Afaceri de la Zero. Alina Iancu, Revino Gourmet şi CrameRomânia.ro: Trebuie să le acordăm încredere artizanilor români de brânzeturi. În Munţii Călimani se face şvaiţer asemănător cu emmentalul elveţian, dar noi abia aflăm

Autor: Roxana Petrescu 03.05.2023

Pornind de la pasiunea descoperită într-o primă vizită la o cramă, Alina Iancu a construit într-un deceniu o întreagă comunitate în jurul vinului românesc, fiind antreprenoarea din spatele platformelor Revino Gourmet şi CrameRomânia.ro În ultimii ani, pe lângă vin au apărut brânzeturi speciale, dulceţuri sau chiar produse din carne, semn că publicul român devine tot mai curios privind o experienţă gourmet completă.

„Am început în 2011 cu o primă vizită la o cramă în România şi de acolo a pornit pasiunea pentru vinuri. Am călătorit apoi la 20-30 de crame şi m-am gândit de ce să nu pun toată informaţia acumulată într-o platformă. Aşa că în 2013 am început CrameRomânia.ro, bază de date bilingvă a cramelor din România. Apoi am dat drumul la partea de vizite la crame“, a spus Alina Iancu, fondatoarea Revino Gourmet şi CrameRomânia.ro, în cadrul unui nou episod al Afaceri de la Zero. Dar din parteneriatele cu cramele şi din experienţa degustărilor a rezultat că proiectul avea nevoie de o completare, zona de mâncare, acesta fiind momentul când în scenă au intrat brânzeturile. Astfel, CrameRomânia.ro s-a completat cu Revino Gourmet.

„Revino înseamnă acum turism viticol, organizare de evenimente cu partea de gastronomie, o platformă care promovează producătorii locali de vinuri şi de brânzeturi, înseamnă două evenimente organizate anual, evenimente corporate ocazional şi cadouri gastronomice. Partea de gastronomie şi cadouri se întâmplă în tot timpul anului, dar finalul de an este cel mai profitabil.“

Astfel, primul eveniment din 2023, Revino Bucharest Wine Show, salon de vinuri şi turism viticol, va avea loc în perioada 6-8 mai, în Bucureşti, aceasta fiind cea de-a şasea ediţie a proiectului. În toamnă, va urma salonul gastronomic, acolo unde vinurile vor fi acompaniate de brânzeturi fine, specialiăţi din carne sau produse dulci. Pentru evenimentul de la sfârştiul acestei săptămâni sunt aşteptaţi 3.000 de participanţi care vor putea interacţiona cu 40 de expozanţi.

Care a fost însă cel mai dificil pas de la prima vizită într-o cramă la o platforma completă destinată vinurilor şi gastronomiei? „Dificil a fost să fac trecerea de la pasiune la business. Toată lumea spunea că este foarte frumos ce fac, dar la final trebuia să mă susţină pentru că fără susţinere tot acest frumos se termina cumva.“

„Investiţia în platforme şi în mine a fost cam de 100.000 de euro pentru a da drumul la proiect. Dar în 10 ani de zile, investiţia a ajuns la 200.000 de euro.“

Zona de brânzeturi, spune Alina Iancu, este într-o creştere spectaculoasă, dar asta şi datorită faptul că segmentul este abia la început. 

„Eu îmi dedic evenimentul brânzeturilor maturate. Dacă vorbim de brânzeturi artizanale, cred că avem 1.000 de producători. Dacă mergem pe zona de brânzeturi speciale, eu zic că nu depăşim 100, iar dacă mergem şi mai departe, nu depăşim numărul de 50 dacă ne raportăm la vizibilitate.“

Potrivit Alinei Iancu, reţeta pentru o brânză maturată se definitifează cam într-un an de zile, dar dincolo de reţetă „puzzle-ul“ unui produs complet are multe piese, de la promovare până la transport.

„Trebuie să le acordăm încredere artizanilor români. Preţul este acelaşi ca pentru producătorii internaţionali. Reticenţa vine din lipsa de educaţie. Noi nu ştim că în Transilvania se face brânză maturată de sute de ani. În Munţii Călimani se face şvaiţer asemănător cu emmentalul elveţian, dar noi nu ştim.“

Efortul pentru a promova acest sector trebuie să fie comun, subliniază Alina Iancu, fiecare având un rol, de la producători, la public sau organizatori de evenimente.  

Mai departe, în ceea ce priveşte propriul business, Alina Iancu spune că este deschisă provocărilor. „Eu ofer şi consultanţă pe partea de vinuri şi brânzeturi. Nu mai fac evenimente doar cu vinuri, ci gastronomice. Sunt foarte interesante provocările şi sunt deschisă la provocări pentru că doar de aici poţi evolua şi poţi face lucruri la care nici nu te-ai gândit.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.