Opinie Cătălin Dragostin, Energy Serv: Ce se ascunde în spatele exploziei şi afacerilor proiectelor cu energie eoliană şi solară. În loc să aprobe pe bandă rulantă proiectele pe energie solară şi eoliană, România mai bine ar dezvolta energia hidro, care există deja

Ziarul Financiar 04.09.2023

România ”pune caru înaintea boilor”, acordă  ajutor cfd, pentru nişte eoliene care nu ne decarbonizează  şi mai şi încurcă lucrurile pe termen lung

Banca Mondiala, a infierbîntat foarte mult minţile şi imaginaţia multora declarînd spectaculos că în Marea Neagră exista un potenţial eolian de vreo 75 GW pe care noi românii ne-am şi grăbit sa declarăm ca ”n-avem dreptul sa-l ratăm” (de parcă ar fi prima noastră ratare in Marea Neagră !?).

Pornind de la acest, aparent,  uriaş borcan cu miere, Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action al Germaniei, a ”sprijinit” (finanţat ?!) un studiu denumit: Recommendations for Romania”s Long-Term Strategy: Pathways to Climate Neutrality, realizat de EPC (Energy Policy Grup)

https://www.enpg.ro/https-www-enpg-lts-epg-report/

Însă, ceea ce este interesant este faptul că Studiul amintit specifică chiar de la început: ”…Decarbonisation will not be achieved merely through political commitments, it also requires rigorous evidence-based planning. Romania still needs to publish its long-term strategy (LTS) on how decarbonisation will be achieved by 2050…”

Această constatare semnificativă descrie perfect ”varza de Bruxelles” pe care o amestecă politic Guvernul si ce acţiuni, aparent dezlînate,  vedem înaintea oricăror acţiuni de rigorous evidence-based planning, zise de EPC.

La toate astea de mai sus, care (ni) se întîmplă, evident, fără vreun control sau planificare din partea Guvernului nostru, ci, doar aşa, că ni s-a cerut de cineva, apare o singură intrebare legitimă: ”what is in it for me ?” adică noi cu ce ne alegem după ce ”le dăm pe toate astea” ? Nu s-a vazut nicăieri vreun rezultat/angajament palpabil

Concluzia preliminară a subsemnatului (dar şi a altora din domeniul energiei) este că, Studiul EPC, este util, ca informaţie, conţine nişte recomandări de bun simţ (de ex. Introducerea stocării de energie de capacităţi mari care să suţină marile capacităţi ERI -energie regenerabilă intermitentă şi  biomasa – resursa cea mai abundentă de energie regenerabila controlabilă), dar, neglijează complet potenţialul hidro, care in România este valorificat sub 50% disponibil economic. DAR, cea mai gravă lipsă a acestui studiu, este că, dacă vorbim despre peste 30 GW capacitaţi intermitente, atunci, necesarul de stocare ar trebui sa se ridice la peste 5000 MW, ca să nu mai vorbim de uriaşele capacitati transfrontaliere/interconexiune necesare.

In consecinţă, cifrele şi datele prezentate, considerăm că nu sunt credibile şi, mai mult, par irealizabile din punct de vedere tehnic. Marea lipsă a studiului este faptul că nu este intocmit pe baza unei cereri prognozate de energie electrică (dacă ne referim la decarbonizarea producţiei de energie electrică), nu ţine cont de curba clasată de consum, nu ţine cont de capacităţile existente (exceptind ”obsesia” închiderii centralelor pe lignit), nu tine cont de capacităţile de interconectare care ar trebui instalate, nu ţine cont de capacităţile electrice ale centralelor de cogenerare existente şi mai ales viitoare (pe gaz si biomasă), s.a.m.d

Cu alte cuvinte, nu este in conformitate cu metodologia de analiză şi planificare integrată a resurselor, respectînd principiul energy efficiency 1-st, aşa cum se recomandă in Regulamentul 1999/2018- Guvernanţă în energie şi schimbări climatice, al Comisiei Europene

Să explicăm pe ce ne bazăm cînd afirmăm cele de mai sus, despre nerealismul atîtor eoliene si solare în Rpmânia

În anul 2022, curbele clasate de producţie a celor 3100 MW eoliene si 1000 MW solare, capacităţi instalate în SEN, au fost cele de jos:

Fig.1                 

                                                                      

Dacă agregăm producţiile celor 2 categorii de capacităţi, vom obtine mai jos curba clasată agregată EOL+SOL:

Fig.3

 

Pentru uşurinţa întelegerii problemei pe care o ridicăm,  presupunem ipotezele simple că:

 

                     Fig.4

 

PRODUCTION COST

 

 

Apare necesitatea ”decarbonării” (României nu a UE !) , care se poate face cu:

Fig. 5

                     

Ce constatăm ?

