ZF 15 minute cu un antreprenor. Laura Ţeposu, CEO al Libris: Piaţa de carte este pe un trend ascendent. Vom creşte atât timp cât puterea de cumpărare şi nivelul de educaţie vor creşte. Libris a încheiat anul 2022 cu afaceri de 68 milioane lei, în creştere uşoară faţă de 2021, când cifra de afaceri a companiei a fost de 65 mil. lei

Autor: Miruna Diaconu 09.02.2023

Laura Ţeposu, CEO al Libris, este de părere că piaţa de carte din România este într-o continuă creştere. Consumul de carte din piaţa locală este la cel mai mic nivel din toată Europa, însă acest lucru înseamnă mai mult loc de dezvoltare pentru jucătorii din piaţă. CEO-ul Libris estimează o creştere de două cifre a veniturilor anul acesta.

„Cred că piaţa de carte în România este pe un trend ascendent. Este foarte mult loc de creştere. Cred că vom creşte atât timp cât puterea de cumpărare şi nivelul de educaţie vor creşte“, spune Laura Ţeposu, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Anul trecut, Libris a încheiat anul cu afaceri de 68 milioane lei, în creştere uşoară faţă de 2021, când veniturile companiei au fost de 65 mil. lei.

În pofida creşterii veniturilor, antreprenoarea spune că anul 2022 a fost plin de provocări, de la creşterea preţurilor materiilor prime şi utilităţilor, până la contractarea consumului odată cu izbucnirea războiului. Impactul emoţional cauzat de război a contractat vânzările din piaţa de carte timp de 1-2 luni, perioadă în care au fost anulate şi diferite evenimente.

„Atunci am văzut foarte clar şi ce înseamnă impactul emoţional asupra consumului. Apoi, deşi situaţia practic nu se schimbase, oamenii s-au obişnuit şi a revenit consumul, pot să spun că a fost o vară bună. Consumul are o componentă raţională şi una emoţională“.

Mai mult, ridicarea restricţiilor pandemice a dus la o creştere a zonei de offline, oamenii dorind mai mult să îşi facă achiziţiile în magazinele fizice.

„Toată piaţa de e-commerce s-a recalibrat la un anumit nivel şi deşi existau anumite aşteptări, anul 2022 a fost unul de reaşezare a lucrurilor“.

Anul 2023 a început bine pentru Libris, vânzarea de carte în ianuarie fiind în creştere cu 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Antreprenoarea este de părere că în piaţa de carte atât magazinele fizice, cât şi zona de online sunt la fel de importante, însă sunt două businessuri diferite, chiar dacă au la bază acelaşi produs. Mai mult, Laura Ţeposu spune că a luat în calcul dezvoltarea unei reţele de librării fizice.

„M-am gândit foarte serios dacă varianta omnichannel este cea câştigătoare, însă toate investiţiile noastre din ultimii ani au fost în online. Produsul este acelaşi, dar ambele businessuri necesită investiţii foarte mari, o strategie. Investiţiile noastre s-au dus în logistică, în tehnologie, e foarte greu să fii bine în ambele segmente“.

Spre deosebire de o librărie fizică, online-ul oferă avantajul unei diversităţi mai mari a produselor, însă un magazin fizic le oferă ocazia cititorilor de a se întâlni cu autorii, să participe la diverse evenimente, dar şi de a avea contact direct cu cartea pe care şi-o doresc.

Anul trecut, Libris a investit 300.000 euro pentru montarea panourilor foto­vol­taice pe acoperişul depozitului de carte din Braşov. Pentru anul acesta, investiţiile sunt în­dreptate către îmbunătăţirea plat­for­mei online pentru a mări numărul de produse şi gamele. Cele mai căutate cărţi în 2022 au fost cele de copii, dar şi categoria cărţilor de dez­vol­tare personală a avut o creştere. Totodată, un segment care a avut o creştere semni­fica­tivă anul trecut a fost cartea în limba engleză.

Librăria online Libris a vândut în 2022 peste 2,3 milioane de produse, cu o medie a comenzii înregistrate de 113 lei, în creştere cu 10%, cele mai multe cărţi fiind cumpărate în judeţele Bucureşti, Braşov şi Cluj, care cumulează mai mult de un sfert  (28%) din volumele  comandate la nivel naţional.