ZF Logistica businessului. Bogdan Drăgotoiu, Nestlé România: Nu vedem o scădere de volum în 2023 faţă de anul trecut. Într-adevăr, nici nu vedem o creştere. Nestlé livrează în total către mai mult de 2.000 de clienţi în România şi funcţionează în trei centre logistice

Autor: Alina-Elena Vasiliu 23.05.2023

Nestlé România, unul dintre cel mai mari jucători de piaţa de alimente şi băuturi din România, intră pe nişa su­plimentelor alimentare cu un produs pe care l-au introdus recent în portofoliu.

„Intrăm pe nişa suplimentelor, cu un produs pe care l-am adus recent din Statele Unite ale Americii, brandul de vitamine Solgar. Cred că va creşte mult şi categoria de produse plant based în perioada următoare“, a spus Bogdan Drăgotoiu, distribution manager physical logistics la Nestlé România, la emisiunea online ZF Logistica businessului.

Nestlé livrează în total către mai mult de 2.000 de clienţi în România şi funcţionează în trei centre logistice. Depozitul central se află în Timişoara, de unde livrează pentru retail şi distri­buitori, dar şi pentru HoReCa. Mai există un depozit în Bucureşti, care deserveşte doar segmentul de farmacii veterinare şi pet shopuri cărora le livrează produsele Purina, şi încă unul unde sunt gestionate materialele promoţionale şi divizia Nespresso.

„Suprafaţa logistică variază între 15.000 şi 20.000 de metri pătraţi, în funcţie de sezon. Nu avem o flotă proprie, strategia noastră este să lucrăm cu parteneri logistici atât pentru depozitare, cât şi pentru transport. În Timişoara, avem un partener de 20 de ani, FM Logistics.“

„Tot prin ei contractăm şi serviciile de transport. De la Timişoara livrăm în toată ţara în 48 sau 72 de ore, în funcţie de distanţă, către platformele centrale ale clienţilor. Din depozitul din Bucureşti, livrăm constant către 1,5 milioane de puncte.“

Avantajul de a fi chiriaş într-un spaţiu logistic, spune Bogdan Drăgotoiu, este că, atunci când este o perioadă în care stocul este prea mare sau prea mic, suprafaţa poate fi ajustată şi în funcţie de ceilalţi chiriaşi. Vârfurile de vânzări pentru Nestlé România sunt înaintea Crăciunului şi înaintea Paştelui.

„În funcţie de consum şi de potenţialul de dezvoltare, grupul poate considera că într-o anumită ţară este mai bine să aibă un depozit propriu. În România, cererea este suficient de mare, dar e doar o chestiune de strategie a grupului dacă putem face aici un depozit sau nu. În logistică avem o echipă de şapte oameni angajaţi direct, deoarece folosim furnizori logistici.“

Nestlé nu mai are activitate de producţie în România din 2019, când a închis fabrica din Timişoara, iar acum vinde produse doar de la furnizori din Europa. La Timişoara erau produse napolitanele Joe. Nestlé există în România din 1995, când a venit cu brandurile de cereale pentru mic-dejun, ulterior dezvoltând mai multe divizii.

În prezent, pe categorii de produse, cafeaua are o evoluţie foarte bună în portofoliul Nestlé, dar există o dinamică bună şi în categoria Nestlé Health Science, cu produse alimentare specializate, şi în categoria cu produse plant based, în care există burgeri sau nuggets făcuţi din plante.

„Nu vedem o scădere de volum în 2023 faţă de anul trecut. Într-adevăr, nici nu vedem o creştere, deci e posibil ca, la finalul anului, să fim la nivelul din 2022. Anul trecut am crescut double digit, cu 11%. Şi în primele trei luni ale acestui an suntem cu 20% peste aceeaşi perioadă a anului trecut.

În 2021, cel mai recent an pentru care există date publice, în România, Nestlé a obţinut afaceri de 1,1 miliarde de lei, plus 18% faţă de anul precedent. Gigantul elveţian Nestlé este unul dintre cei mai importanţi jucători din industria FMCG, fiind activ pe mai multe segmente ale pieţei de bunuri de larg consum, de la hrană pentru animale, la cafea şi de la dulciuri la alimente pentru copii. Printre brandurile din portofoliul grupului se numără Nespresso, KitKat, Joe, After Eight, Maggi, Purina şi Nan.

Nestlé are în România operaţiuni de import şi distribuţie. Gigantul elveţian Nestlé are acum fabrici în aproape toate ţările din regiune, mai puţin în România şi Republica Moldova.

La nivel global, Nestlé, cea mai mare companie de produse alimentare şi băuturi din lume, a avut vânzări mai mari cu 5,6% în 2021, până la 23,5 miliarde CHF (circa 23 miliarde de euro la preţurile curente). Creşterea în zona Europa a fost susţinută de pricing, de un impuls susţinut al comerţului electronic şi de o dezvoltare puternică a vânzărilor pentru canalele aflate în out-of-home. Zona a înregistrat creşteri ale cotei de piaţă pe segmentele de hrană pentru animale de companie, dulciuri şi nutriţie pentru sugari.