Cea mai bună dovadă că suntem simpli exportatori de cereale. În România sunt de 2,5 ori mai multe firme care cultivă cereale decât cele care fac zootehnie: în Brăila raportul este de 11 la 1, în Teleorman de 10 la 1, iar în Ialomiţa de 9 la 1

Autor: Florentina Niţu 21.03.2023

În Ialomiţa, unde raportul dintre cultura vegetală şi zootehnie este de 9 la 1, cea mai mare companie zootehnică este Avicola Slobozia, care creşte păsări pentru producţia de carne În sectorul cărnii de pasăre însă, România stă foarte bine, asigurându-şi peste 90% din consum „Găurile negre“ sunt la creşterea porcinelor şi a bovinelor.

Aproape 8.500 de companii cultivă cereale în Româ­nia, în timp ce doar 3.300 de fir­me fac zootehnie, a­cestea din urmă fiind ast­fel de 2,5 ori mai puţine, arată o analiză ZF pe baza datelor platformei Termene.ro. În ju­deţul Brăila, raportul dintre afacerile care mizează pe cereale şi cele care aleg să creas­că animale este de 11 la 1, pe când în Teleorman este de 10 la 1, iar în Ialomiţa de 9 la 1. Aceste trei exemple sunt şi cele mai puternice judeţe agricole în ceea ce priveşte producţia de cereale.

Cifrele analizate comparativ repre­zin­tă astfel cea mai bună dovadă că suntem simpli exportatori de cereale, şi nu pro­cesatori, business ce are o valoare adău­gată mai mare. România este unul dintre principalii producători de porumb, floa­rea-soarelui şi grâu din UE, dar şi un exportator important de cereale, astfel că o mare parte din producţia de materie primă trece graniţele ţării în stare pură, ne­prelucrată, deşi discuţiile despre susţi­nerea zootehniei şi investiţiile în proce­sare sunt tot mai dese, astfel încât valoa­rea adăugată să rămână în economie. Pri­mul pas spre realizarea de valoare adău­gată în agricultură este creşterea anima­lelor, însă în ultimii ani efectivele de por­cine şi bovine, de exemplu, au scăzut, şi odată cu ele şi procentul de satisfacere a autoconsumului a intrat pe un trend descendent.