Sonia Voinescu şi Gabriela Ifrim, D&B: Relaxarea regulilor privind ajutoarele de stat. Statele membre beneficiază de mai multă flexibilitate pentru a sprijini tranziţia la economia cu zero emisii nete

Ziarul Financiar 31.03.2023

În ultimii ani, regulile de ajutor de stat au fost relaxate treptat în contextul pandemiei Covid-19 şi, ulterior, în contextul agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Ca replică la Legea americană privind reducerea inflaţiei din 2022,  care prevede măsuri de sprijin substanţiale pentru investiţii verzi, Comisia Europeană a flexibilizat şi mai mult regulile de ajutor de stat pentru a spori competitivitatea industriei UE cu zero emisii nete şi pentru a sprijini tranziţia rapidă către neutralitatea climatică, prin extinderea posibilităţilor statelor membre de a sprijini accelerarea investiţiilor verzi şi finanţarea producţiei de tehnologii curate în Europa.

În martie 2023, Comisia Europeană a adoptat un nou Cadru temporar de criză şi de tranziţie pentru a sprijini economia în contextul agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (Noul cadru), astfel încât obiectivele UE să poată fi mai uşor de atins în această perioadă de criză şi de tranziţie verde, în concordanţă cu Planul industrial al Pactului verde. Noul cadru modifică şi prelungeşte parţial cadrul temporar anterior adoptat în contextul războiului din Ucraina, în special prin introducerea sprijinului în sectoarele esenţiale pentru tranziţia la economia cu zero emisii nete. Deşi Noul cadru reprezintă o relaxare semnificativă a regulilor privind ajutoarele de stat, de altfel stricte, statele membre sunt cele care trebuie să asigure finanţarea publică pentru orice măsură de sprijin pe care doresc să o implementeze la nivel naţional.

Noul cadru temporar, aplicabil până în 31 decembrie 2025, urmăreşte în principal să reducă dependenţa UE de combustibilii fosili importaţi, prin accelerarea introducerii energiei regenerabile, decarbonizarea proceselor de producţie industrială şi creşterea capacităţii de producţie în sectoare strategice, în scopul tranziţiei la o economie cu zero emisii nete. Statele membre sunt astfel autorizate să pună în aplicare scheme de ajutor naţionale deschise mai multor beneficiari, cu condiţia notificării şi aprobării prealabile a acestora de către Comisia Europeană. Cu titlu de excepţie, vor putea fi acordate ajutoare individuale pentru companiile care investesc în producţia de tehnologii curate, în cazul în care există riscuri concrete de relocare în afara Spaţiului Economic European (SEE).

Cele mai semnificative tipuri de ajutoare prevăzute de Noul cadru sunt următoarele:

 

1. Ajutoare pentru accelerarea introducerii energiei din surse regenerabile şi pentru stocarea energiei

 

Posibilităţile statelor membre de a acorda ajutoare pentru accelerarea introducerii energiei din surse regenerabile în baza schemelor naţionale sunt extinse la toate sursele de energie regenerabilă (inclusiv hidrogen din surse regenerabile, biogaz şi biometan) şi pentru stocarea energiei, în scopul reducerii rapide a dependenţei de combustibili fosili, a accelerării tranziţiei energetice şi a obţinerii de preţuri la energie mai mici şi mai puţin volatile. Cu titlu particular, modificările introduse conduc la acordarea efectivă a sprijinului public într-un mod mai flexibil şi mai rapid, prin simplificarea procedurilor de licitaţie. De asemenea, statele membre pot concepe scheme pentru o tehnologie specifică, care necesită sprijin având în vedere mixul energetic naţional. În acest scop, a fost introdusă o distincţie între ajutoarele de investiţii şi ajutoarele de exploatare, primele fiind supuse unor condiţii mai puţin stricte. Astfel, ajutoarele care vor putea fi acordate producătorilor de energie sunt următoarele:

 

 

2. Ajutoare pentru decarbonizarea proceselor industriale şi pentru eficienţă energetică

 

În vederea reducerii dependenţei de combustibili fosili, statele membre vor putea sprijini investiţiile în decarbonizarea proceselor industriale prin electrificare şi/sau utilizarea hidrogenului produs din surse regenerabile de energie şi a hidrogenului electrolitic care îndeplinesc anumite condiţii, precum şi pentru eficienţă energetică. Astfel de investiţii trebuie să conducă la o reducere substanţială a emisiilor de gaze cu efect de seră generate de activităţile industriale care se bazează în prezent pe combustibili fosili ca sursă de energie sau materie primă şi/sau o reducere substanţială a consumului de energie în activităţile şi procesele industriale. Principalele condiţii în care vor putea fi acordate ajutoare operatorilor industriali sunt următoarele:

 

 

3. Ajutoare pentru investiţii accelerate în sectoare strategice în scopul realizării tranziţiei către o economie cu zero emisii nete

 

Pentru a evita ca o investiţie să fie localizată în afara SEE, statele membre vor putea sprijini investiţiile pentru producţia de echipamente pentru tranziţia către o economie cu zero emisii nete. Acestea includ bateriile, panourile solare, turbinele eoliene, pompele de căldură, electrolizoarele şi echipamentele pentru captarea, utilizarea şi stocarea dioxidului de carbon (CUSC), precum şi producţia de componente-cheie şi producţia şi reciclarea materiilor prime critice aferente. Noul cadrul oferă, de asemenea, posibilitatea statelor membre de a acorda ajutoare individuale care să echivaleze subvenţiile străine pe care le-ar putea obţine potenţialii beneficiari în afara SEE, cu condiţia ca aceste investiţii să fie situate în zone asistate. Ajutoarele vor putea fi acordate producătorilor de tehnologii curate în următoarele condiţii:

 

 

Ajutoare detaliate mai sus pentru accelerarea tranziţiei ecologice şi pentru reducerea dependenţei de combustibili vor putea fi acordate până 31 decembrie 2025. Alte categorii de ajutoare prevăzute de noul cadru temporar vizează (i) ajutoarele în cuantum limitat, (ii) sprijinul de lichiditate sub formă de garanţii de stat şi împrumuturi subvenţionate, (iii) ajutoarele pentru compensarea preţurilor ridicate ale energiei, (iv) ajutoarele pentru reducerea consumului de energie electrică. Fiind direct legate de situaţia de criză imediată, aceste categorii de ajutoare vor putea fi acordate doar până la 31 decembrie 2023, existând totodată posibilitatea de prelungire a acestor prevederi de către Comisie.

Companiile care au în plan să realizeze investiţii verzi ar trebui să evalueze atent condiţiile în care poate fi acordat sprijinul public şi să se adreseze autorităţilor publice în vederea identificării oportunităţilor de finanţare disponibile, având în vedere evoluţiile recente ale cadrului legislativ la nivelul Uniunii.