ANALIZĂ ZF. Producătorii români de ceramică, mobilă, materiale de construcţii sau modă spun în cor că lupta cu competitorii din China este inegală dat fiind că toţi clienţii se uită la preţ în primul rând

Autor: Cristina Roşca 26.01.2024

Soluţia? Statul român ar trebui să intervină şi să susţină producţia autohtonă aşa cum fac autorităţile din state precum Turcia sau Polonia. Un antreprenor propune introducerea de tarife pe importurile asiatice, după modelul SUA.

Producătorii români de ceramică, mobilă, materiale de construcţii sau modă spun că lupta cu competitorii din China este inegală dat fiind că toţi clienţii se uită la preţ în primul rând, iar ei nu pot oferi tarife comparabile cu cele dintr-o ţară unde salariile sunt mai mici, forţa de muncă e mult mai numeroasă, iar volumele mari permit economii de scară.

„Într-un singur an, costurile cu energia au crescut de la 7% (pondere în total costuri) la 36%. Nu am pierdut clienţi, dar sunt presiuni din partea lor să reducem preţurile şi să ne aliniem tarifelor produselor care vin din China. Preţul containerului din China este de 1.500 de dolari per unitate. Nu mi se pare normal să vină de la zeci de mii de kilometri şi să coste doar 1.500 dolari, iar noi să plătim de aici şi până în Germania circa 3.000 de dolari“, explica acum câteva luni Cristian Covaciu, cofondator şi acţionar al IPEC, unul dintre cei mai mari producători de farfurii de porţelan din Europa.