Guvernul vrea să-i convingă pe retaileri şi procesatori să reducă preţul la lapte, după model francez. „E cam târziu, preţul deja a început să scadă natural“

Autori: Mădălina Dediu Panaete , Cristina Roşca 25.04.2023

Consiliul Concurenţei a anunţat vineri că a început discuţiile cu retailerii şi procesatorii care vor să reducă preţul final pentru laptele de consum, pentru a-i îndruma să respecte regulile de concurenţă Preţul la raft pentru un litru de lapte a depăşit 10 lei în februarie pentru mărcile consacrate Totuşi, ulterior, preţurile pentru acest produs de bază în coşul de consum au început să scadă, ca urmare a creşterii producţiei la lapte primăvara şi a schimbării comportamentului de consum.

Autorităţile locale au decis să discute cu retailerii şi procesatorii de lapte reducerea preţului pentru consumatorul final cu cel puţin 20%, în contextul în care acest bun de bază în coşul de cumpărături a suferit scumpiri de până la 50% în doar un an. Această mutare a guvernului vine la câteva luni după ce şi autorităţile din Franţa au negociat cu retailerii din Hexagon o strategie de stabilizare a preţurilor. Diferenţa este că în această ţara occidentală negocierile au vizat mai multe produse de bază, nu doar laptele de consum, cum e cazul în România. ZF a scris în numeroase rânduri că în trei ani preţul pentru acest produs s-a dublat, dar sunt şi altele care au avut o evoluţie similară.

Decizia guvernului de a-i chema la masa negocierilor pe reprezentanţii proce­sa­torilor şi pe retaileri pentru a reduce pre­ţul la raft la lapte ridică astfel un semn de în­trebare în ceea ce priveşte viteza de acţiune a apa­ra­tului de stat în contextul în care preţul laptelui s-a dublat în ultimul an, ajungând la peste 10 lei per litru în cazul mărcilor consacrate.