Conferinţa ZF HR Trends 2023: „Noul angajat, noul angajator. Cum ne adaptăm la transformarea pieţei muncii“. Angajatorii care se vor diferenţia pe piaţa muncii sunt cei care au o relaţie flexibilă şi personalizată cu angajaţii lor şi care folosesc tehnologia pentru a le uşura munca

Autori: Alexandra Cepăreanu , Miruna Diaconu , Ramona Cornea 29.03.2023

„Un angajator cu o viziune pe termen lung este cel care în permanenţă se uită la piaţă, la ce îşi doresc angajaţii, astfel încât să vină cu ceva nou, care este diferit pe piaţa muncii” „Viitorul va fi uman şi digital, ele două nu trebuie să se excludă, trebuie să învăţăm să ne folosim de tehnologie pentru ca noi să fim mai buni şi să avem mai mult timp“ „Tehnologia ar trebui să ne facă nişte profesionişti mai buni, să fie o anexă a noastră. Cred că o piaţă a forţei de muncă în continuă transformare nu se poate dezvolta pe o strategie de acum cinci – zece ani. Avem nevoie de adaptabilitate” „Cred că oportunitatea noastră rămâne acolo, oricât am tehnologiza, zona de empatie, zona de înţelegere nu vor putea fi combătute.”

Angajatorii care se vor diferenţia pe piaţa muncii sunt cei care au o relaţie flexibilă şi personalizată cu angajaţii lor şi care folosesc tehnologia pentru a le uşura munca, a fost una dintre concluziile conferinţei ZF HR Trends 2023: „Noul angajat, noul angajator. Cum ne adaptăm la transformarea pieţei muncii”.

Evenimentul a fost organizat de Ziarul Financiar cu sprijinul Vodafone, ING Bank, Altex, Creasoft, NN România, NNDKP, Regina Maria, Colorful.Hr, Signal Iduna, Sphera, Teleferic, RTC, Complice.ro şi TotalSoft.

„Ca să îţi atragi oamenii, formula valabilă pentru toată lumea a picat, ceea ce îi poate face pe angajatori să se diferenţieze în piaţa muncii este personalizarea, flexibilizarea. Un angajator cu o viziune pe termen lung este cel care în permanenţă se uită la piaţă, la ce îşi doresc angajaţii, astfel încât să vină cu ceva nou, care este diferit pe piaţa muncii”, a spus Anca Moldoveanu, corporate manager în cadrul NN România.

Elena Cozianu, director de resurse umane în cadrul Altex, a vorbit despre impactul tehnologiei în activitatea angajaţilor şi în cea a companiilor.

„Tehnologia ne uşurează viaţa, dar creează şi contextul de noi specializări pentru noi toţi şi nu toţi vor vrea sau vor şti să folosească tehnologia. Trebuie să ne adaptăm şi să ne supraspecializăm. Va fi un proces continuu”, a spus ea în cadrul conferinţei ZF.

Mihaela Petruţ, product owner HCM în cadrul Totalsoft, unul dintre cei mai importanţi furnizori de sisteme informatice de business (ERP, HCM, CRM, DM şi BI) din Europa de Est şi Centrală, este de părere că viitorul muncii este unul în care partea de tehnologie şi partea umană a resurselor umane trebuie să funcţioneze perfect împreună.

„Viitorul va fi uman şi digital, ele două nu trebuie să se excludă, trebuie să învăţăm să ne folosim de tehnologie pentru ca noi să fim mai buni şi să avem mai mult timp. Cred că trebuie să continuăm să fim flexibili şi să ne adaptăm la ceea ce vine în continuare”, a detaliat ea.

Costin Tudor, CEO şi fondator al platformei undelucram.ro, crede că, în ceea ce priveşte partea de tehnologizare şi beneficiile acordate acum angajaţilor, candidaţilor pe care vor să îi atragă, companiile trebuie să încerce să înţeleagă audienţa, să ofere produse personalizate angajaţilor.

 „Este important să ştim cui ne adresăm pentru că, deşi nu vom avea capacitatea nici din punct de vedere tehnologic să ne adresăm fiecărui angajat, ne putem adapta şi putem anticipa un val mare de aplicări, de plecări. Este bine să le avem acoperite şi din punct de vedere tehnologic, şi din punctul de vedere al beneficiilor. Angajatorii încearcă să se adapteze, este încă o piaţă a angajaţilor. Cred că oportunitatea noastră atât timp cât nu va fi inventat robotul uman rămâne acolo, oricât am tehnologiza, zona de empatie, zona de înţelegere nu vor putea fi combătute”, a punctat el.

Mihai Cepoi, CEO şi fondator al platformei de recrutare Jobful, este de părere că tehnologia ar trebui să îi facă pe angajaţi nişte profesionişti mai buni, să fie o anexă a lor. În plus, angajatorii trebuie să se adapteze continuu şi să vină cu noi strategii de schimbare.

