ZF Agropower. Cristian Gaşpar, Scandia Food: ne-am putea dezvolta mai mult la export şi în UE, dar şi în Africa, Orientul Mijlociu unde produsele agricole româneşti sunt recunoscute. Din păcate nu este valorificat acest lucru

Autor: Mădălina Dediu Panaete 08.02.2023

Scandia Food, care are o istorie de un secol, exportă pe mai bine de 50 de pieţe în mod regulat.

Cristian Gaşpar, director de export în cadrul Scandia Food, liderul pieţei de conserve din carne, consideră că statul român este foarte bun în a ajuta companiile româneşti în a se prezenta pe pieţele externe, iar crearea unei agenţii de marketing pentru produsele agricole sau din industria alimentară ar ajuta producătorii foarte mult.

„Nu toţi jucătorii internaţionali joacă fair play. Există foarte multe bariere non tarifare pe care numai intervenţia statului român ar putea o elimina sau corecta, inclusiv în cadrul Uniunii Europene. Ţări ca Franţa şi Germania, care au cerinţe sanitar veterinare mult mai stringente decât cele ale Uniunii Europene, obligă producătorii străini să se conformeze acestor reguli, deşi la noi în ţară cineva care vine din afară cu regulile Uniunii Europene nu trebuie să respecte regulile româneşti“, a spus managerul în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. Cristian Gaşpar adaugă faptul că acest lucru creează un dezechilibru şi dezavantajează produ­cătorul român, iar statul ar avea puterea să reducă din aceste dezechilibre. Totodată, el spune că având în vedere că pe piaţa europeană fiecare joacă cum poate şi cât de agresiv poate, România ar putea să se uite mai mult către ţările unde produsele locale sunt recunoscute.

„Noi ca ţară avem tradiţional un awareness foarte bun în ţări precum Africa sau Orientul Mijlociu. Acest awareness nu este valorificat la maximum în domeniul agricol în mo­mentul de faţă şi aici cred că s-ar putea, cu intervenţie minimă finan­ciară sau de imagine, să câştigăm foarte mult“.

Scandia este un brand care are o istorie de 100 de ani în spate, iar Cristian Gaşpar a povestit în cadrul emisiunii ZF Agropower că brandul este prezent la export încă din anii 1940.

„A existat un hiatus între 1996 şi 2007, în care legislaţia internaţională pe carne s-a schimbat. Scandia a trebuit să fie privatizată, retehnologizată şi din 2007 am început să exportăm din nou. În 2007, am exportat cam 30 de tone, anul trecut undeva la 5.000 de tone, în condiţiile în care în perioada comunistă cea mai bună realizare a fost de 1.600 de tone pe an“. Scandia Food exportă pe toate continentele, cu excepţia Antarcticii. Compania exportă în circa 50 de ţări regulat, iar în alte 20 de pieţe ocazional.

„În primul rând şi cei mai dragi nouă sunt expaţii români, care sunt cei care de fapt pun steagul României peste tot în lume şi ne ajută să penetrăm în pieţe în care altfel ne-ar fi foarte greu sa intrăm şi consumul este asemanator cu cel din România. După care urmează ţări unde se doresc produse care în general au o manualitate mai mare şi România încă este capabilă să facă astfel de produse. Şi în ultimul timp, clienţii instituţionali de genul Crucea Roşie Internaţională, Naţiunile Unite, instituţii care se concentrează mai mult pe carne la conservă“. Cristian Gaşpar spune că promovarea s-a făcut în funcţie de ţară. De exemplu în Ungaria, Bulgaria sau Republica Moldova compania a intrat cu bugete de marketing generoase, cu prezenţă pe TV.

„În alte pieţe am intrat în primul rând în magazinele de diasporă, De exemplu, în Italia foarte multe magazine în diasporă. în timp au început să fie frecventate de italieni. Italienii au gustat produsele româneşti şi au început să ceară şi la magazinele mari să aibe aceste produse“.

Cât despre procentul din producţie care merge la export, Cristian Gaşpar spune că în mod normal exporturile sunt undeva la 10-15% din producţie, dar anul trecut, direct sau indirect (oameni care vin, cumpără în România şi ne scot din ţară), exportul s-a ridicat undeva la 25%.