Analiză ZF. Consumul a scăzut constant în primele nouă luni din an pe o piaţă unde preţurile bunurilor de larg consum au continuat să crească cu 15-23%. „Orice răsfăţ este gestionat în mod calculat“

Autor: Cristina Roşca 17.12.2023

Inflaţia a coborât treptat de la trimestru la trimestru, dar a rămas la peste 10% în cazul bunurilor FMCG, adică alimente, băuturi, produse de îngrijire personală şi a locuinţei  În volum, vânzările retailerilor au scăzut, dar în valoare ele sunt pe plus exclusiv datorită scumpirilor ♦ Oamenii se orientează către oferte, promoţii şi preţuri mai mici  Astfel, mărcile private devin tot mai prezente în coş l Însă preţurile produselor marcă privată au crescut accelerat faţă de branduri.

În primele nouă luni din an, piaţa bunurilor de larg consum a scăzut în volum, acesta fiind cel mai bun indicator pentru apetitul de consum al românilor. La polul opus, vânzările în valoare ale retailerilor au cont­i­nuat să crească, dar avansul a fost susţinut exclusiv de scumpiri, dat fiind că preţurile au continuat să urce cu 15-23%. Mai exact, în trimestrul al treilea, inflaţia a coborât puţin sub 15%, faţă de peste 19% în tri­mestrul anterior şi 23% în primele trei luni din an. În volum (ca număr de bucăţi), vânzările au rămas pe minus, deşi declinul s-a mai temperat, arată datele companiei de cercetare de piaţă NielsenIQ. Spre exem­plu, în perioada iulie-septembrie 2023, piaţa FMCG a scăzut în volum cu 1,3%, în timp ce, datorită scumpirilor pe bandă rulantă, în valoare vânzările sunt pe plus cu 13,4%.

„Consumatorii se confruntă, încă o dată, cu un sezon de sărbători marcat de un cost de trai ridicat. Cu toate că există o decelerare a ratei inflaţiei în sectorul de bunuri de larg consum, (…) industria de FMCG se confruntă în continuare cu o scădere de volume, manifestată mai ales în hipermarketuri şi în comerţul tradiţional“, spun analiştii de la NielsenIQ.