Radu Ghiţulescu, Head of Digital eJobs România: “Astăzi, nu poţi recruta decât dacă eşti prezent peste tot unde sunt activi candidaţii”

Autor: Publicitate 01.03.2023

Radu Ghiţulescu, Head of Digital eJobs România: “Astăzi, nu poţi recruta decât dacă eşti prezent peste tot unde sunt activi candidaţii”

Cu peste 64.000 de joburi noi postate de la începutul anului şi până acum pe www.eJobs.ro, 2023 se anunţa un an la fel de dinamic precum anteriorul. Asta înseamnă că angajatorii încă mai caută reţeta potrivită pentru a ajunge la candidaţi şi a-i determina să aplice. De câţiva ani, în această reţetă apar ingrediente noi. Sarea şi piperul rămân recrutarea clasică, prin anunţurile postate pe platformele de recrutare, şi campaniile digitale, prin care angajatorii ajung, ţintit, exact la candidaţii de care au nevoie.

Q. De ce nu mai este suficientă recrutarea clasică şi ce aduc în plus campaniile de recrutare digitalizata?

A. În ziua de azi, un utilizator petrece foarte mult timp în mediul online - peste 6 ore pe zi. De pe internet cumpără, se informează, pe internet socializează, iar navigarea dintr-un loc în altul a ajuns să se facă acum cu foarte mare lejeritate. Astfel, cantitatea de informaţie pe care o consumăm în fiecare zi este foarte mare, distribuită pe numeroase platforme (reţele sociale, site-uri, aplicaţii etc). Toate aceste locuri devin, totodată, platforme în sine şi atunci când vrei să atragi candidaţi şi să iniţiezi chiar tu dialogul cu ei. Atunci când recrutezi, ai două variante: fie aştepţi să vină ei la tine (atunci când în mod proactiv intră pe site-urile de joburi, prospectează piaţa şi aplică), fie mergi tu direct la ei. Cu ajutorul campaniilor de recrutare digitalizată, exact asta facem: suntem prezenţi acolo sunt activi candidaţii şi le atragem atenţia asupra oportunităţilor de angajare pe care le au. Recrutarea clasică şi cea prin campanii digitale nu sunt, de fapt, decât două feţe ale aceleiaşi monede - una nu o anulează pe cealaltă, ci o potenţează.

Q. Ce înseamnă, mai concret, campanii digitale în recrutare?

A.Campaniile de recrutare digitalizată înseamnă să afişezi jobul potrivit candidaţilor relevanţi în mediile online în care sunt ei activi. Aici, variantele sunt infinite - că vorbim despre reţele sociale, motoare de căutare sau website-uri, toate vin cu o adresabilitate specifică unui anumit grup de interes pentru angajatori. De asemenea, mijloacele de aplicare la job sunt personalizate pentru fiecare public ţintă în parte. Din fericire, acum putem avea o mapare foarte clară a comportamentelor de consum digital pe categorii de vârstă, profesionale, de gen, de educaţie sau geografice, astfel încât să ajungem relativ uşor exact acolo unde ne dorim.

Q. Care sunt domeniile şi joburile pentru care se fac cele mai multe campanii digitale?

A.Dacă vorbeam acum 5 ani, probabil că aş fi spus că retailul este domeniul din fruntea clasamentului. Astăzi, nu mai există un domeniu predominant pentru că recrutorii au îmbrăţişat rapid această extensie a recrutării clasice şi au integrat-o în mod nativ în planurile lor anuale de HR. În 2022, am derulat peste 300 de campanii de succes în mai mult de 30 de domenii de activitate: Call Center/BPO, Retail, Medicină, IT, Producţie, Construcţii, Transporturi.

Q. Cum se măsoară succesul unei campanii digitale de recrutare?

A. Succesul se măsoară, în primul rand, prin numărul de candidaţi relevanţi care aplică într-o campanie de recrutare digitalizată. Al doilea indicator este dacă am reuşit să ne atingem obiectivele de vizibilitate pe audienţa principală. Cu alte cuvinte, dacă ai reuşit să ajungi la acei candidaţi pe care îi doreşti şi dacă, mai mult, ai reuşit să îi faci să şi aplice, campania a avut succes. Acest element al relevanţei candidaţilor este extrem de important pentru că duce la scurtarea timpului necesar închiderii unei poziţii. Şi cu cât poziţia se închide mai rapid, cu atât scad costurile efective ale procesului de recrutare.

Q. Care sunt perspectivele de dezvoltare a diviziei de digital marketing în cadrul eJobs Romania?

A. Faţă de 2021, în 2022 am reuşit să dublăm atât numărul de clienţi, cât şi bugetele investite de aceştia. Şi mai important decât atât este rata de succes a acestor campanii, care, în 2022, a fost de 97%. Datele din primele două luni ale acestui an ne arată că reuşim să menţinem acelaşi ritm de livrare.

Q. Care este timpul mediu de ocupare a unei poziţii sau de acumulare a unui nr suficient de mare de candidaţi prin intermediul unei campanii digitale

A. Aproximativ 70% din clienţi au desfăşurat campanii pe o perioadă de o lună de zile. Dar, în funcţie de numărul de poziţii deschise (am avut clienţi cu 30-40 de poziţii deschise în acelaşi timp), o campanie poate fi menţinută şi pe parcursul unui an întreg.

Q. Cum a evoluat divizia de digital marketing în ultimii doi ani? Câţi clienţi investesc în campanii digitale?

A.Ratele de creştere sunt de peste 100% de la an la an, de când am lansat acest produs, în 2019. Este un produs încă nou pentru piata de recrutare, dar care a dat rezultate rapid şi care a fost adoptat foarte uşor de companii. Evoluţia lui a venit în cascadă şi, cumva, piaţa a dictat preluarea sa într-un ritm atât de dinamic. Mai ales în acest context, în care rămâne dificil să găseşti candidaţii potriviţi, sunt puţini angajatorii care îşi mai permit să folosească doar metodele tradiţionale de recrutare. Cumva, toată lumea ştie că, odată pierdut trenul vizibilităţii, este foarte greu să recuperezi şi să reintri în vizorul candidaţilor. În acest moment, avem peste 30 de campanii de recrutare digitalizată în medie într-o lună. În 2022, am avut în medie aproximativ 25 de campanii pe lună, pentru peste 100 de companii care au apelat la acest tip de produs.