ZF Investiţi în România! Adrian Sandu, ACAROM: Dacia şi Ford pot avea în 2023 un nou record de producţie

Autor: Bogdan Alecu 26.05.2023

Producţia de maşini în 2023 poate trece din nou de 500.000 de unităţi, mai ales că atât Dacia cât şi Ford Otosan vin cu noi versiuni ale maşinilor produse la Craiova şi Mioveni.

„Sperăm ca şi în 2023 să depăşim anul trecut. 510.000 de unităţi fabricate. Avem deja un plus pe primele luni şi sperăm ca aces­ta să continue mai ales că avem multe luni cu produţie şi sperăm că nu vor mai fi sincope legate de componente“, a spus Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România!, un proiect ZF şi CEC Bank.

În total, în primele patru luni din 2023 s-au asamblat 176.635 de maşini pe plan lo­cal, în creştere cu 0,2% faţă de perioada simi­lară din 2022. Creşterea a fost susţinută în acest caz doar de Dacia, care a crescut puter­nic în ianuarie şi februarie, în timp ce Ford se bazează acum doar pe Puma. Constructorul de la Craiova acum mizează pe noile versiuni ale Puma, inclusiv noul ST cu transmisie au­to­mată şi sistem hibrid de propulsie cu mo­torul de 1,0 litri EcoBoost şi 170 CP. Cererea pentru versiunea hibridă a Dacia Jogger, crossoverul compact produs la Mioveni, a depăşit estimările iniţiale ale constructorului şi una din patru maşini livrate este în ver­siunea „eco“.

Producţia în aprilie a scăzut cu 15% faţă de perioada similară a anului trecut. Potrivit da­te­lor Asociaţiei Constructorilor de Auto­mobile din România (ACAROM), luna trecută s-au asamblat aproape 34.000 de maşini în uzinele Dacia şi Ford, cu 15% sub aprilie 2022.

„Luna aprilie a fost puţin diferită - a fost vacanţa de Paşte atât pentru catolici cât şi ortodocşi şi fluxurile de producţie au fost adaptate. În plus, fluxul de aprovizionare cu componente nu a fost reglat în totalitate şi mai apar sincope la uzinele auto europene“, a spus Adrian Sandu.

Miza în continuare este ca normele de poluare Euro 7 să nu mai intre în vigoare, având în vedere faptul că din 2035 în Europa nu vor mai fi comercializate maşini noi cu motoare termice.

„Euro 7, aşa cum este în forma actuală, nu va face decât să pună presiune suplimen­tară pe sectorul auto care deja a acceptat trecerea la zero emisii din 2035 şi solicită Comisiei Euro­pene o reglementare adecvată a următoarelor standarde de poluare, astfel încât să nu trans­fere investiţii din zero emisii spre alţi paşi ne­semnificativi. Impactul Euro 7 şi posibila apli­care ar fi la 2-4% din emisii, mult prea pu­ţin“, a explicat Adrian Sandu.

„Implementarea Euro 7 în termenii ceruţi de comisie va duce la scumpirea maşinilor cu circa 2.000 de euro, pe lângă alte costuri indirecte precum în combustibili, sisteme de testare, aparatură de testare. După care sustenabilitatea – vorbim de o ţintă pentru 2035, după care punem paşi intermediari, dar în altă direcţie. Vorbim de investiţii acum în maşini care în 2035 nu vor mai fi pe piaţă. Şi presiunea vine după ani în care industria a fost afectată de pandemie şi de lipsa componentelor auto“, a completat el.

Mihai Bordeanu, directorul general al Automobile Dacia a explicat că dacă în 2025 vor intra în vigoare normele Euro 7 în forma propusă de Comisia Europeană, uzina Dacia s-ar putea închide o perioadă, iar situaţia s-ar repeta în cazul mai multor constructori din cauza faptului că nu au timp să facă schimbările necesare.

„Mai mult, maşinile produse în UE sunt într-o competiţie acerbă cu cele care vin din zona asiatică. Cât timp zona respectivă nu are presiune pe decarbonarea producţiei şi pot produce la costuri mult mai mici, acestea pot veni în Europa la costuri mult mai mici. Europa este lider tehnologic în domeniul vehiculelor. Industria auto investeşte în R&D 60 mld. euro anual“, a subliniat Adrian Sandu.