ANALIZĂ ZF. Universul caselor de marcat din retailul alimentar modern: Sunt peste 15.000 de case de marcat în hipermarketurile şi supermarketurile locale, dintre care mai bine de 2.000 sunt self-checkout

Autor: Cristina Roşca 14.03.2023

♦ Unii retaileri nu au deloc astfel de sisteme ce permit clienţilor să scaneze şi să plătească singuri, cum este cazul Profi ♦ Alţii, cum e Penny, sunt abia la început cu testarea caselor self-checkout ♦ Sunt însă şi reţele care au 15-30% dintre casele de marcat de acest fel ♦ Unii retaileri zic că sunt magazine unde 60-70% dintre clienţi le aleg pe cele fără casier.

Roboţi – sau asistenţi virtuali cum sunt ei numiţi - precum George ori Andreea, de la BCR şi, respectiv, Vodafone, întâmpină tele­fonic clienţii care sună la customer service şi care, uneori, cu greu reuşesc să dea de un angajat uman. Acestea sunt doar două exemple de companii care au apelat la astfel de soluţii IT, numărul lor fiind în realitate mult mai mare. În domeniul bancar, în sănătate privată, energie sau în telecom, asistenţii virtuali sunt deja normal.

Totodată, în ultimii ani, mizând pe digitalizare şi încercând să ajusteze costurile cu reţeaua, multe dintre bănci şi-au închis o bună parte dintre sucursalele unde clienţii puteau avea contact direct cu un funcţionar. Faţă de 2008, numărul de sucursale şi filiale s-a înjumătăţit. Similar, Enel şi-a închis toate punctele de plată.

Acum, discuţia momentului este dacă într-o lume a digitalizării şi a robotizării vor dispărea şi casierii din supermarketuri, hipermarketuri, magazine de discount şi proximitate modernă, ca urmare a înlocuirii caselor de marcat tradiţionale cu cele de tip self-checkout, unde oamenii îşi scanează singuri produsele şi apoi plătesc.