„Anul trecut pe vremea asta vorbeam despre quiet quitting, acum vb despre ChatGPT care va avea impact. Ce cred că putem să facem noi azi este să ne demonstrăm relevanţa. Tehnologia ar trebui să ne facă nişte profesionişti mai buni, să fie o anexă a noastră prin care ce avem noi de făcut e mai bine făcut şi mai eficient decât fără tehnologie. Cred că o piaţă a forţei de muncă în continuă transformare nu se poate dezvolta pe o strategie de acum cinci – zece ani. Avem nevoie de adaptabilitate. Organizaţiile de succes sunt cele pregătite pentru schimbări. Deci trebuie să lucrăm la noi şi să vedem cum ne putem pregăti pentru orice ar putea urma.”

Anca Moldoveanu, corporate manager, NN România

Noi ascultăm piaţa, atât fizic, cei 1.600 de oameni din vânzări sunt printre noi în permanenţă, avem timp să îi ascultăm, ascultăm şi angajatorii, dar şi pe angajaţi. Angajatorii nu trebuie să ofere acelaşi lucru ca să se diferenţieze.

A ignora riscurile nu este o mentalitate care să te ducă prea departe, sunt din ce în ce mai mulţi angajatori care îşi asumă rolul de a educa forţa de muncă şi să treacă dincolo de nevoile de bază, care sunt necesare, dar e necesar să ne uităm şi la starea de bine integrată a angajatului.

Starea de bine nu se referă doar la partea fizică, la corp sau sănătatea emoţională, când nevoile financiare sunt apăsătoare, asta e problema care afectează sănătatea emoţională.

Elena Cozianu, director resurse umane, Altex

Atât angajaţii, cât şi candidaţii de top caută evoluţie continuă, vor să fie implicaţi în proiecte. Noi îi încurajăm, astfel încât să rămână şi motivaţi şi să rămână cu noi.

Avem câteva mii de angajaţi la nivel de angajaţi, 20% - 25% dintre ei sunt în Pipera şi Dragomireşti. Fluctuaţia de personal se menţine, este undeva la 200 de angajaţi pe an, continuăm recrutarea şi anul acesta.

Este important şi echilibrul dintre viaţa personală şi muncă – oferim flexibilitate. Dar nu putem să avem aceleaşi beneficii pentru orice poziţie. Ne gândim şi la eficientizare dar şi la viaţa personală a fiecăruia dintre angajaţi. Avem şi tineri dar şi oameni mai seniori, şi pentru fiecare pachetul de beneficii este diferit.

Mihaela Petruţ, product owner HCM, Totalsoft

Pe partea de IT nu pot să spun că cerinţele din partea candidaţilor s-au schimbat. Există în continuare acelaşi interes pentru tehnologiile noi. Partea de dezvoltare profesională şi personală este şi ea importantă.

Cred că tehnologia ne câştigă timp pentru oamenii din companii. Spre exemplu, o platformă de HR ne ajută în tot procesul de recrutare, ne ajută să evaluăm oamenii, să luăm decizii bazate pe informaţii şi date, dar şi să introducem omul în baza de date, să semnăm contractual, să îl ajutăm să performeze. Şi în tot acest proces se reduce şi timpul de muncă al omului de HR.

Pe de altă parte, este candidatul. Tehnologia ne dă posibilitatea să oferim experienţe, să simplificăm modul în care candidatul interacţionează cu compania.

Costin Tudor, CEO şi fondator, undelucram.ro

Candidaţii şi angajaţii încep să se uite mai puţin la brand, nu este doar despre brand, ci încep să se uite şi la ce este sub brand. Este un studiu din Mare Britanie prin care se arată că 80% cred că angajatorul are o misiune şi 40% nu ştiu despre ea, nu înţeleg sensul muncii lor.

Acum nu mai este doar despre salariu, ci este despre sensul muncii. Ne ducem din ce în ce mai mult spre maturizarea pieţei.

Cred că oportunitatea noastră atât timp cât nu va fi inventat robotul uman rămâne acolo, oricât am tehnologiza, zona de empatie, zona de înţelegere nu vor putea fi combătute. Zona de tehnologie vine peste noi.

Mihai Cepoi, fondator şi CEO, Jobful

Discuţia este despre cum umanizăm, cum relaţionăm mai bine cu candidaţii şi angajaţii. Dar în spate, scopul departamentului de HR e maximizarea profitabilităţii, dar la bază, forma relaţiilor e o formă în care contribuţia individului e relevantă dacă are impact asupra businessului nostru. Deci e important să vedem ce îi motivează pe oameni individual, la nivel de individ.

Cred că la bază, la ce ne uităm acum în procesul de recrutare, trebuie să găsim o formă prin care tehnologia ne ajută să transmitem ce vrea angajatorul.