Febra AI cuprinde toată planeta: Succesul recent al ChatGPT ambiţionează Google să implice inteligenţa artificială în fiecare produs major al companiei. Sundar Pichai, directorul executiv al gigantului susţine că impactul AI va fi mai puternic decât cel al „descoperirii focului sau electricităţii”

Autor: Andrei Şerbănescu 09.03.2023

Google şi-a cultivat reputaţia de a face pariuri pe termen lung pe tot felul de tehnologii avangardiste, o mare parte dintre cercetările care stau la baza actualului val de chatbots cu inteligenţă artificială având loc în laboratoarele celebrei companii. 

Cu toate acestea, un startup numit OpenAI a apărut ca lider timpuriu al aşa-numitei inteligenţe artificiale generative - un software care poate genera text, imagini sau videoclipuri - lansând ChatGPT în noiembrie. Succesul său brusc a făcut ca Alphabet Inc., compania-mamă a Google, să se grăbească să recupereze decalajul într-un subdomeniu cheie al tehnologiei al cărui impact va fi mai puternic decât cel „al descoperirii focului sau electricităţii”, a declarat directorul executiv Sundar Pichai, potrivit Bloomberg.

ChatGPT, pe care unii îl văd ca pe un eventual contestatar al motorului de căutare tradiţional al Google, pare de două ori mai ameninţător, având în vedere legăturile strânse ale OpenAI cu Microsoft Corp. Sentimentul că Google ar putea rămâne în urmă într-un domeniu cheie a dus la un val de anxietate în Mountain View, California, potrivit angajaţilor actuali şi foştilor angajaţi, precum şi altor persoane apropiate companiei. După cum spune un angajat actual: „Există o combinaţie nesănătoasă de aşteptări anormal de mari şi o mare nesiguranţă cu privire la orice iniţiativă legată de inteligenţa artificială".

Efortul l-a făcut pe Pichai să-şi retrăiască zilele în care era manager de produs, deoarece a început să intervină direct în detaliile caracteristicilor produselor, o sarcină care, de obicei, ar fi fost mult sub nivelul său de plată, potrivit unui fost angajat. Cofondatorii Google, Larry Page şi Sergey Brin, s-au implicat, de asemenea, mai mult în companie decât au fost în ultimii ani, Brin chiar trimiţând modificări de cod la Bard, chatbotul Google asemănător cu ChatGPT. Conducerea superioară a declarat „cod roşu" în cadrul companiei, toate produsele de top - cele cu mai mult de un miliard de utilizatori - necesitând incorporarea inteligenţei artificiale generative în termen de câteva luni, potrivit unei persoane care are cunoştinţă despre acest lucru. Într-un prim exemplu, compania a anunţat în martie că developerii YouTube vor putea în curând să folosească tehnologia pentru a-şi schimba virtual ţinutele.

Unii absolvenţi ai Google şi-au amintit de ultima dată când compania a pus în aplicare un mandat intern de a infuza în fiecare produs cheie o idee nouă: efortul început în 2011 pentru a promova nefericita reţea socială Google+. Deşi Google nu a fost niciodată văzut ca un lider în domeniul reţelelor sociale, expertiza sa în domeniul inteligenţei artificiale este de necontestat. Cu toate acestea, există un sentiment similar. Bonusurile angajaţilor au fost cândva strâns legate de succesul Google+. Angajaţii actuali şi foştii angajaţi spun că ratingurile şi evaluările unora dintre lucrători vor fi probabil influenţate de capacitatea lor de a integra tehnologia AI generativă în munca lor. 

În cele din urmă, mobilizarea în jurul Google+ a eşuat. Reţeaua socială s-a luptat să găsească tracţiune în rândul utilizatorilor, însă Google a declarat în cele din urmă, în 2018, că va închide produsul pentru consumatori. Un fost director executiv al Google vede eşecul ca pe o pildă ce trebuie învăţată. „Politica din mandatul lui Larry a impus ca fiecare produs să aibă o componentă socială. Din păcate, totul s-a terminat destul de prost".

Un purtător de cuvânt al Google respinge comparaţia dintre „codul roşu AI” şi campania Google+. În timp ce mandatul Google+ a atins toate produsele, actualul impuls al inteligenţei artificiale a constat în mare parte în încurajarea lucrătorilor de a testa instrumentele de inteligenţă artificială ale companiei la nivel intern, spune purtătorul de cuvânt: o practică obişnuită în domeniul tehnologiei, supranumită „dogfooding". 

Google nu este singura companie convinsă că inteligenţa artificială este acum totul. Silicon Valley a intrat într-un ciclu plin de hype, cu capitalişti de risc şi antreprenori care se proclamă brusc vizionari AI, care se îndepărtează de fixaţiile recente, cum ar fi blockchain-ul, iar companiile îşi văd preţurile acţiunilor crescând vertiginos după ce anunţă integrări AI. În ultimele săptămâni, Meta Platforms Inc. s-a concentrat mai degrabă pe AI decât pe metavers - o tehnologie pe care a numit-o recent ca fiind fundamentală pentru companie.