Primele cifre care confirmă impactul inflaţiei în consum. Scumpirile au ţinut vânzările de bunuri FMCG pe plus. În volum, sunt scăderi la ulei, lactate sau bunuri de băcănie

Autor: Cristina Roşca 16.02.2023

Vânzările de bunuri de larg consum în comerţul modern au crescut anul trecut cu peste 17% versus 2021, dar de fapt aproape tot plusul e ţinut în spate de scumpiri. În volum, avansul e de nici 3%, potrivit unei analize a companiei de cercetare de piaţă RetailZoom.

Dacă vânzările în valoare pot fi influenţate direct de evoluţia preţului, aşa cum s-a întâmplat în ultimul an, cele în volum reprezintă un mai bun indicator pentru consumul privat pentru că ele sunt doar indirect afectate de scumpiri sau eventuale ieftiniri.

Acest lucru e evident în datele pe 2022 dat fiind că la unele bunuri alimentare de bază, precum uleiul, lactatele sau bunurile de băcănie, există de fapt o scădere a consumului în volum, ca număr de unităţi/ bucăţi achiziţionate, şi asta pentru că preţurile au crescut şi cu peste 30%, fapt ce i-a determinat pe oameni să îşi raţionalizeze cumpărăturile. In­flaţia record de anul trecut i-a făcut pe oameni să îşi schimbe com­portamentul, iar asta înseamnă că au cumpărat mai rar, mai puţin, în cantităţi mai mici sau mai ieftin – branduri cu preţ mai mic sau articole la ofertă.

„Preţurile au început să crească semnificativ odată cu săptămâna a noua din 2022 - imediat după declanşarea invaziei din Ucraina - şi avansul se stabilizează la o rată procentuală de două cifre începând cu jumătatea trimestrului al doilea (săptămâna 19)“, spun analiştii RetailZoom.