Gen Z. Tribe lifestyle. Cum ia naştere un concept de business „trei în unu“, cu cafenea, magazin de biciclete şi service? FLAT este un astfel de prototip

Autor: Alina-Elena Vasiliu 22.03.2023

Numele trebuia să aibă legătură cu bicicletele, iar FLAT face referire atât la băutura flat white, preparată din espresso şi lapte, cât şi la tipul de ghidon de biciclete flat (drept - trad.), care te duce cu gândul la magazinul de biciclete şi la pana de roată, făcând astfel trimitere la service.

O cafea şi, poate, o bicicletă. Cu asta poţi pleca dacă ajungi la FLAT, o cafenea născută din ideea de mobilitate urbană şi din pasiunea pentru mersul pe două roţi. A cui? A lui Cristian Moldoveanu, Radu Velicu şi Şerban Manolache.

Era începutul anului 2022 când s-au gândit că creeze un spaţiu pentru comunităţile care le împărtăşesc viziunea despre mobilitate urbană. Şi cum comunităţile schimbă idei cel mai bine la o cafea, s-a născut conceptul FLAT.

„Adică un spaţiu unde oamenii îşi pot achiziţiona o bicicletă faină, cu un preţ corect, uşoară, potrivită pentru oraş, dar şi accesorii şi echipamente, îşi pot repara bicicleta pe care o au deja sau pot bea o cafea de specialitate, prăjită local“, povesteşte Cristian Moldoveanu.

Sau le pot face pe toate trei. Au început prin a căuta un spaţiu potrivit pentru ideea lor, unul care trebuia să răspundă la două criterii importante: să aibă o suprafaţă minimă necesară pentru a organiza un magazin de biciclete, un atelier de reparaţii şi, desigur, cafeneaua, şi să fie amplasat într-o zonă centrală, uşor accesibilă, în apropierea unui parc.

În iunie 2022 l-au găsit şi au semnat contractul de închiriere pentru locul în care funcţionează astăzi FLAT, mai precis pe Strada Lânăriei la numărul 80A, la câţiva paşi de Parcul Tineretului.

„Timp de două luni am lucrat la renovarea şi amenajarea spaţiului, totul fiind realizat in-house. Oficial, am deschis în septembrie 2022. În acelaşi spaţiu cu FLAT se regăsesc şi atelierul de reparat biciclete Hubworks şi magazinul de biciclete urbane Hotbikes.“

Backgroundul lui Cristian Moldoveanu este în comunicare, fiind totodată şi fondatorul magazinului de biciclete urbane Hotbikes, existent dinaintea cafenelei. Radu Velicu este cel care deţine atelierul de reparaţii biciclete Hubworks şi are o experienţă de peste opt ani în cadrul unui lanţ internaţional de magazine cu articole sportive, iar Şerban Manolache a fost manager operaţional în cadrul unei companii internaţionale de food delivery.

Au pus în comun la bătaie o investiţie de circa 20.000 de euro până în acest moment, în condiţiile în care toate amenajările şi construcţiile necesare au fost realizate chiar de ei, ceea ce a contribuit la o optimizare a costurilor, mai ales că totul este personalizat pentru spaţiul ales.

„Amenajarea a fost făcută exclusiv in-house, sub îndrumarea arhitectei Adina Ivan, care ne-a ajutat cu proiectul. Despre stil, având în vedere specificul locaţiei, care înglobează elemente de ciclism, aş putea spune că este unul industrial, urban, care respectă practic viziunea comună a celor două direcţii care se intersectează aici.“

În amenajarea spaţiului au folosit şi refolosit materiale din lemn, mobilier căruia i-au oferit altă întrebuinţare. Tot în spiritul sustenabilităţii, folosesc pahare din carton care nu conţin materiale plastice, deci pot fi reciclate şi compostate, iar capacele pentru pahare sunt realizate din bioplastic şi sunt, de asemenea, compostabile.

„În plus, promovăm transportul urban alternativ tocmai prin ADN-ul businessului. Sperăm astfel să inspirăm tot mai multe persoane să aleagă bicicleta, nu doar pentru plimbarea de weekend, ci şi pentru cumpărături, mers la birou sau, mai ales, ieşit la cafea. Cafeaua de la FLAT, desigur.“

Numele trebuia să aibă legătură cu bicicletele, iar FLAT face referire atât la băutura flat white „ preparată din espresso şi lapte, cât şi la tipul de ghidon de biciclete flat (drept „ trad.), care te duce cu gândul la Hotbikes, şi la pana de roată, făcând astfel trimitere la service-ul de biciclete.

Iar FLAT nu se opreşte aici. Cei trei fondatori vor ca, anul acesta, să amenajeze zona de terasă exterioară şi să extindă gama de produse, în special cele de patiserie, potrivite pentru a fi consumate alături de cafea.

„Este destul de devreme pentru a ne gândi la replicarea modelului momentan, ne dorim să creştem comunitatea iubitorilor de cafea şi biciclete pentru locul actual, vrem să contribuim la popularizarea mersului cu bicicleta printre bucureşteni şi revitalizarea zonei în care se regăseşte cafeneaua. Acestea sunt obiectivele pe termen scurt şi mediu“, mai spune Cristian Moldoveanu.

El îşi aminteşte că, atunci când a venit la facultate în Bucureşti, în 2002, ca să bei o cafea - şi nu de specialitate - trebuia să mergi într-un restaurant sau bar. Nu existau cafenele dedicate, cu atât mai puţin cafenele de specialitate.

„Acum, în 2023, Bucureştiul rivalizează cu marile capitale europene la numărul de cafenele, locuri unde poţi savura o cafea bună. Iar asta nu poate decât să ne bucure!“


♦ Cine sunt clienţii cărora vă adresaţi?

„Ne adresăm iubitorilor de cafea bună şi pasionaţilor de biciclete. Credem în reinventarea Bucureştiului, oraşul nostru poate fi un loc frumos dacă scăpăm de dependenţa de maşinile personale. Şi acest lucru ne dorim să promovăm prin iniţiativa noastră FLAT.COFFEE&BIKES. Fiecare dintre asociaţi suntem biciclişti dedicaţi, activi în comunităţile de mobilitate urbană. Anul acesta avem în plan organizarea de evenimente specifice, în cadrul cărora vrem să promovăm mersul pe bicicletă.“

 

♦ Cum crezi că se poate distinge o cafenea nouă într-o piaţă deja aglomerată cu astfel de localuri?

„Nu consider că piaţa de cafenele de specialitate este aglomerată, încă mai există loc pentru astfel de localuri. Cred că ar trebui să existe câte o cafenea de specialitate, oricât de mică, în fiecare cartier sau zonă rezidenţială din oraş. Calitatea vieţii personale şi a oraşului cred că ar creşte dacă oamenii ar adopta acest obicei pe care îl regăsim în alte oraşe occidentale - de a-ţi petrece 10-15 minute pe zi savurând o cafea bună în compania altor oameni, a prietenilor sau chiar a vecinilor tăi, cu care altfel nu ai avea ocazia să stai, în ritmul alert în care se desfăşoară viaţa cotidiană din ultimii ani. Cafeaua bună are puterea de a aduce oamenii împreună. Apreciez foarte mult businessurile antreprenoriale, curajul de a încerca ceva nou, atât timp cât eşti pasionat de acel lucru şi te dedici pe măsură. Dacă nu pleci la drum cu ideea de a te îmbogăţi rapid, ci, din contră, de a oferi calitate, cred că ai şanse mari să reuşeşti. Iar acest lucru este valabil şi în domeniul cafenelelor.“