Mărcile private au câştigat aproape un punct procentual cotă de piaţă în 2022, ajungând să controleze 16,2% din vânzările de FMCG. În Spania, Marea Britanie şi Germania, ele mănâncă aproape jumătate din vânzări

Autor: Cristina Roşca 02.03.2023

Mărcile private au ajuns la finalul anului trecut la o cotă de piaţă în valoare de 16,2% în piaţa de bunuri de larg consum, după ce au „furat“ în 2022 aproape un punct procentual de la brandurile consacrate, arată datele companiei de cercetare de piaţă Nielsen.

Totuşi, România e încă departe de pieţele din Occident. Spre comparaţie, mărcile private mănâncă aproape jumătate din vânzările de FMCG din Spania, Marea Britanie şi Germania.

„Local, cota de piaţă a mărcilor private e încă mică faţă de alte ţări, încă mai au loc de creştere. Aceste produse au o acoperire foarte bună“, spune Cristina Miclea, director de marketing al Grupului Lactalis România, care deţine în portofoliu mărci autohtone precum Zuzu, Albalact, Covalact şi Rarăul.

Totuşi, viteza de creştere a cotei de piaţă e printre cele mai mari în România, conform datelor Nielsen, piaţa locală situându-se pe locul doi, după Spania.

„Ca metodă de adaptare în fata creşterii preţurilor, consumatorii români s-au îndreptat şi către mărcile proprii ale retailerilor (...). Această tendinţă se datorează şi faptului că, în România, comerţul modern este în creştere, atât în valoare (vânzări „ n.red.), cât şi ca număr de magazine“, spun analiştii Nielsen.

În contextul actual, marcat de o inflaţie record, cu scumpiri la alimente de 30-50% în doar un an, preţul redevine principalul argument în procesul de cumpărare, aşa că aceste produse sunt în avantaj, având preţuri cu până la 30% mai mici decât brandurile consacrate.