Angelica Procopie: Majoritatea angajatilor care decid sa plece sunt cei care s-au format in organizatie

Autor: Anca Rif, ZF Transilvania 13.11.2006
Cea mai mare provocare pentru jucatorii din IT, in acest moment, este pastrarea oamenilor in companie, este de parere Angelica Procopie, director de resurse umane la Alcatel Romania. "Pragul critic pentru plecarea unui angajat este perioada de pana la doi ani. Daca trec de acesta, oamenii de obicei raman deoarece incep sa se acomodeze cu organizatia, isi fac prieteni, iar impulsul de a lua totul de la zero intr-o alta companie se reduce semnificativ", precizeaza Angelica Procopie. Potrivit acesteia, angajatii care decid sa plece din companie sunt in majoritatea cazurilor tocmai aceia care s-au format in cadrul organizatiei.
"Sunt tineri, iar dupa cateva programe de training se simt mai increzatori in fortele proprii, astfel ca in momentul in care li se propune un job mai bine platit, in cele mai multe cazuri il si accepta. Pro blema cea mai mare vine din faptul ca de multe ori cel care decide sa plece mai ia cu el si alti angajati din acelasi departament", spune Procopie. Crede ca migratia de personal este un fenomen cu care se confrunta aproape toate domeniile de activitate, acest fapt fiind generat de faptul ca multe industrii sunt de-abia la inceput, iar angajatii au mult mai multe oportunitati o data cu intrarea multinationalelor pe piata.
"Piata farmaceutica, de exemplu, se confrunta cu o lipsa acuta de personal calificat pe unele sectoare, iar faptul ca exista o cerere destul de mare a condus la situatia in care angajatii au multe avantaje in acest moment". In ceea ce priveste industria de IT, cel mai greu de gasit sunt arhitectii software si managerii de proiecte, ca urmare a dezvoltarii domeniului intr-un ritm mai alert decat cel al cresterii pietei fortei de munca, fapt ce a condus la crearea unui deficit de forta de munca in domeniu.
"Am observat ca aproape toate companiile din IT cauta specialisti cu profiluri asemanatoare, cerintele pentru posturile oferite fiind uneori identice. In urma cu 2-3 ani, cererea pentru astfel de abilitati nu era atat de mare insa, intre timp, industria s-a dezvoltat si e normal ca si cererea de oameni cu un nivel inalt de pregatire si experienta sa fie mai ridicata", declara directorul de resurse umane al Alcatel.
Situatia existenta pe piata de IT, obliga companiile sa ofere mult mai mult decat un salariu atragator, explica Procopie. Potrivit ultimelor studii salariale, salariul mediu brut in IT/Telecom este de aproximativ 2.600 de lei (722 de euro). "Politica salariala a companiilor ramane de obicei confidentiala. In toate firmele mari exista o grila de salarizare construita pe baza unor criterii precise, permitand alocarea unui anumit tip de salariu, pentru un angajat care desfasoara o anumita activitate", spune Angelica Procopie.
In ceea ce priveste partea de compensatii si beneficii, Procopie afirma ca Alcatel trebuie sa se pozitioneze intr-o piata competitiva si sa incerce sa mentina un nivel atragator de salarizare si de beneficii. "In fiecare an participam la diverse studii de salarizare si incercam sa fim macar la nivelul pietei in domeniu. Avem numeroase beneficii in afara de salariul fix, cum ar fi partea variabila acordata in functie de performanta". Alcatel are in acest moment aproximativ 1.100 de angajati, dintre care aproape 800 sunt ingineri in domeniul dezvoltarii de software. In ultimii doi ani, Alcatel si-a dublat numarul de ingineri, iar anul acesta vizeaza mai mult o stabilizare a fortei de munca pe acest domeniu si mai putin o crestere semnificativa.
Compania are departament de dezvoltare doar la Timisoara, unde lucreaza 800 de ingineri, in timp ce la Bucuresti functioneaza doar un birou de vanzari si de marketing, unde lucreaza pana la 150 de angajati. "Managerii pe care ii selectam nu trebuie sa aiba neaparat facultate tehnica, intrucat cautam mai ales persoane cu capacitati manageriale si cu potential de lider", afirma directorul de resurse umane al Alcatel. Procopie este de parere ca principala "arma" cu care se poate lupta impotriva migratiei de personal este fidelizarea angajatilor, lucru realizabil pe de o parte prin grila de salarizare si prin bonusuri, iar pe de alta parte, prin programele de training. "Incercam sa vedem ce pozitie se potriveste cel mai bine angajatului si sa ii oferim fiecaruia posibilitatea de a lucra pe un post care sa i se potriveasca si sa ii placa, deoarece atunci si rezultatele si eficienta sunt mai bune", explica Procopie.
