ANALIZĂ ZF. Primul semnal de alarmă. Piaţa de electro-IT a crescut cu 8,6% în valoare, dar avansul e susţinut exclusiv de inflaţie. În volum, vânzările de electronice şi electrocasnice au minus 5%

Autor: Cristina Roşca 04.03.2023

♦ De regulă, piaţa de electro-IT este cea care dă tonul în economie, fiind prima sau printre primele care reacţionează la crize ♦ În 2009-2011, vânzările de televizoare, frigidere, aragaze sau telefoane mobile au scăzut cumulat cu 50% faţă de nivelul din 2008, ultimul an de boom economic ♦ Acum, după mai mulţi ani de creşteri susţinute, mai ales în pandemie, dar nu numai, apare un nou declin în volum ♦ În valoare, piaţa a rămas pe plus, dar doar din creşteri de preţuri.

Românii au cheltuit anul trecut aproape 5 mld. euro pe electro­nice, electrocasnice, telefoane mo­bile şi produse IT, un nivel record pentru piaţa din România care în 2010 era la doar un sfert din valoarea actuală, arată calcu­lele ZF pe baza informaţiilor din sector. Acela a fost punctul de jos al acestei industrii, care de atunci a fost întotdeauna pe trend ascendent.

Şi anul trecut, în valoare, vânzările au cres­cut cu circa 8,6%, dar asta în condiţiile în care inflaţia a fost de aproape două ori mai mare, spun sursele ZF din piaţa de electro-IT. Deci, în realitate, avansul a fost susţinut doar de creşte­rile de preţ, în volum piaţa fiind pe minus.

Mai exact, românii au cumpărat mai puţine te­levizoare, aspiratoare, frigidere sau calcula­toare şi nu doar atât, au cumpărat şi produse mai ieftine. Orientarea către preţuri mai mici şi către oferte nu e ceva specific aceste industrii, acesta fiind un comportament întâlnit în 2022 de la alimente la cosmetice sau mobilă.