CEC Bank reacţionează la sancţiunile dispuse de ANPC: Controlul pare făcut pe repede înainte; Nu întelegem ce se urmăreşte prin această acţiune, în condiţiile în care banca oferă opţiunea de plată cu rate descrescatoare clienţilor

Autor: Cristina Bellu 26.05.2023

CEC Bank a transmis vineri că respectă cu stricteţe prevederile legale care stabilesc modalitatea de contractare şi rambursare a unui credit bancar.

Afirmaţia oficialilor băncii vine în contextul în care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a transmis ieri că a încheiat verificările la alţi opt operatorii economici financiar-bancari care activează pe teritoriul României, la care susţine că a identificat „fapte contravenţionale“, respectiv practici comerciale înşelătoare săvârşite de aceştia cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat şi 75% dobândă.

Prin această modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă, susţine ANPC.

Printre cei opt operatori economici sancţionaţi se numără şi CEC Bank alături de EximBank (Exim Banca Românească după rebranding - n.red.), Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank (fosta Banca Comercială Feroviară), Libra Bank, Garanti Bank şi Vista Bank.

“Acest control pare făcut pe repede înainte, iar vinovatul se pare că era deja cunoscut înainte de finalizarea investigaţiei. Nu întelegem ce se urmăreşte prin această acţiune întreprinsă de ANPC, în condiţiile în care banca oferă opţiunea de plată cu rate descrescatoare clienţilor. Aceştia au posibilitatea ca, după ce iniţial au selectat opţiunea de rambursare în rate egale sau descrescătoare la începutul creditului, să opteze pentru modificarea tipului de rambursare a ratelor odată cu trecerea timpului. Suntem banca cu cea mai mare retea de unităţi din România - peste 1.000, iar menţinerea amprentei teritoriale ne-am asumat-o ca pe un rol social, în contextul în care România este în urma statelor dezvoltate în ceea ce priveşte incluziunea financiară. Faptul că intrăm în contact, zi de zi, cu zeci sau sute de mii de clienţi din absolut toate regiunile ţării, ne obligă să apelăm la toate mijloacele legale pentru a dovedi partenerilor noştri corectitudinea cu care aplicăm prevederile legale”, spun oficialii CEC Bank.

Săptămâna trecută, ANPC a mai amendat 11 bănci din România cu 550.000 lei pentru practice înşelătoare de calcul al ratelor. Problema sesizată a fost că românii plăteau în primii ani o pondere foarte mică din principalul datorat, iar ponderea cea mai mare, de peste 70% o reprezenta dobânda plătită băncii. Pe lângă sancţiuni, ANPC a propus emiterea unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât şi pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă ed creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.

Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul  Patronatelor Bancare din România (CPBR) au reacţionat la sancţiunile ANPC împotriva băncilor de săptămâna trecută susţinând că rambursarea creditelor se poate face prin rate egale sau prin rate descrescătoare, iar clientul poate alege. Iar prin forţarea consumatorilor să folosească plata în rate egale a principalului şi a dobânzii, capacitatea lor de a accesa un credit ipotecar scade semnificativ, au mai spus ARB şi CPBR. Ulterior, ARB a revenit cu o nouă reacţie, susţinând că se alătură demersurilor băncilor de contestare a proceselor verbale de contravenţie decise de ANPC şi analizează pârghiile legale „pentru corectarea acestei nedreptăţi şi tragerea la răspundere a celor responsabili“.