Cine sunt companiile cu care Polonia, Ungaria şi Cehia vor să cucerească piaţa autobuzelor electrice
Cu autobuzele sale electrice, compania poloneză Solaris a devenit liderul pieţei europene de profil. Peste 2.000 de autobuze electrice Solaris deservesc în prezent pasageri din 21 de ţări europene, alte o mie fiind în producţie, urmând să fie livrate în scurt timp clienţilor.
Acţionarul majoritar al companiei este Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) din Spania, cu o participaţie de 97,33%.
Planurile de viitor ale companiei includ lansarea de noi modele de autobuze cu emisii zero, eliminarea treptată a producţiei de autobuze cu ardere internă până în 2027 şi pătrunderea pe piaţa din SUA în următorii doi ani, potrivit wnp.pl.
În Ungaria, istoricul brand Ikarus s-a relansat cu autobuze electrice. Acesta este deţinut de Gabor Szeles, al patrulea cel mai bogat om al ţării, care are numai cuvinte de laudă pentru premierul maghiar Viktor Orban.
Pe lângă Ikarus, miliardarul mai are afaceri în presă şi deţine, de asemenea, Videoton, companie care produce componente pentru automobile, tehnologie computerizată, dispozitive şi componente electronice de uz caznic, cât şi baterii. Roland Feher, CEO-ul Ikarus, a evidenţiat recent strategia de diversificare a companiei, cât şi planurile ambiţioase de extindere a acesteia.
Ikarus a lansat cu succes autobuze electrice pe pieţele Poloniei şi Germaniei, iar Feher arată că producătorul de autobuze electrice se va concentra în continuare pe aceste ţări, având de asemenea planuri pentru piaţa din România, notează Daily News Hungary.
Viziunea globală a companiei include în acelaşi timp revenirea pe pieţele din Africa şi Asia, unde brandul are o tradiţie puternică, oportunităţi prezentându-se în Afganistan, Uzbekistan, Azerbaijdan şi Egipt.
În perspectivă, Ikarus intenţionează să lanseze un autobuz pur electric de 12 metri anul viitor, urmat de un model articulat de 18 metri.
În topul exportatorilor europeni de autobuze electrice este şi Cehia, prin Skoda Electric, o fostă subsidiară a VW cu experienţă de aproape un deceniu pe piaţa de profil.
Acţionar unic al companiei este Skoda B.V. Renata Kellnerova deţine în mod indirect o parte majoritară din drepturile de vot ale companiei. Renata este soţia fostului miliardar ceh Peter Kellner, proprietarul conglomeratului de business PPF. PPF a achiziţionat Skoda Transportation Group în 2020.
După căderea comunismului în Cehia, Kellner a pus pazele unui holding cu participaţii în diverse sectoare, de la servicii financiare, telecomunicaţii, la media şi biotehnologie.
După moartea oligarhului ceh, conglomeratul PPF pare să se retragă din pariul pe pieţele estice, atenţia grupului concentrându-se acum pe pieţe mai apropiate de cea locală.