ZF Live. Cristian Munteanu, managing partner, Early Game Ventures: 2022 a fost un an cu mai mulţi bani decât idei. În 2023, lucrurile se schimbă şi începem din nou să vedem un număr semnificativ de start-up-uri noi. Sunt optimist pentru anul acesta

Autor: Alexandra Cepăreanu 13.03.2023

„Se observă din nou un apetit, ca să zic aşa, al fondatorilor de a lansa start-up-uri noi“ „Suntem activi, căutăm start-up-uri noi care să merite finanţare. Perioada noastră activă de investiţii se închide la final de an, în decembrie 2023 – ianuarie 2024, dar până atunci vrem să facem investiţii, avem milioane de euro în cont“.

Ecosistemul de start-up-uri de teh­nologie începe din nou să prindă „avânt“ în 2023, după un 2022 în care ideile de business nu au putut acoperi ape­titul de finanţare şi sumele pregătite de investitori, a spus în cadrul emisiunii de business ZF Live Cristian Munteanu, managing partner, Early Game Ventures (EGV), unul dintre cele mai active fonduri de investiţii în start-up-uri tech de pe piaţa locală.

„Anul 2022 a fost un an în care clar au fost mai mulţi bani decât idei. 2023, sper eu, şi aşa pare, lucrurile se schimbă şi începem din nou să vedem un număr semnificativ de start-up-uri noi. Sunt optimist pentru anul acesta. Noi am început activitatea în ianuarie 2019, cu 26 de milioane euro. Până în prezent am investit aproape 75% din banii pe care îi aveam. Deci bani avem, ne dorim start-up-uri bune care să merite finanţare“, a spus Cristian Munteanu.

El a adăugat că investitorii din piaţă vor să facă investiţii „importante“, având bani pregătiţi, dar aşteaptă „oportunităţi reale de investiţie“.

„Sunt bani foarte mulţi, dar aşteaptă să fie investiţi într-o oportunitate reală, fiindcă întotdeauna investitorul analizează mai multe opţiuni. Acesta e un lucru pe care încerc să-l explic fondatorilor când vin la noi pentru finanţare. Spre exemplu, un antreprenor are un start-up care a dezvoltat o aplicaţie prin care utilizatorii pot găsi locuri de parcare, dar el nu concurează doar cu cei din domeniul lui, ci şi cu alte start-up-uri care rezolvă o problemă din sectorul medical, spre exemplu, şi atunci sigur că investitorul se îndreaptă spre soluţia care rezolvă o problemă mai «reală». Şi atunci banii întotdeauna caută să fie investiţi în acele lucruri care asigură nişte return-uri mari sau sigure, să spunem aşa.“

Apetitul antreprenorilor privind dezvoltarea de start-up-uri tech s-a pierdut în urma celor doi ani de pandemie, a explicat Cristian Munteanu.

„În cei doi ani de pandemie foarte mulţi programatori – cei care de obicei pornesc start-up-uri de tehnologie – s-au învăţat să lucreze remote, să lucreze de la distanţă pentru companii, mai ales companii din Statele Unite, să aibă nişte salarii absolut fabuloase pentru ce se întâmplă în România, unii dintre ei au început să aibă chiar două joburi, ambele full-time. Şi într-un astfel de context, când banii nu se fac uşor, dar se fac mulţi, nu prea ai un imbold, să spun aşa, să te apuci să dezvolţi un start-up. Iar anul 2022, din perspectiva asta, a fost anul cel mai sărac în start-up-uri tech noi. Dar acum se vede din nou un apetit, ca să zic aşa, al fondatorilor de a lansa companii noi.“

EGV are un portofoliu care numără 28 de start-up-uri, după ce în 2022 a pariat pe trei noi idei de business. În total, EGV a investit aproape 5 milioane de euro în 2022.

„Mai avem un an de investiţii active şi peste 5 milioane de euro de investit. Noi, de obicei, făceam nouă-zece investiţii noi pe an. Anul trecut a fost unul atipic, am făcut doar trei investiţii noi. Anul acesta, în luna decembrie, o să lansăm deja EGV fondul doi şi în momentul acela toate investiţiile noi vor fi făcute din fondul doi, iar banii din fondul unu vor fi pentru rundele de follow on. Cred că prin septembrie vom mai face patru sau chiar cinci investiţii“, a mai spus Cristian Munteanu.

 

Ce a mai spus Cristian Munteanu la ZF Live

Durata de viaţă a fondurilor, în general, e de 10 ani. În primii cinci ani căutăm să facem investiţii, căutăm companii noi pe care să le capitalizăm, iar în ultimii cinci ani ne orientăm mai mult către exit-uri şi de asemenea facem investiţii doar în companiile în care suntem deja prezenţi. Şi atunci, în mod normal, în primul an ai un portofoliu mic, dar încet-încet, undeva spre anul patru-cinci, noi am început anul cinci de de viaţa activă a fondului, portofoliul capătă o dimensiune mare şi atunci, în cazul nostru – având investiţii în 28 de companii nu e uşor, e provocator, să poţi să îi şi ajuţi pe acei oameni.  Astfel, toată ziua suntem în boarduri, avem şedinţe interne pe diferite teme.

Din cele 28 de companii pe care le avem în portofoliu avem companii care au depăşit venituri anuale de 5,5 milioane de euro – cum ar fi Druid. Avem mai multe companii care au depăşit milionul. Spre exemplu, dacă mă întrebai asta acum doi ani, nu aveam ce să spun. Ca procente din compania Druid avem undeva la 10%. A fost un pariu câştigător. Druid a fost pentru noi un exemplu de cum se face o investiţie. Deci, am investit aproape un mil. euro. Noi am fost primul fond care a investit în Druid, un tichet mare pentru România de acum trei-patru ani, ceea ce ne-a dat o participaţiune importantă în cadrul companiei. Compania a crescut foarte frumos între timp şi vorbim deja de o evaluare de circa o sută de milioane. Deci, aşa trebuie făcută o investiţie, cu curaj.

Sunt şi companii la care m-am uitat şi „am stâmbat din nas“, nu prea am crezut în ele şi s-a dovedit mai apoi că au mers bine. Sunt şi companii la care, la fel, am strâmbat din nas şi am zis nu şi s-a dovedit că am avut dreptate. Adică sunt ambele variante. Dar, în general, filozofia noastră este să nu investim în 100 de start-up-uri, să dăm la 100 de start-up-uri ceva bănuţi. Noi încercăm să fim foarte atenţi şi să facem puţine investiţii, dar acolo unde vrem să intrăm intrăm cu capital serios. Spre exemplu, ultimele trei-patru investiţii pe care le-am făcut, toate au fost de peste un mil. euro în companii foarte la început de drum. Cea mai recentă investiţie a noastră a fost OxidOS.

Şi noi ne uităm foarte atent la sectorul de activitate. Adică noi nu avem supraexpunere pe un sector. Din cele 28 de companii din portofoliu, nu avem 20 în agritech, spre exemplu. Deci managementul de portofoliu este extrem de important.

Ce se vede anul acesta? Se vede din nou un apetit, ca să zic aşa, al fondatorilor de a lansa companii noi. Şi se mai vede un lucru, companii în care noi am investit acum patru ani, trei ani, sunt companii care au progresat în timpul ăsta şi care au din nou nevoie de capitalizare. De aici cele 16 investiţii de tip follow on pe care le-a făcut în 2022. Deci, pe măsură ce companiile se maturizează, au nevoie deşi mai mulţi bani. Piaţa, deşi e tânără, e foarte tânără, are start-up-uri care au ridicat investiţii acum trei-patru-cinci ani.