Colapsul dezvoltatorului imobiliar austriac Signa: cine sunt pierzătorii
Grupul de companii Signa care alcătuiesc imperiul imobiliar de lux şi de retail al miliardarului austriac Rene Benko este complex şi lipsit de transparenţă. De aceea, prăbuşirea lui bucată cu bucată este dificil de cuantificat.
Ceea ce este clar, spun analiştii, este că falimentul este efectul scumpirii datoriilor şi devalorizării proprietăţii. Este o combinaţie care va aduce multă durere în sectorul bancar şi în cel imobiliar. Colapsul Signa este doar începutul. Iar acest faliment produce replici de la un capăt la celălalt al Europei.
Peugeot Invest, companie financiară a grupului familial Peugeot şi acţionar istoric al colosului auto intercontinental Stellantis (fost Groupe PSA), a dezvăluit săptămâna trecută că are o expunere la Signa echivalentă cu aproape 3% din activele sale totale.
În Marea Britanie, insolvenţa grupului austriacului a însemnat retragerea retailerului online de articole sportive Wiggle Chain Reaction Cycles de pe pieţele internaţionale. Compania şi-a cerut insolvenţa, iar administratorii îi caută un nou proprietar.
Retailerul, cu vânzări în mai toată lumea Occidentală, de la Europa la SUA şi Noua Zeelandă, a pierdut deja 100 de angajaţi.
În Germania, lanţul de magazine Galeria îşi simte existenţa ameninţată. Ca şi Wiggle, Galeria face parte din cele 1.000 de firme şi companii din reţeaua Signa.
Retailerul german este însă mai special pentru că este ultimul mare lanţ de magazine universale în viaţă din Germania. Această afacere a trecut deja prin două insolvenţe. Din cele 170 de magazine pe care le avea în 2020 au mai rămas doar 91.
În primăvară, Galeria a prezentat un nou plan de insolvenţă, după cum scrie Deutsche Welle.
Angajaţii sunt pesimişti deoarece locurile de muncă le sunt în pericol. Însă sindicatul Verdi vede în colapsul Signa o şansă. Retailerul se poate desprinde astfel de un părinte muribund de mai mulţi ani.
Iar pentru că lanţul de magazine s-a restructurat de mai multe ori, viitorul proprietar ar avea treaba de a moderniza operaţiunile pe jumătate făcută. Tot în Germania, magnatul din logistică Klaus-Michael Kühne a pus deja ochii pe proiectul Elbtower, o uriaşă construcţie neterminată a Signa.