Care e reţeta mărcilor private de reuşesc să fie cu 30% mai ieftine decât brandurile şi ce impact au ele asupra producătorilor autohtoni?

Autor: Cristina Roşca 29.02.2024

Mărcile private ale marilor lanţuri, produse cu vânzări de 5-6 mld. euro anual, au ajuns în vizorul ministrului agriculturii, care aduce în prim-plan o problemă semnalată în mai multe rânduri de producătorii şi procesatorii autohtoni.

Mai exact, retailerii îşi asigură, cu ajutorul mărcilor proprii, volume mari de vânzări, în timp ce profitul este realizat de branduri. Rezultatul? Producătorii locali sunt defavorizaţi şi, treptat, pot fi scoşi din piaţă, existând segmente unde mărcile proprii au acaparat 30-40% din vânzări.

„Am ridicat astăzi, în cadrul unei dezbateri, o problemă pe care mi-au semnalat-o în repetate rânduri producătorii români: produsele lor sunt ofertate de marile lanţuri comerciale la preţuri care le fac extrem de necompetitive în raport cu produsele marcă proprie ale reţelelor comerciale respective. Consider că această situaţie trebuie analizată de Consiliul Concurenţei (...)“, a spus Florin Barbu, ministrul agriculturii, citat de Agerpres.

El a mai afirmat că bunurile realizate de producători autohtoni sub brand propriu sunt vândute la un preţ dublu faţă de cele marcă proprie, în condiţiile în care materia primă şi procesarea sunt absolut identice. Diferenţele mari de preţuri sunt recunoscute şi de retailerii internaţionali. Cum le explică însă aceştia?