Cum vrea Italia să devină centru al industriilor de vârf, inclusiv făcându-i ochi dulci Chinei, dar şi altor state asiatice

Autor: Catalina Apostoiu 14.03.2024

Italia are ambiţii crescânde în sec­torul auto, al semiconductorilor, dar şi al inteligenţei artificiale. De ase­menea, o companie italiană a câş­tigat recent un contract semnificativ pentru a studia posibilitatea construi­rii unui tren de mare viteză bazat pe levitaţie magnetică.

Guvernul italian poartă discuţii cu compania chineză Chery Auto ca parte a eforturilor de a atrage un alt constructor auto major pe plan local pe lângă Stellantis şi a creşte pro­ducţia naţională de autovehicule, scrie Reuters.

Dacă negocierile vor avea succes, Cery ar fi printre primii constructori auto chinezi care ar produce în Europa, intensificându-se astfel com­petiţia cu constructorii locali tradiţio­nali, în special pe segmentul ma­şinilor electrice.

Jochen Tueting, managing direc­tor la Chery Europe, a declarat că firma chineză se aşteaptă ca vânzările din Europa să fie suficient de mari pentru a susţine o unitate locală de asamblare.

Surse guvernamentale au decla­rat de asemenea pentru Reuters că Great Wall Motor se numără de ase­menea printre constructorii auto chi­nezi care au fost în contact cu Roma şi au vizitat Italia.

BYD a purtat la rândul său dis­cu­ţii cu Italia, dar a declarat că nu are planuri pentru o a doua unitate în Europa pe lângă cea construită în Ungaria.

În domeniul semiconductorilor, start-up-ul Silicon Box din Singapore va investi 3,2 miliarde de euro în Italia pentru a construi o unitate de producţie în nordul ţării, a anunţat ministrul italian al industriei Adolfo Urso, notează Bloomberg.

Anunţul a venit după ce guver­nul italian nu a reuşit să convingă gi­gantul american Intel să investească pe plan local.

Tot în sectorul semiconducto­rilor, guvernul condus de Giorgia Meloni cere ca o parte mai în­sem­na­tă din investiţiile realizate de produ­cătorul STMicroelectronics să mear­gă către Italia, un ultim semn al tensi­u­nilor din jurul legăturilor de business cu Franţa, scrie Bloomberg.

Italia, care deţine o participaţie în cadrul companiei, se opune unui nou mandat de trei ani pentru CEO-ul Jean-Marc Chery, considerând că in­vestiţiile acesteia favorizează Franţa.

Cu o capitalizare de piaţă de pes­te 40 de miliarde de euro, producăto­rul de semiconductori franco-italian este una din puţinele companii euro­pene de importanţă mondială în in­dus­­tria strategică a semiconductorilor.

Italia are ambiţii mari şi în altă industrie de vârf, cea a AI. Ţara vrea să înfiinţeze un fond de investiţii înzestrat iniţial cu 1 miliard de euro pentru promovarea proiectelor AI, a anunţat premierul Giorgia Meloni, conform Reuters.

Susţinut de CDP Venture Capital, o divizie a băncii de stat Cassa Depositi e Prestiti, fondu lar putea atrage încă 2 miliarde de euro de la sectorul privat.

Luna trecută, contractorul italian Webuild şi compania aerospaţială Leonardo au câştigat un contract de 4 milioane de euro pentru a studia fezabilitatea construirii unui tren de mare viteză bazat pe levitaţie magnetică, potrivit constructionbriefing.com.

Proiectul reprezintă un test preliminar pentru construirea de secţiuni ale unui linii maglev în Veneto.