Gelu Tofan mizeaza pe paine, masini agricole si comunicatii

Autor: Cristian Hostiuc 09.04.2001

Gelu Tofan, patronul grupului Tofan, se va indrepta spre alte activitati, cum ar fi panificatia si asamblarea de masini agricole, dupa ce Michelin, liderul mondial al anvelopelor, va prelua cea mai mare parte a afacerii cu anvelope dezvolate de Tofan in ultimii ani.

Michelin cumpara de la Tofan fabricile Victoria Prahova, Silvania Zalau, activitatea de resapare - Tofan Recap, 20 depozite du vanzare, precum si intreaga retea de 2000 de puncte de vanzare in franciza - Automaxima.

Tranzactia a fost anuntata si prezentata vineri, iar contractul de preluare a activitatilor Tofan urmeaza sa fie semnat in urmatoarele saptamani. Atat reprezentantii Michelin cat si Tofan au afirmat ca nu vor dezvalui valoarea tranzactiei.

Surse apropiate negocierilor au declarat Ziarului Financiar ca valoarea tranzactiei s-a ridicat la aproape 100 milioane dolari, fara a lua in calcul investitiile pe care Michelin le va face in fabricile din Romania.

Vanzatorul celei mai mari parti din afacere a fost banca de investitii japoneza Nomura, prin filiala de la Londra. Nomura a investit in 1997 peste 100 de milioane de dolari in grupul Tofan, prin acordarea de imprumuturi si preluarea unui pachet de actiuni. Ca orice investitor financiar, Nomura a decis dupa cativa ani sa iasa din afacere.

Gelu Tofan, patronul grupului roman, a ramas din toata afacerea cu anvelope cu fabrica Danubiana din Bucuresti (anvelope pentru tractoare si utilaje agricole), activitatile de transport logistic al pneurilor si cu fabrica Rotrans (anvelope gigant). Conform surselor citate, Nomura mai detine si in aceste afaceri o parte din actiuni.

Gelu Tofan a afirmat ca in continuare se va concentra in continuare pe dezvoltarea retelei de transport auto intern si international, pe activitatea de morarit si panificatie - Unipan, pe sistemul de comunicatii prin satelit.

De asemenea, trei proiecte majore vor fi dezvoltate in viitor de catre grupul Tofan: o uzina de asamblare a masinilor agricole, o uzina de combustibil Biodiesel, cu o capacitate de 70.000 de tone pe an si o retea de service-uri rapide pentru autoturisme si camionete, cu obiectiv de dezvoltare a trei sute de statii in urmatorii trei ani.


Michelin vrea sa dubleze productia in fabricile achizitionate de la Tofan

Sosirea firmei Michelin in Romania si decizia de a se implica in investitii pe piata romaneasca este legata de strategia grupului de a se dezvolta cat mai aproape, intr-o zona geografica cu un real potential de crestere, au anuntat oficialii companiei franceze.

"Sectorul roman al transportului si al automobilelor este o piata cu un puternic potential de dezvoltare. In plus, pneurile Montana pentru autoturisme si Tofan Steel pentru camioane, foarte apreciate de consumatorul roman, reprezinta inca mai mult de jumatate dintr-o piata pe care concurenta va fi din ce in ce mai puternica", a declarat Edouard Michelin, presedintele grupului francez.

Tofan a avut a sfarsitul anului 2000 o cifra de afaceri de 5.365,7 miliarde de lei, cu un profit operational de 70 de miliarde de lei. Grupul detinea 70% din piata romaneasca de anvelope.

Exporturile se derulau in 52 de tari in intreaga lume, iar nivelul lor a crescut considerabil de la 685.255 de pneuri in 1996 la 1.647.962 pneuri in 2000.

Tofan a investit in tehnologie peste 55 milioane dolari, iar in informatizarea sistemului grupului 4 milioane de dolari. Fabricile care faceau parte din grup au fost achizitionate pe parcursul mai multor ani de la FPS.

Acum, activitatile care fac obiectul tranzactiei Michelin-Tofan vor fi reunite in cadrul unei noi companii de tip holding.

Michelin Romania isi propune o productie de 4 milioane de cauciucuri pentru autoturisme, dublu fata de volumul actual, la care se vor adauga 450.000 de anvelope pentru autocamioane, de trei ori mai mult fata de realizarile din acest moment, a declarat Juan Pradera, directorul general Michelin Romania.

Cifra de afaceri a companiei va atinge in 2004, un nivel mai mult decat dublu, respectiv 160 milioane dolari. Principalele parghii care vor fi utilizate pentru atingerea acestor tinte vor fi promovarea unei oferte multi-marci, dezvoltarea profesionista a retelei de distributie, precum si cresterea nivelului de calitate si de productivitate al uzinelor.

Pe termen scurt, Michelin nu va produce cauciucuri cu aceasta marca in Romania. "Noi nu avem pe termen scurt posibilitatea de a fabrica cauciucuri cu marca Michelin in Romania, tinand cont de nivelul tehnicii de aici, dar probabil ca va veni si ziua aceasta", a afirmat Thierry Coudurier, director pentru Europa al grupului Michelin.

Strategia Michelin pentru Romania vizeaza mentinerea grupului Tofan in pozitia de lider al pietei. "Pozitia noastra de lideri pe piata romaneasca trebuie privita in termeni comerciali.

De asemenea, vrem sa profitam de rata de crestere a pietei regionale, de circa 7% pe an, adica dublu fata de piata occidentala", a precizat Coudurier.