ZF Investiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank. Călin Bibarţ, Arad: Neaderarea la Schengen este o mare problemă. Noi putem atrage forţă de muncă din Ungaria. Până atunci, investim în învăţământul dual – vom avea un campus nou de 154 mil. lei
♦ Primăria Arad a accesat un proiect european de 154,5 mil. lei pentru construirea unui campus profesional, care va permite reducerea deficitului de personal din regiune, şi mizează pe fonduri europene pentru a investi în transportul în comun şi retehnologizarea CET-ului.
Primăria Arad a accesat un proiect european de aproximativ 154,5 mil. lei (peste 31 mil. euro), TVA inclus, din care 17 mil. lei (3,4 mil. euro), TVA inclus, reprezintă contribuţia municipalităţii arădene la cheltuielile aferente proiectului, pentru construirea unui campus profesional. Proiectul face parte din Componenta 15 a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), Programul-pilot pentru dezvoltarea consorţiilor regionale pentru învăţământ dual: „Implicare în Nevoia de Inovare Tehnologică şi Iniţiative privind Angajabilitatea Tinerilor Incluşi în Viziunea Educaţională Duală“.
„Am obţinut şi o finanţare competitivă - pe fiecare euroregiune puteau câştiga două campusuri – noi şi Timişoara într-o bătălie strânsă. Suntem parteneri cu Universitatea Aurel Vlaicu din Arad, noi am venit cu terenul pe care l-am pus la dispoziţie gratuit şi câteva milioane de euro în implementare. Alături de universitate vom construi campusul tehnologic. Utilitatea lui – Aradul, iar aici se simte puternic lipsa forţei de muncă mediu-calificate, pierdută odată cu transformarea tuturor şcolilor profesionale în licee, care an de an au promovabilitate zero sau aproape zero şi este o necesitate pe piaţă, puternic resimţită în mediul de afaceri – care şi el este partener cu universitate. Mizăm pe locuri de muncă bine plătite, nu trebuie să fie toţi cu bacalaureat, universităţi, ci meseriaşi pe o nişă, căutaţi şi bine plătiţi“, a declarat Călin Bibarţ, primarul municipiului Arad, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank.
Pentru construirea acestui campus, primăria municipiului Arad a pus la dispoziţie un teren în suprafaţă de 20.000 mp, situat în partea de nord a municipiului Arad, în apropierea Centurii de Nord. Proiectul prevede construirea de noi clădiri eficiente din punct de vedere energetic. Acestea vor reprezenta infrastructura şcolară şi universitară (spaţii de învăţământ, spaţii de cazare, cantine, baze sportive, săli de lectură, bibliotecă, centru media, ateliere de practică, spaţii de recreere care vor deservi liceele şi instituţiile de învăţământ superior de stat). Finalizarea proiectului este estimată pentru anul 2026.
„Am avut o serie de întâlniri între mediul de afaceri şi învăţământ, iar necesarul de forţă de muncă şi oferta nu numai că nu se întâlneau, dar erau «necoplanare», din planuri diferite. Şcolile actuale nu scot oameni calificaţi în domenii necesare, iar în fabrică avem nevoie de sudori, strungari şi alte meserii. Loc există şi vrem să atragem elevi şi din alte judeţe. Ghidul prevede două şcoli într-o euroregiune“, a explicat primarul.
Din cauza şomajului scăzut în Arad comunitatea are dificultăţi în a atrage investiţii, din cauza unui şomaj de 1-2% cel mult. Companiile aduc angajaţi şi de la 100 km.
„O altă mare problemă pentru noi este neintrarea în Schengen. Noi suntem pe frontieră iar estul Ungariei este mai puţin dezvoltat, cu forţă de muncă, iar ei deja lucrează sau şi-ar dori să lucreze la noi, doar că trebuie să ocolească pentru a intra pe la vamă. Avem puncte de trecere blocate, de pe vremea Imperiului, care doar aşteaptă aderarea la Schengen pentru a fi deschise. Acestea au fost refăcute de ambele părţi dar stau nefolosite. La fel şi în agricultură, utilaje care pot lucra în ambele ţări. Sperăm că România să dovedească faptul că are oameni de stat care pot negocia“, a spus primarul.
Aradul mizează puternic pe fonduri europene pentru a moderniza sistemul termoenergetic dar şi pentru a cumpăra mijloace de transport în comun.
„Banii nu ajung niciodată, indiferent de buget. Noi am semnat contracte prin PNRR de 150 mil. euro. Cea mai mare sumă vreodată în istorie, ca oraş reşedinţă de judeţ. La acestea se adaugă finanţările prin POR şi de la Guvern prin Anghel Saligny. Sunt sume istorice pentru un oraş care altfel nu s-ar dezvolta“, a explicat primarul Aradului.
Primul mare proiect ca valoare, nu doar financiar, dar şi ca importanţă, este retehnologizarea CETului.
„Reconstruim un CET nou din punct de vedere al instalaţiilor. Doar prin PNRR avem peste 60 mil. euro. Noul CET va produce apă caldă şi curent electric, iar noi ne dorim apă caldă la un nivel de preţ cât mai mic pentru a convinge cetăţeanul să rămână conectat la sistemul centralizat. De-a lungul timpului mulţi s-au debranşat pentru că nu poţi ţine captiv oamenii într-un sistem cu pierderi majore, costuri de producţie enorme – avem acum tehnologii din URSS din anii ’60. Nu mai sunt actuale. Suntem acum în licitaţie epntru atribuire. Sperăm ca din 2024 să se lucreze şi avem emoţii cu contestaţiile. Pasul următor este de a înlocui reţeaua, magistrala de termoficare. Vrem ca oamenii să îşi dorească să fie conectaţi la sistemul central, nu să fie ţinuţi cu forţa. Înainte plăteau mult şi primeau apă rece“, a explicat Călin Bibarţ. Noul CET va funcţiona cu gaz şi cu biomasă.
În ceea ce priveşte transportul în comun, Aradul mai vrea să cumpere 25 de tramvaie pentru a schimba întreaga flotă.
„Acum avem o flotă învechită de tramvaie, dar deja jumătate este cu tramvaie noi. Avem semnat contract pentru încă 25, pentru a o schimba pe toată, avem 6 tramvaie pe PNRR. Pe POR avem contract în toamnă pentru încă zece şi pe măsură ce acte se mai deschid, şi vom avea sursă de finanţare, vom mai comanda. Aradul se poate mândri că are fabrică de vagoane şi tramvaie. Este foarte bine că putem folosi bani europeni pentru a cumpăra tramvaie produse în România“, a spus primarul.