Deci, ne propunem dublarea (între noi fie vorba, chiar şi cu triplarea/cvadruplarea capacităţilor EOL+SOL, cam tot aia e în final)  pentru o decarbonare mai avansată, rezultind:

Fig. 6

Ce constatam ?

 

Deja se poate trage o concluzie preliminară, în contradicţie cu ce prooroceşte EPG: oricite EOL+SOL se vor instala, pe uscat, pe mare, cu şi fără Bulgaria, tehnic nu este posibilă decarbonarea totală a SEN.

https://www.enpg.ro/cum-arata-planul-romaniei-pentru-dezvoltarea-proiectelor-de-energie-eoliana-offshore/

 

In consecinţă, revenim la situaţia din Fig. 5, dar, in loc să instalăm EOL+SOL suplimentare peste cele 4000 MW deja instalaţi (exact care este sitaţia din SEN astazi !), sa instalăm numai 1000 MW Hidro.

 

 

 

 

 

 

 

Vom obtine cele prezentate in Fig. 7 de mai Jos:

                  Fig.7

CHEAP ?

Export

 

 

Ce constatam ?

 

Fig. 8.SINGURA SOLUTIE PENTRU DECARBONIZAREA TOTALA ESTE IDENTIFICAREA STRUCTURII OPTIME DE REGENERABILE ”IN BAZA” + INTERMITENTE (EOL+SOL) + STOCARE (eliminare reducere export)

 

-România a valorificat doar 45% din potenţialul Hidroenergetic

-România are potenţial de biomasa de 4 ori mai mare decit EOL+SOL la un loc

STOCARE

 

CONCLUZA #1: trebuiesc construite capacităti de producţie atît cît trebuie, in mix tehnologic optim. Fara stocare si surse RES ”în bază”, oricite EOL+SOL se vor instala, obiectivul decarbonării nu va fi atins

                                                                 OARE ASTA NU SE NUMEŞTE STRATEGIE ???

Dacă la cele de mai sus, adăugăm faptul că după ce inchidem centralele pe lignit, răminem cu moştenirea din PNRR de vreo 3500 MW CCGT, ”agăţaţi” cu ele şi cu gazul OMV, atunci, decarbonării putem ”sa-i punem cruce definitiv”.

CfD-ul pe care Guvernul se zbate să-l legifereze ( o fi vreo presiune de pe undeva dintr-un PNRR prost gîndit ?), este legat şi destinat pentru energia eoliană off-shore (de parcă pe aia on-shore am terminat-o deja, sau alte surse regenerabile – hidro şi biomasa- s-au sfîrşit şi ele !?). Vezi mai jos:

https://energie.gov.ro/ministerul-energiei-a-pus-in-dezbatere-publica-proiectul-de-lege-privind-exploatarea-energiei-eoliene-offshore/

https://energie.gov.ro/contracte-pentru-diferenta-cfd/

 

Dl. Răzvan Nicolescu, într-o luare de poziţie asupra CfD în condiţiile actuale ale României, ajunge la concluzia că este o ”greşeala mai mare decît prostia cu compensarile”, cu justificările dînsului.

Subsemnatul ajung la  aceeaşi concluzie, dar cu justificarile pur tehnice de mai sus, cu osebirea că dacă ”greşeala e mai mare decît prostia”, demonstraţia obiectivă a subsemnatului, pare a arăta ca greseala este de fapt mai mult decît o prostie, pentru care nu am găsit cuvîntul potrivit.

De ce fac această afirmaţie ”cam tare” ?. Pentru că, pe lîngă argumentele de mai sus, mai sunt încă cel puţin alte 2, astfel:

Să vedem de ce noi românii suntem in contratimp cu timpurile:

DREPT CARE:

Cătălin Dragostin este specialist în energie la PIAROM – Patronatul Investitorilor Autohtoni