Cum se construieşte un imperiu din alimente ”nesănătoase”: Gigantul Nestle obţine o treime din vânzări din alimente considerate nesănătoase

Autor: Daniel Belu 26.03.2023

Nestle a declarat că o treime din vânzările sale nu au respectat o definiţie independentă a conceptului de "sănătos", deoarece a aplicat un test de evaluare nutriţională în întregul său portofoliu, conform Bloomberg.

Constatarea arată că Nestle mai are loc de îmbunătăţiri, în condiţiile în care îşi propune să devină cea mai bună companie de produse alimentare pentru sănătate şi bunăstare. Nestle a declarat marţi că, în conformitate cu sistemul de evaluare Health Star Rating, 30% din portofoliul companiei elveţiene este considerat sănătos şi 35% nesănătos.

Restul provine din hrana pentru animale de companie, formulele pentru sugari şi produsele de nutriţie medicală, care nu au fost testate deoarece sunt concepute pentru a îndeplini obiective specifice, cum ar fi sprijinirea funcţiei renale.

Companiile alimentare au fost presate să raporteze în conformitate cu măsurători independente aprobate de guvern pentru a determina cât de hrănitoare sunt portofoliile lor, mai degrabă decât cu propriile lor măsurători interne, chiar dacă industria nu a stabilit o singură scală.

Nestle a decis să folosească sistemul HSR, utilizat pe scară largă în Australia şi Noua Zeelandă, care clasifică produsele aflate la vânzare de la jumătate de stea la cinci stele. Un scor de 3,5 stele sau mai mare este considerat sănătos.

ShareAction, a făcut presiuni asupra Nestle pentru mai multă transparenţă, a salutat noua raportare, deşi a îndemnat compania să îşi îmbunătăţească clasamentul.

"Fiind una dintre cele mai mari companii de produse alimentare şi băuturi din lume, Nestle are o influenţă exagerată asupra a ceea ce mănâncă şi beau oamenii", a declarat Holly Gabriel, membru al campaniei ShareAction. "Ceea ce arată în mod îngrijorător această dezvăluire este că această companie este încă mult prea dependentă de vânzarea de produse alimentare şi băuturi mai puţin sănătoase".

Clasificările se bazează pe energia, grăsimile saturate, totalul zaharurilor, sodiul, proteinele, fibrele alimentare şi conţinutul de fructe, legume şi nuci al produsului. Produse precum dulciurile sau sosurile sărate au un scor mai mic pe scală, în timp ce produsele cu conţinut scăzut de grăsimi, sare şi zahăr, inclusiv cafeaua simplă şi apele, au un scor mai mare.

Transparenţa sporită îi ajută pe investitori să înţeleagă cât de expuse sunt companiile la eforturile de reducere a obezităţii. De asemenea, aceasta amplifică presiunea asupra companiilor de a reformula produsele pentru a le face mai sănătoase.

În timp ce Nestle are loc de îmbunătăţiri, majoritatea vânzărilor Nestle nu ar fi în vizorul legislaţiei anti-junk food, deoarece sunt alimente pentru animale de companie sau produse precum formulele pentru sugari, care sunt considerate relativ sănătoase.

Rivalii Danone şi Unilever raportează deja cu privire la portofoliile lor în conformitate cu HSR.

Danone a declarat că în 2021 aproximativ 90% din produsele sale, în funcţie de volumul vânzărilor, au obţinut un rating HSR de 3,5 stele sau mai mult. Doar 17% din portofoliul de produse nutriţionale şi îngheţată al Unilever a atins acest standard în acelaşi an.

Nestle a reformulat produse precum Nesquik pentru a conţine mai puţin zahăr pe unele pieţe, dar directorul general Mark Schneider a declarat analiştilor la începutul acestui an că raportarea privind nutriţia nu înseamnă că grupul se va îndepărta de produse precum KitKat şi Smarties.

"Nu suntem interesaţi de un obiectiv privind modul în care părţile mai sănătoase ale portofoliului ar depăşi performanţele celorlalte părţi ale portofoliului", a spus el. "Vrem să avem succes în ambele."

Nestle a declarat că studiul a acoperit 97% din veniturile sale, excluzând unele produse care nu sunt alimente sau băuturi, precum şi unele achiziţii recente.