Faţă în faţă: care sunt cei mai profitabili retaileri din comerţul alimentar? Ce marje raportează străinii şi cât românii?

Autor: Cristina Roşca 26.03.2024

Lidl şi Kaufland sunt cele mai profitabile reţele din comerţul alimentar românesc şi totodată singurele nume care au reuşit să aibă o marjă de profit net de peste 5% în 2022, arată calculele făcute de ZF pe baza datelor publice.

Pe poziţiile următoare ca marjă se află trei lanţuri româneşti - unele dintre cele mai puternice din perspectiva vânzărilor - şi anume Annabella, Paco şi La Cocoş. Marja de profit raportată de retailerii români este peste media întregului comerţ modern (2,5%) şi peste cea raportată de opt dintre cele 10 reţele internaţionale analizate de ZF.

De altfel, unii dintre cei mai mari retaileri autohtoni - La Cocoş, Annabella şi Paco - şi-au majorat semnificativ nu doar profitul, ci şi marja în 2022 vs 2021, acest indicator variind între 2,8% (La Cocoş) şi 4,2% (Annabella).

În ceea ce priveşte comerţul modern, patru din zece actori, mai exact Selgros, Mega Image, Lidl şi Auchan, şi-au majorat marja de profit în 2022 vs 2021. Doi actori au fost pe pierdere netă - Profi şi Cora (aceasta din urmă este o reţea preluată în 2023 de către Carrefour).

Kaufland, Metro şi Penny şi-au redus marja într-un an cu inflaţie record, în timp ce Carrefour şi-a menţinut-o.

Într-un an marcat de inflaţie record, deci de scumpiri pe bandă rulantă, unele produse chiar dublându-şi preţul, este interesant de observat şi ce s-a întâmplat cu profitul marilor retaileri.