onStrategy (#53) De ce Mcdonald's lansează CosMc's; Strategia de decarbonizare a BMW; Adobe vs. Figma

Autor: Sorin Anagnoste 20.12.2023

În fiecare săptămână, newsletterul #onStrategy îşi propune să aducă o perspectivă clară asupra unor dintre cele mai importante ştiri şi tendinţe din lumea afacerilor şi tehnologiei, focusat pe patru domenii cheie: Strategy, Artificial Intelligence, Data şi Things happen

Strategy

 

Adobe nu reuşeşte achiziţia Figma

The Wall Street Journal: "Adobe a renunţat la achiziţia planificată de 20 de miliarde de dolari a companiei de software de colaborare Figma, la câteva săptămâni după ce un organism de reglementare din Marea Britanie a avertizat că această tranzacţie ar putea dăuna inovaţiei.

Adobe şi Figma au declarat luni dimineaţă că au convenit de comun acord să pună capăt tranzacţiei în numerar şi acţiuni, deoarece nu au putut vedea o cale clară de a primi aprobarea autorităţilor de reglementare din partea Comisiei Europene şi a Autorităţii pentru concurenţă şi pieţe din Regatul Unit. " LINK

Dar, de ce a încercat Adobe să achiziţioneze Figma în primul rând? Ei bine, există două motive: (1) abordarea inovatoare pe care Figma a introdus-o pe piaţa de software de proiectare şi (2) beneficiile strategice pe care Adobe le caută pentru poziţionarea sa viitoare.

Să le luăm pe rând:

 

1/ Figma a reprezentat o schimbare semnificativă în peisajul software-ului de design, diferenţiindu-se de concurenţi precum Sketch şi produsele Adobe. Punctul său unic de vânzare a fost platforma sa bazată pe browser, care permite o colaborare şi o integrare fără egal în fluxurile de lucru în domeniul designului, un contrast puternic cu modelele centrate pe desktop ale rivalilor săi. Această inovaţie a fost esenţială pe o piaţă definită din ce în ce mai mult de munca în echipă şi de proiecte complexe care implică designeri şi dezvoltatori. Deşi Figma nu a reprezentat o provocare directă pentru produsele emblematice ale Adobe, precum Photoshop şi Illustrator, în ceea ce priveşte funcţionalităţile lor de bază, capacităţile sale în evoluţie şi potenţialul de extindere către seturi de caracteristici mai largi au reprezentat o provocare strategică pe termen lung. Introducerea în Figma a API-urilor şi a suportului pentru plugin-uri de la terţi a semnalat o mişcare către crearea unui ecosistem de proiectare mai cuprinzător şi mai integrat, o ameninţare la adresa dominaţiei Adobe în domeniu.

 

2/ Din punct de vedere strategic, intenţia de achiziţie a Adobe era o mişcare orientată spre viitor pentru a-şi menţine poziţia de lider pe piaţa de software de design, care evoluează rapid. Recunoscând orientarea către instrumente mai colaborative şi bazate pe web, achiziţia Figma de către Adobe reprezenta un pas în direcţia adaptării la această nouă paradigmă. Spre deosebire de achiziţia Macromedia de către Adobe, care a fost mai mult o consolidare, această mişcare are ca scop acceptarea şi conducerea tranziţiei către un nou mod de lucru în domeniul designului. Investiţia considerabilă făcută de Adobe, inclusiv un cost de achiziţie semnificativ şi opţiuni de cumpărare de acţiuni pentru echipa Figma, subliniază importanţa strategică pe care Adobe o acordă tehnologiei şi prezenţei pe piaţă a Figma. Această achiziţie a fost mai puţin despre eliminarea concurenţei şi mai mult despre integrarea unei platforme de pionierat în suita de instrumente Adobe, asigurând astfel că Adobe rămâne în fruntea industriei de software de design.

 

Aşadar, pe 18 decembrie, această mişcare a eşuat. Ce urmează?

 

Sursa: Figma.com

 

În interiorul strategiei de decarbonizare a BMW

Atât de multe puncte bune:

1/ Există trei teme în industria auto: automatizarea, ride-sharing şi electrificarea.

2/ Producerea atât a ICE-urilor (ie. maşini cu combustie internă), cât şi a EV-urilor (ie. maşini electrice) reprezintă o provocare monumentală în ceea ce priveşte producţia

3/ Clienţii nu pot percepe BMW ca pe un producător de EV-uri. Cel puţin, nu încă...