In cadrul Alcatel, spune ea, se incurajeaza mobilitatea interna, oferindu-i-se fiecarui angajat sansa de a creste, chiar daca nu in cadrul aceluiasi departament in care s-a angajat. "Exista intr-adevar o batalie pentru oameni si in consecinta incercam sa ne fidelizam angajatii. De aceea, pentru pozitiile manageriale, preferam promovarea in interiorul companiei", precizeaza Procopie. Recrutarea pentru personalul mediu din domeniul tehnic se face prin intermediul departamentului intern de recrutare si cu ajutorul unor specialisti externi, in functie de numarul de persoane recrutate.
"Prin procesul de selectie si recrutare pe care l-am dezvoltat cautam sa gasim nu numai oameni bine pregatiti profesional, ci si oameni care au o minte deschisa, se pot adapta usor la schimbari si pe care sa te poti baza, ca intr-o familie", marturiseste managerul de resurse umane al Alcatel. Procopie este de parere ca, pe langa migratia de personal, numarul absolventilor facultatilor de profil este relativ mic in comparatie cu cererea de specialisti care exista pe piata de IT/telecom.
"Pe langa faptul ca numarul aplicantilor pentru posturile pe care le avem este destul de mic, nici cunostintele tehnice nu sunt intotdeauna la nivelul pe care noi l-am dori la momentul absolvirii. Noi ne-am format singuri multi specialisti si am crescut multi experti in randul echipelor noastre, lucru care nu este usor in conditiile in care presiunea timpului si a proiectelor este foarte mare", spune Angelica Procopie. Pentru a gestiona cat mai eficient lipsa fortei de munca, Alcatel incearca o implicare a universitatilor tehnice in proiectele companiei.
"Lucrurile se misca destul de greu, insa prin intermediul acti-vitatilor comune pe care le derulam, vrem sa atentionam si sa sensibilizam mediul universitar referitor la aspectele care ar putea fi imbunatatite, astfel incat sa beneficiem de un numar mai mare de absolventi bine pregatiti", crede Procopie. In opinia acesteia, Romania continua sa fie o tara interesanta atat pentru companiile multinationale, care sunt deja prezente pe piata, cat si pentru unele companii noi, care abia acum isi deschid afaceri aici, desi exista si tendinta unor companii de a se orienta inspre "low cost countries".
"Principalele noastre atuuri vin din faptul ca avem o forta de munca bine educata, iar diferentele culturale nu sunt atat de mari, cum sunt intre Europa si Asia, de exemplu. In plus, piata muncii in Romania este inca destul de ieftina, iar turnover-ul in companiile romanesti nu este foarte mare, in comparatie cu ce se intampla pe piata asiatica, unde acest indicator este de 25-30% pe an", precizeaza Angelica Procopie, care adauga ca in Alcatel turnoverul de personal se situeaza sub 10%.
Cei mai multi dintre angajatii Alcatel lucreaza in departamentele de cercetare-dezvoltare, insa exista segmente de business si departamente functionale (resurse umane, finante, marketing/PR) unde lucreaza oameni care au absolvit facultati cu profil non-tehnic. Dupa ce a terminat Facultattea de Mecanica din Brasov, a lucrat o perioada in domeniu, dupa care in 1992 s-a angajat la Coca-Cola in judetul Bihor.
"Erau primii ani dupa revolutie, perioada in care companiile care intrau pe piata romaneasca angajau persoane cu potential, pe care apoi le dezvoltau in cadrul organizatiei. Am ajuns pe domeniul resurselor umane din intamplare si a fost un avantaj faptul ca m-am format intr-o multinationala", afirma Procopie. Dupa sapte ani la Coca-Cola, a schimbat domeniul de activitate, iar pentru o perioada de un an de zile a lucrat in domeniul telecom, la Voxtel, subsidiara a France Telecom in Chisinau, dupa care a fost HR manager la Terapia.
Cand a ajuns la Alcatel, desi avea background in resurse umane, a considerat noul job o mare provocare. "Veneam dintr-o companie romaneasca, intr-un grup multinational, astfel ca activitatea mea era mult mai complexa. Desi am fost atasata de piata farmaceutica si o consider foarte interesanta, cred ca jobul la Alcatel este un mare castig profesional pentru mine", marturiseste Procopie. Spune ca de cand lucreaza in cadrul Alcatel a incercat sa mentina o atmosfera netensionata in cadrul companiei, o atmosfera prietenoasa, unde toata lumea sa lucreze cu placere, chiar daca de multe ori volumul de munca depaseste cu mult programul normal de opt ore.

Cariera
1986: Facultatea de Mecanica, Universitatea din Brasov
1986-1992: inginer stagiar, inginer tehnolog, U.A.M.T Oradea
1992 - 1999: secretara, translator, casiera, route settlement supervizor, manager administrativ, manager resurse umane, Coca-Cola Bihor:
1999-2000: manager resurse umane, Voxtel, subsidiara a France Telecom in Chisinau
2000-2005: director resurse umane, Terapia, Cluj-Napoca
2005-prezent: director de resurse umane, Alcatel Romania