Afaceri de la Zero. Adelina Toma s-a întors din Franţa în România, unde a deschis un atelier de creaţie vestimentară cu brandul Iţe urbane: „De la noi cumpără oameni care caută alternative sustenabile“

Autor: Alina-Elena Vasiliu 29.03.2023

♦ Investiţia în atelier s-a dublat faţă de cât estimase iniţial şi a ajuns la30.000-40.000 de euro, incluzând banii din primii doi ani de activitate.

După patru ani în care a locuit în Franţa, Adelina Toma a luat decizia de a reveni în România, pentru ca, în urma unei experienţe în postura de angajat, să pună bazele unei afaceri proprii. Astăzi are un atelier de creaţie vestimentară sub numele Iţe urbane şi ţinteşte să depăşească graniţele României cu piesele ei. „Mi-am dorit o încetinire a ritmului, deoarece moda a devenit una dintre cele mai toxice industrii. A fost mereu ceva ce m-a pasionat, aşa că am vrut să mă întorc la un ritm mai sănătos de producţie. Vopsirea cu plante este un aspect care se găseşte în atelierul meu“, a povestit Adelina Toma la emisiunea online ZF Afaceri de la zero, găzduită de BT Stup.

Adelina a locuit patru ani în Franţa, la Bordeaux, unde a ajuns pentru studii, iar apoi a început să lucreze acolo în domeniul modei. În acea perioadă pasiunea ei pentru designul vestimentar a început să crească şi mai mult. A revenit în România, s-a angajat într-o corporaţie, în domeniul vânzărilor, unde a stat încă patru ani, apoi a simţit nevoia unei schimbări. „Am început activitatea în atelier în ianuarie 2020, înainte de pandemie. Abia instalasem echipamentele şi găsisem o croitoreasă, apoi a venit starea de urgenţă, nu mai puteam merge la atelierul abia găsit. Abia în anul următor businessul a început să accelereze, totul s-a întâmplat organic. Am mers şi la un târg de design şi atunci mi-am dat seama că brandul poate avea succes, pentru că am văzut lumea încântată de produse. Atunci am început să cred şi mai mult în ceea ce fac.“

Investiţia în atelier s-a dublat faţă de cât estimase iniţial şi a ajuns la 30.000-40.000 de euro, incluzând banii din primii doi ani de activitate. Acum atelierul este pe linia de plutire, dar Adelina Toma spune că încă nu reuşeşte să investească în inovaţie atât cât ar vrea. 

„Materialele noi, inovatoare, precum mătase vegană sau piele vegană plus alte aparate care să facă businessul mai sustenabil sunt scumpe. De la noi cumpără oameni care caută alternative sustenabile şi care nu cred în consumerism.“

În România, crede Adelina, piaţa încă se educă în ceea ce priveşte moda sustenabilă. Prima dată ea a văzut în Franţa interesul pentru acest fel de a achiziţiona haine şi se gândeşte că, poate, acolo afacerea ar fi crescut mult mai repede decât o face aici. Aşa că acum unul dintre planurile ei este să facă brandul mai cunoscut şi în străinătate. În plus, şi-a dat seama că, dacă vrea să scaleze afacerea, trebuie să crească mai mult în mediul online. Câteva dintre lecţii le-a învăţat din experienţa la BT Stup, unde a ajuns pentru prima dată în ianuarie 2023, la recomandarea unei prietene.

„În producţie, folosesc bumbac, cânepă, mătase şi in. Încerc ca, în proporţie de 80%, produsele să fie fabricate din materiale locale. Piesele sunt destul de variate – topuri, fuste, pantaloni, unele mai relaxate şi altele mai elegante.“

Preţurile produselor variază între 300 şi 1.000 de lei, în funcţie de materialul folosit – cânepa şi mătasea fiind mai scumpe. Clienţii pot vedea creaţiile Iţe urbane în showroomul din zona Dorobanţi din Bucureşti, dar şi în cadrul unor pop-up shop-uri şi evenimente anunţate în Social Media. Din planul de dezvoltaer de anul acesta, face parte totodată extinderea canalelor de distribuire.

„Ceea ce cred că mă diferenţiază pe mine este vopsirea textilă cu plante tinctoriale, dar şi realizarea de piese din resturi de materiale“, mai spune Adelina Toma.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.