinse între 30.000 şi 60.000 de euro.

Astfel de proiecte, menţionează ea, se pot accesa şi de către alţi mici antrepreori români din alte domenii. Însă, subliniază ea, e nevoie şi de un partener din afară. Ioana Coca este de părere că, pe termen lung, pot fi dezvoltate astfel de parteneriate chiar şi la nivel local.

„Putem să creştem şi să avem colaborări, chiar şi naţionale, cu diferite laboratoare din România, care se pot specializa pe analiza de drojdie de bere. Nu ştiu cât de mult se va reflecta acest proiect în vânzările din România. Cred că vânzările vor creşte mai degrabă în Belgia.”

Ea crede că recoltarea drojdiei sălbatice ar putea fi posibilă şi în România. Mai mult, una dintre dorinţele sale este de merge dincolo de zona de producţie şi de a intra şi în zona de cercetare şi inovare în domeniul berii artizanale.

Oriel Beer este o afacere pornită de la zero în 2017 de doi antreprenori care nu ştiau, la momentul acela, prea multe despre cum se face berea artizanală. În tot acest timp, cei doi berari au crescut şi odată cu ei s-a dezvoltat şi businessul lor.

În 2020, Oriel Beer avea afaceri de 200.000 de lei, iar sticlele de bere erau prezente în peste 30 de localuri din Bucureşti, având şi o prezenţă timidă pe pieţele externe.

Anul trecut, businessul a generat venituri de crica 340.000 de lei, plus 18% faţă de 2021, iar produsele s-au făcut cunoscute şi în străinătate, în Olanda şi Italia.

Capacitatea de producţie a rămas la un nivel similar cu cel din 2020. Oriel Beer poate produce pe an circa 100 hl, cea mai mare cantitate de bere mergând către Olanda.

„Am păstrat acelaşi concept – suntem în restaurante, baruri sau magazine de specialitate din România. În Olanda suntem, de asemenea, în restaurante, baruri şi magazine de specialitate, dar sunt mult mai numeroase decât în România.” Piaţa externă rămâne o prioritate, mai spune Ioana Coca.

În Olanda, o sticlă de bere cu eticheta Oriel Beer costă între 3 şi 10 euro, preţurile fiind similare cu cele din România.

În acest moment, principala provocare a celor doi antreprenori este legată costurile mari - atât la materia primă, cât şi la ambalaje sau transport.

„Până în 2025, vom creşte capacitatea de producţie şi comunitatea de microberari. Ne dorim să facem cursuri pentru alţi jucători de pe piaţa berii artizanale din România şi să lărgim orizonturile în ceea ce priveşte berea artizanală.”

 


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

ZF a strâns în comunitatea Afaceri de la zero peste 1.000 de proiecte în ultimii patru ani. Ne-am propus să vorbim din nou cu mici antreprenori care şi-au spus povestea la Afaceri de la zero în primii ani pentru a vedea cum se dezvoltă businessul lor.