Analiză. Topul celor mai mari exportatori de lactate: trei afaceri româneşti şi-au găsit loc printre marii jucători pe pieţele externe. Anual, România exportă lapte şi produse laptate în valoare de 152 de milioane de euro

Autor: Mădălina Dediu Panaete 17.02.2023

  Exporturile sunt de patru ori mai mici decât importurile, dar cu toate acestea brandurile româneşti încep să se uite către alte pieţe.

Fabrica de Lapte Braşov, producătorul lactatelor Olympus, a fost în pri­mele zece luni din 2022 cel mai mare ex­por­tator de lap­te şi lacta­te, arată datele de la Institutul Na­ţio­nal de Statistică (INS). Compania, care face parte dintr-un grup controlat de familia Sarantis din Grecia, este urmat în top de alte două companii multi­naţionale şi anume Danone şi Hochland România.

„Focusul Olympus este pe piaţa locală şi pe menţinerea în topul celor mai importanţi producă­tori de lactate din România. (...) Ne mândrim să pro­ducem, cu lapte colectat de pe terito­riul României, atât pentru piaţa internă, cât şi pentru pieţe externe. în prezent, 65% din producţie este destinată consumatorilor ro­mâni. Aproximativ 35% din producţie ajunge atât în state din Uniunea Eu­ropeană caracterizate de o piaţă foar­te competitivă cum sunt Germania, Italia sau Bulgaria, cât şi în ţări terţe ca Anglia sau Serbia“, spune Atha­nasios Giannousis, director co­mercial Olympus România. Principa­lele pieţe de export sunt Bulgaria, Anglia, Germania şi Italia, la care se adaugă ţări din Balcanii de Vest. „În afară de lapte, exportăm produse cla­sice cum ar fi telemeaua sau iaurtul, dar adaptăm şi anumite reţete con­form standardelor ţării de export dacă există cerere în acest sens“.