ZF Investiţi în România! Emilian Podaru, Crosspoint: Ne aşteptăm la mai multe tranzacţii de sale & leaseback în industrial
Creşterea dobânzilor determină companiile din industrial şi logistică să apeleze la strategia de a vinde unor operatori logistici hala sau depozitul pentru a finanţa operaţiunile curente.
„În 2023 avem semnat un contract de sale & lease back, tranzacţie de investment pentru o suprafaţă de 20.000 mp, către un dezvoltator prezent deja în piaţă. Din cauza dobânzilor, mulţi producători sau operatori logistici preferă astfel de tranzacţii pentru finanţare, iar randamentul este bun şi se protejează de deprecierea activului. Randamentul în producţie sau logistică este mai mare decât în imobiliare şi implicit au un avantaj. Ne aşteptăm la tot mai multe astfel de tranzacţii“, a spus Emilian Podaru, head of industrial & logistics la Crosspoint Real Estate în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România, un proiect ZF şi CEC Bank.
Dezvoltatorul de spaţii industriale şi logistice WDP a cumpărat, în prima jumătate a acestui an, un spaţiu în Mioveni, în cadrul unui contract de tip sale and lease back, prin care vânzătorul a rămas chiriaş în spaţiul care a făcut obiectul tranzacţiei. Pentru această preluare, WDP a plătit 10 milioane de euro, fiind vorba despre un depozit cu o suprafaţă de peste 20.000 de metri pătraţi suprafaţă închiriabilă.
În T1 2023 CTP, cel mai mare proprietar, dezvoltator şi administrator de spaţii industriale şi logistice din Europa după suprafaţa închiriabilă (GLA), a achiziţionat un portofoliu de peste 100.000 mp de la FM Logistic, una dintre cele mai importante companii de servicii pentru lanţul de aprovizionare din Europa. Tranzacţia este una de tipul sale & leaseback, ceea ce înseamnă că FM Logistic va continua să fie chiriaşul CTP pe termen lung. Luând în calcul un preţ mediu de industrial de 600-700 euro/mp, tranzacţia este evaluată la 60-70 mil. euro, potrivit calculelor ZF.
„Acest tip de tranzacţie este destul de rar în România, însă în 2023 a mai fost semnat de CTP un astfel de contract, cu un operator logistic. Este un semn că piaţa se maturizează. Este un semn că investitorii consideră România o oportunitate şi la nivel regional. Avem o dinamică bună şi pe zona de închirieri“, a spus consultantul.
O mutare similară cu cea prin care a preluat depozitul SFC Solutions Automotive România a făcut WDP şi anul trecut, când a cumpărat mai multe clădiri din Târgu-Lăpuş şi Baia Mare ale producătorului de mobilă Taparo şi ale furnizorului de textile pentru industria sanitară Techtex, parte a aceluiaşi grup. Este vorba despre o suprafaţă totală de peste 32.000 de metri pătraţi şi o valoare a tranzacţiei de 16 milioane de euro.
Mai departe, WDP a închiriat spaţiile cumpărate pe termene de 15-20 de ani tot către Taparo şi Techtex (printr-un contract de tipul sale-and-rent-back), iar pe terenul achiziţionat belgienii au anunţat că au în plan o extindere.
WDP se numără printre cei mai mari trei dezvoltatori de pe piaţa de logistică din România, care este dominată de cehii de la CTP, cu un portofoliu de 2,2 milioane de metri pătraţi de spaţii în România. În ultimii ani, pe fondul extinderii companiilor şi a comerţului online, piaţa de logistică a devenit extrem de dinamică, stocul spaţiilor de acest tip fiind ocupat aproape integral şi în continuă expansiune.