ZF Logistica Businessului. Adrian Ariciu, Metro: Zilnic, din depozitul din Ştefăneşti pleacă între 200 şi 300 de tiruri cu mărfuri

Autor: Alina-Elena Vasiliu 16.02.2023

Pe lângă depozitul central, fiecare dintre cele 30 de magazine Metro are spaţii de depozitare proprii, putând găzdui în total 100.000 de paleţi ♦ Astfel, fiecare magazin începe să funcţioneze ca un depozit.

Retailerul Metro România, activ pe segmentul cash & carry, are în vedere, în următorii ani, modernizarea şi mărirea suprafeţelor de vânzare şi depozitare a 15 magazine din cele 30 pe care le are pe plan local.

„Suprafaţa medie de vânzare a magazinelor Metro este cuprinsă între 5.600 şi 10.000 de metri pătraţi. Avem o amprentă de 190.000 de metri pătraţi şi probabil vom ajunge la 200-220.000 de metri pătraţi în total. Eficienţa logistică înseamnă şi o productivitate ridicată pe metru pătrat. Vom investi în spaţii de depozitare, de livrare şi în capacităţi de transport“, a spus Adrian Ariciu, CEO-ul Metro România, la emisiunea online ZF Logistica businessului.

Anual, bugetul de investiţii al companiei cu­prinde sume pentru mentenanţa maga­zi­nelor, dar şi pentru modernizarea lor, în fie­care an fiind schimbate, de pildă, echi­pa­men­tele care ţin de frig în două-trei ma­ga­zine. „Facem anual şi investiţii în capacitatea de a deservi. Anul acesta vrem să mărim magazinul din Piteşti, care are puţin peste 5.000 de metri pătraţi şi credem că terenul ne permite o extindere. Cele mai mari investiţii merg în continuare pentru dezvoltarea francizei La doi paşi, care a făcut zece ani de existenţă în 2021. Alte investiţii merg către digitalizare.“

Metro obţine peste 10% din cifra de afaceri din comenzile primite online, iar pentru onorarea lor, precum şi a comenzilor primite direct de la comercianţi, logistica are un rol primordial. Metro se adresează micilor profesionişti, comer­cianţilor independenţi, revânzătorilor şi antreprenorilor din industria HoReCa.

„Deservim în mod curent în jur de 100.000 de clienţi din comerţul tradiţional independent şi din HoReCa, clienţi care îşi fac aprovizionarea preponderent din cele 30 de magazine Metro Cash & Carry sau din platforma online MShop.“

În România, Metro are un centru logistic la Ştefăneşti, lângă Bucureşti, inaugurat în 2020 şi extins în noiembrie 2021, care operează pe o suprafaţă de 65.000 de metri pătraţi.

„Pentru aprovizionarea celor 30 de magazine folosim logistica centralizată din Ştefăneşti. Peste 70% din cifra de afaceri a Metro reprezintă mărfurile livrate prin acest depozit. Zilnic, de acolo, pleacă între 200 şi 300 de tiruri către magazinele Metro. Securizăm capacitatea logistică pe termen lung prin cele 30 de magazine cash & carry, care deservesc clienţii. Este un depozit închiriat, care a fost construit pe cerinţele şi specificaţiile noastre.“

Pe lângă depozitul central, fiecare dintre cele 30 de magazine Metro are spaţii de depozitare proprii, putând găzdui în total 100.000 de paleţi. Astfel, fiecare magazin începe să funcţioneze ca un depozit.

„Se pune problema eficientizării transportului, aşa că ne gândim la variante de optimizare a transportului.“

În schimb, compania va continua, la Ştefăneşti, investiţiile în integrarea verticală, după ce anul trecut a inaugurat o unitate de producţie de carne proaspătă, după o investiţie de 3 milioane de euro. În prezent, peste 5.000 de clienţi revânzători cumpără constant carne de la Metro.

În ceea ce priveşte tendinţele de consum, Adrian Ariciu spune că a remarcat un com­por­tament mai chibzuit din partea celor care cum­pără marfă de la Metro. „Avem semnale privind un consum mai redus privind anu­mite categorii de produse nealimentare. Sunt datele pe care le primim de la clienţii noştri revân­zători. Cine reuşeşte anul acesta să majo­reze cantităţile vândute îşi va majora cota de piaţă. Există o tendinţă timidă de creş­tere a produselor ready-to-eat şi încer­căm să aducem clienţilor şi astfel de soluţii.“

În 2023, Metro are trei piloni pe care îşi bazează dezvoltarea: extinderea francizei LaDoiPaşi (reţea care va depăşi 2.000 de magazine în acest an), digitalizarea serviciilor şi atragerea de „new business“ (noi clienţi), din HoReCa, dar şi revânzători, după cum spunea recent Adrian Ariciu.

Metro România a obţinut în 2021 afaceri de 7,3 mld. lei, cu 19% mai mari decât în 2020. Este cel mai alert ritm de creştere din comerţul modern şi este un avans like-for-like, dat fiind că grupul nu a deschis magazine noi. Metro este activ pe segmentul cash&carry, adică se adresează companiilor, nu clienţilor finali, având în România o reţea de 30 de magazine.

În paralel cu reţeaua proprie, în 2012, comerciantul a lansat franciza LaDoiPaşi. În ultimii ani, grupul a mizat pe dezvoltarea mai accelerată acestei reţele. Metro nu deţine însă magazinele LaDoiPaşi, proprietari fiind francizaţii. În prezent, există peste 1.900 de magazine sub acest nume.