 

Ascultaţi întregul interviu. LINK

 

McDonald's' a lansat în SUA un concept de restaurant axat pe băuturi, denumit CosMc's

De ce? Din trei motive:

 

1/ CosMc's este conceput pentru a profita de cererea tot mai mare de mâncare la pachet. Lanţul urmează să ofere o varietate de băuturi cu gheaţă personalizabile, cum ar fi limonade aromate şi produse cu cafea (ex. latte cu condimente de turmeric), dar şi un meniu alimentar limitat, inclusiv clasicul Egg McMuffin. Această iniţiativă reprezintă un pivot strategic al McDonald's pentru a concura pe segmentul profitabil al băuturilor de specialitate şi al cafelei, domenii în care s-a confruntat anterior cu o concurenţă acerbă.

 

2/ Prima locaţie CosMc's, care se va deschide într-o suburbie a oraşului Chicago, va avea un format de tip drive-through cu patru benzi şi fără sală de mese, ceea ce reflectă tendinţa consumatorilor de a prefera să ia la pachet. Acest lucru reflectă strategia mai amplă a McDonald's de a se adapta la comportamentele în schimbare ale consumatorilor, accentuate în special de pandemia Covid-19. Pandemia a determinat multe lanţuri de restaurante să îşi reorienteze modelele de afaceri către vânzările la pachet, o tendinţă reflectată de concurenţi precum Taco Bell şi Chick-fil-A, care explorează, de asemenea, modele drive-through cu mai multe benzi. Conceptul de formate mai mici şi mai eficiente, fără săli de mese, face parte dintr-o schimbare mai amplă a industriei, care vizează maximizarea randamentului şi reducerea complexităţii operaţionale.

 

3/ În pofida abordării inovatoare, McDonald's se confruntă cu provocări şi scepticism în ceea ce priveşte integrarea CosMc's în operaţiunile existente ale restaurantelor sale. Introducerea CosMc's se aliniază, de asemenea, cu strategia McDonald's de a apela la nostalgie, deoarece personajul extraterestru (logo-ul) reînvie amintiri din reclamele McDonaldland din anii 1980. Această abordare a fost observată şi în alte promoţii recente ale McDonald's care vizează evocarea nostalgiei. Succesul acestei iniţiative rămâne de văzut şi va fi esenţial să se observe modul în care McDonald's echilibrează acest nou concept cu ofertele sale tradiţionale, abordând preocupările francizaţilor şi asigurând o integrare armonioasă în cadrul strategiei sale de afaceri mai largi. LINK

Sursa: McDonald’s

 

Artificial Intelligence

 

Harvard Business Review: 5 forţe care vor conduce la adoptarea Generative AI:

1/ Aşteptările consiliului de administraţie şi ale directorului general

2/ Aşteptările clienţilor

3/ Aşteptările angajaţilor

4/ Aşteptările în materie de reglementare

5/ Aşteptările investitorilor. LINK

 

Goldman Sachs privind impactul Gen AI:

"În următorii 10 ani, AI ar putea creşte productivitatea cu 1,5% pe an. Iar acest lucru ar putea creşte profiturile S&P 500 cu 30% sau mai mult în următorul deceniu." LINK

 

Manechinele din China îşi trăiesc probabil ultimele clipe pe scenă:

"Dacă designerii care folosesc AI cer 800 de yuani, eu voi face 600. Dacă ei cer 600, eu voi coborî la 500. Nu există altă cale de ieşire. Voi lupta până la sfârşit". LINK

 

Things Happen

 

Prăbuşirea sectorului imobiliar din China afectează averea clasei de mijloc.

"Fiecare scădere de 5% a preţului locuinţelor va distruge 19 trilioane de yuani (2,7 trilioane de dolari) din averea imobiliară, potrivit Bloomberg Economics. LINK

 

Terence Tao, probabil cel mai mare matematician în viaţă, foloseşte LLM-urile pentru a ajuta în cercetarea matematică. LINK

 

Prognoza anuală 2024: Statele Unite, de George Friedman. LINK

 

Data

 

The Job Skills of 2024 Report, realizat de Coursera. LINK

Dar mai întâi, câteva date din 2023:

 

Câteva concluzii:

 

Încrederea americanilor în învăţământul superior este în scădere drastică. LINK

Sursa: Gallup

 

Liderii mondiali în domeniul cercetării şi dezvoltării. LINK

 

 

---

Citeşte restul analizelor pe https://newsletter.onstrategy.eu/

Sorin Anagnoste este Conferenţiar Univ. Dr. şi Prodecan în cadrul Facultăţii Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti.