Crăciunul sub semnul inflaţiei: consumul în luna sărbătorilor de iarnă din Ungaria şi Polonia aminteşte de perioada crizei economice mondiale

Autor: Catalina Apostoiu 07.02.2023

În Ungaria, vânzările cu amă­nun­tul au scăzut semnificativ în de­cembrie 2022 după ce inflaţia a cres­cut la un nivel nemaiînregistrat de zeci de ani, ceea ce a determinat scă­derea puterii de cumpărare a sala­riilor muncitorilor.

Scăderea consumului de ali­men­te aminteşte de perioada crizei eco­no­mice mondiale.

Vânzările de retail ajustate ca­len­da­ristic au scăzut cu 3,9% în de­cembrie după o creştere anuală de 0,6% în noiembrie, în condiţiile în ca­re vânzările de alimente au consem­nat un declin puternic, iar eliminarea plafonului introdus de guvern pentru preţurile carburanţilor i-a determinat pe unguri să cumpere mai puţini car­buranţi, relatează Reuters.

Datele reprezintă un alt semn pu­ternic că economiile central-euro­pene au încetinit dramatic la sfârşitul anului 2022 în condiţiile în care in­flaţia a erodat puterea de cumpărare în pofida unei creşteri robuste a sa­lariilor, care nu a ţinut pasul cu acce­lerarea scumpirilor.

Crăciunul a fost modest anul trecut, indică ultimele date statistice din Ungaria. În decembrie, consumul nici măcar nu a atins nivelul din 2021 pe baza datelor ajustate sezonier, no­tează Portfolio.

Scăderea comerţului cu amănun­tul durează de luni întregi, dar s-a intensificat în decembrie.

Volumul cifrei de afaceri în co­merţul cu amănuntul mixt alimentar şi alimentar a scăzut cu 8.3%.

Potrivit lui Gyorgy Vamos, se­cre­tar general al Asociaţiei Ungare pentru Comerţ (OKSZ), nici lunile ur­mătoare nu vor aduce o întor­sătură pozitivă. Potrivit acestuia, este posibil ca inflaţia în magazine să fi atins vârful în ianuarie, dar în prima jumătate a anului se poate aştepta doar o scădere lentă.

Prima jumătate a acestui an va fi la fel de dificilă pentru consumatori ca şi sfârşitul anului trecut, averti­zează acesta.

În Polonia, vânzările de retail au avansat cu 3,0% în termeni anuali în decembrie 2022 după o creştere de 5,7% în noiembrie, relevă datele Eurostat.

În termeni reali, vânzările de retail de bunuri au avansat cu doar 0,2% anual în decembrie 2022, după un avans de 1,6% în noiembrie.

Potrivit analiştilor ING, trendu­rile din ultimele luni continuă. Vân­ză­rile de bunuri de folosinţă îndelun­gată rămân modeste. Declinul vânză­rilor de mobilă, electronice şi electro­casnice s-a adâncit, ajungând să fie alcătuit din două cifre.

Creşterea vânzărilor totale a fost determinată de consumul în creştere de bunuri primare: produse farmaceutice şi alimente. Scumpirea produselor de primă necesitate limitează capacitatea consumatorilor de a cumpăra alte produse, iar acest lucru se întâmplă mai ales în condiţiile scăderii veniturilor reale ale gospodăriilor.

Vânzările de retail din ultimele date sugerează o slăbire în continuare a consumului de bunuri în T4 după un T3 deja modest, potrivit analiştilor ING.