Semne rele pentru Germania: consumatorii nu sunt gata să scoată economia din recesiune, companiile părăsesc piaţa locală, industria suferă în continuare
Un declin al cheltuielilor consumatorilor răniţi de inflaţie a fost unul dintre principalele motive pentru care Germania a intrat în recesiune în primul trimestru în timp ce alte ţări din regiune au dus-o mai bine, scrie Reuters.
În plus, chiar cu inflaţia începând să se tempereze la nivel european, există semne că germanii, renumiţi pentru cumpătarea lor, nu sunt pregătiţi să-şi crească cheltuielile pentru a scoate cea mai mare economie europeană din recesiune, însemnând că aceasta va fi nevoită să caute alte surse de creştere.
„Germanii sunt prudenţi prin firea lor. Dacă nu simt siguranţă cu privire la viitor, ezită să cheltuiască,“ arată Stephan Fetsch, director în cadrul KPMG.
Încrederea consumatorilor germani se menţine sub minimul pandemic atins în primăvara anului 2020.
Cea mai mare economie europeană este ameninţată şi de exodul tot mai puternic al companiilor peste hotare, notează Euractiv.
Un număr în creştere de firme germane îşi mută locurile de muncă şi producţia peste graniţe, multe altele analizând măsuri concrete în acest sens, relevă un studiu al Federaţiei Industriilor Germane (BDI), în condiţiile în care îngrijorările privind direcţia economiei germane sunt în creştere.
În timp ce 16% din IMM-urile germane chestionate de BDI au făcut deja paşi pentru relocarea unor părţi din business, sondajul a găsit că alte 30% se gândesc să urmeze aceeaşi cale.
„Aproape două treimi din companiile chestionate consideră preţurile energiei şi resursele ca reprezentând unele dintre cele mai mari provocări“, arată preşedintele BDI, Siegfried Russwurm.
Temerile privind competitivitatea economiei germane la scară globală au ieşit recent la iveală în condiţiile în care Comisia Europeană a previzionat că ţara se va număra printre economiile cu cel mai lent ritm de creştere din zona euro în 2023.
BDI a indicat clar nevoia de reforme mai ample. „Pentru noi investiţii, industriile din Germania au nevoie de reducerea birocraţiei şi de reduceri ţintite de taxe“, potrivit lui Russwurm.
Comenzile fabricilor germane au suferit un declin neaşteptat în aprilie, înnegurând şi mai mult perspectivele celei mai mari economii europene, potrivit Bloomberg.
Cererea a scăzut cu 0,4% în aprilie faţă de martie, în timp ce economiştii chestionaţi de Bloomberg anticipaseră o creştere de 2,8%.
Sectorul manufacturier trage în jos economia germană, în condiţiile în care preţurile ridicate erodează cererea, iar consumatorii cheltuiesc mai mult pe servicii în urma pandemiei.
Înăsprirea politicii monetare pentru stăvilirea inflaţiei contribuie la declinul cererii.