Este oficial: CFR lansează programul de modernizare a infrastructurii feroviare a portului Constanţa

Autor: Gabriel Pecheanu 17.03.2023

CFR SA a transmis în SEAP documentaţia de atribuire pentru „Modernizarea infrastructurii feroviare din portul Constanţa - etapa I, Valu lui Traian”, pentru achiziţia publică a serviciilor de proiectare şi execuţie. Lungimea totală a infrastructurii feroviare din portul Constanţa este de 257 km.

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a transmis în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) documentaţia de atribuire pentru „Modernizarea infrastructurii feroviare din portul Constanţa - etapa I, Valu lui Traian”, pentru achiziţia publică a serviciilor de proiectare şi execuţie.

Lungimea totală a infrastructurii feroviare din Portul Constanţa , analizată în cadrul Studiului de Fezabilitate, este de 257 km, iar valoarea totală estimată este de 4,5 miliarde de lei, fără TVA.

„Având în vedere valoarea lucrărilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanţa (257 km), complexitatea lucrărilor, dar şi pentru crearea unui cadru de participare a cât mai multor operatori economici, la achiziţia publică, a fost adoptată soluţia împărţirii programului de modernizare în 3 etape. Astfel, prima documentaţie transmisă vineri, 17 martie 2023, în SEAP, face obiectul proceduri de achiziţie publică pentru proiectare şi execuţie lucrări de modernizare în staţia Valu lui Traian. Valoarea totală estimată a achiziţiei publice (proiectare şi execuţie lucrări) este de 402.343.706,36 lei, fără TVA, iar sursa de finanţare va fi asigurată din Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei - CEF Sector Transport şi Bugetul de Stat”, arată CFR SA.

Pentru realizarea proiectului Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa - Etapa I, Staţia Valu lui Traian, parte a programului de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanţa şi a legăturilor de acces către Port, sunt prevăzute lucrări precum realizarea Grupei de Aşteptare din Staţia Valu lui Traian care va cuprinde 32 linii de primire-expediere, electrificarea, pe toată lungimea, a celor 32 de linii din Grupa de Aşteptare, acestea fiind linii de primire-expediere, modernizarea şi electrificarea liniilor 5-8 din Grupa Staţie şi a liniilor de legătură cu Grupa de Aşteptare, menţinerea diagonalei 2-4 care va face legătura între Grupa de Aşteptare şi Magistrala 800, realizarea unei centralizări electronice în Staţia Valu lui Traian, amplasată în container, cu post central deservit de IDM Dispozitor şi Post local, deservit de IDM Exterior, includerea în centralizarea electronică a elementelor de instalaţii din Staţia Valu lui Traian (electromecanisme de macaz, sisteme de detecţie a materialului rulant, semnale, SAT, BAT etc) şi proiectarea şi execuţia unei diagonale pentru a putea menţine trecerea la nivel, aflată între Grupa Staţiei şi Grupa de Aşteptare.

„Menţionăm faptul că, Portul Constanţa este principalul port al României şi totodată nod de acces maritim al Coridorului Rin - Dunăre. Zona portuară, inclusiv infrastructura feroviară CFR din interiorul portului, este legată de sistemul feroviar naţional şi de reţeaua centrală TEN-T, iar obiectivul general al programului de modernizare este îmbunătăţirea competitivităţii economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică în UE, contribuind astfel la dezvoltarea pieţei interne, cu scopul de a crea condiţiile pentru creşterea volumului investiţiilor, promovarea transportului durabil şi a conexiunii în reţeaua de căi ferate europene”, se arată în finalul comunicatului.