Gen Z şi noua economie a creatorilor: Când te transformi din creator de conţinut în influencer, cam cât trebuie să postezi pentru a face o meserie din asta şi cât poţi câştiga?

Autor: Roxana Petrescu 30.03.2023

Doar 28% din Gen Z care sunt creatori de conţinut au început această activitate cu gândul de a scoate bani din ea, cei mai mulţi fiind interesaţi pur şi simplu de exprimarea unor pasiuni Dar cei care caută o carieră din conţinutul în social media, piaţă care pur şi simplu a explodat la nivel mondial în ultimii doi ani, trebuie să ştie că saltul de la creator la influencer este dat de strângerea unei comunităţi de cel puţin 5.000 de urmăritori, ora de muncă în huburile europene majore de creativitate fiind recompensată cu sume cuprinse între 46 de dolari şi 147 de dolari.

În România, primul salt major în recunoaşterea meseriei de creator de conţinut a fost făcut abia la finalul anului trecut prin includerea ocupaţiei de creator de conţinut online în Clasificarea Ocupaţiilor din România (COR). Până la închiderea ediţiei, Inspecţia Muncii nu a precizat care este numărul persoanelor care deţin deja această meserie, conform noii clasificări. Potrivit unor date din 2021, piaţa creatorilor de conţinut din România ar avea o valoare de 15 milioane de euro, pe care ar fi aproximativ 3.000 de persoane cu acest obiect de activitate. La nivel mondial însă, dinamica este fabuloasă.

Astfel, în cele mai importante nouă pieţe din punctul de vedere al creatorilor de conţinut, la nivelul anului 2022 numărul acestora ajunsese la 303  milioane de creatori, doar din 2020 peste 165 de milioane de persoane făcând saltul spre această categorie.

Datele sunt incluse în raportul Viitorul Creativităţii, lansat de Adobe anul trecut. Mai departe, această Economie a Creatorilor, cum o defineşte Adobe, creşte şi modifică fiecare aspect cultural şi social. Studiul Adobe a fost realizat alături de 9.000 de creatori din conţinut, pe nouă pieţe, care reprezintă de fapt core-ul creativităţii la nivel global: SUA, Marea Britanie, Spania, Franţa, Germania, Australia, Japonia, Coreea de Sud şi Brazilia. Conform studiului, creatorii sunt profesionişti sau non-profesionişti care generează conţinut pentru joburile lor sau din pasiune, printre aceştia numărându-se designeri, fotografi, regizori, ilustratori şi alţii. Influencerii sunt o subcategorie a creatorilor de conţinut care au cel puţin 5.000 de urmăritori şi care îşi folosesc prezenţa din social media pentru a-şi influenţa audienţa.

Astfel, comunitatea creatorilor reprezintă 23% din ţările incluse în sondaj (US, UK, Franţa, Germania, Spania, Australia, Japonia, Coreea de Sud şi Brazilia), ceea ce înseamnă că 1 din 4 oameni contribuie creativ la spaţiile online. În total, în cele nouă pieţe analizate, sunt 303 milioane de creatori de conţinut. Din 2020, au apărut peste 165 de milioane de creatori de conţinut la nivel global.La nivel de generaţii, Gen Z reprezintă doar 14% din creatorii de conţinut. Mai departe, doar 14% din toţi creatorii de conţinut au trecut în tabăra influencerilor, adică au dezvoltat în jurul lor comunităţi importante de urmăritori. Asta şi pentru că efortul de a trece în barca influencerilor este mai mare. De exemplu, un creator de conţinut lucreazaă 9 ore pe săptămână, în timp ce un influencer ajunge să lucreze circa 15 ore pe săptămână. Ca o medie de câştig, în timp ce un creator de conţinut ajunge să câştige 61 de dolari pe oră, un influencer ajunge în medie la circa 81 de dolari pe oră.

"Economia Creatorilor a deblocat oportunităţi profesionale full-time şi part-time, mai ales pentru Gen Z şi Millennials care sunt mai puţin atraşi de cariere tradiţionale. Mai mult, studiul arată că Economia Creatorilor continuă să crească şi să remodeleze fiecare aspect al culturii şi al societăţii, de la viitorul muncii până la cauze sociale sau sănătatea mentală", se mai arată în studiul Adobe.

Dacă un creator câştigă 61 de dolari pe oră, posibil 122.000 de dolari anual dacă face activitatea full-time, un influencer poate câştiga 81 de dolari pe oră, adică 162.000 de dolari anual full-time. Un inginer soft câştigă 160.000 de dolari, iar un avocat 129.000 de dolari pe an.

Cine sunt creatorii? Adulţi de peste 16 ani care participă în activităţi creative cum ar fi fotografia, scrisul, crearea de NFT-uri şi care îşi promovează activitatea online. Ei postează cel puţin lunar pe reţelele sociale cu scopul de a-şi creşte audienţa.

Influencerii nu sunt chiar atât de populari precum se crede. Doar 14 % dintre creatorii de conţinut sunt şi influenceri.

Din 2020, au apărut peste 165 de milioane de creatori de conţinut la nivel mondial.

6 din 10 creatori de conţinut au joburi full-time.

Peste 50 % dintre creatorii de conţinut s-au format în ultimii doi ani. Brazilia, Coreea de Sud, Spania şi Franţa au bifat creşteri exponenţiale.

Ce sunt influencerii? Creatori de conţinut care au cel puţin 5.000 de urmăritori pe plaformele principale şi care generează câştiguri din conţinutul din social media. Doar 14% dintre creatorii de conţinut la nivel mondial sunt şi influenceri. Mai bine de 50% dintre influenceri se află în zona de venituri de top în SUA.

2 din 10 creatori deţin propria lor afacere legată de generarea de conţinut.