911 Targa si plimbarile lungi, inca o nisa prin care germanii de la Porsche vor sa isi creasca profiturile

Autor: Ionut Bonoiu 11.10.2006
Mai tineti minte anul 1965? Pe atunci nu exista televizor color aproape nicaieri in lume si mai erau cativa ani pana ca omul sa puna piciorul pe luna.
Astfel au inceput germanii de la Porsche, cel mai profitabil producator auto din lume, prezentarea celei mai noi variante a unuia dintre cele mai vechi modele de nisa din istoria sa, 911 Targa.
Aparut in anul 1965 ca reactie la cerintele stricte privind omologarea masinilor sportive decapotabile in Statele Unite (simbolul american, actorul James Dean, murise in urma unui accident cu masina sa decapotabila), 911 Targa nu este o masina decapotabila, dar nici coupe.
Insa imbina avantajele celor doua tipuri de masini - siguranta si confortul coupe-ului si placerea de a rula "cu pletele in vant" caracteristica decapotabilei.
Cu aceste argumente, germanii i-au convins pe americani si europeni deopotriva sa cumpere modelul Targa, ultima generatie ajungand la vanzari de 5.000 de unitati.
"Modelul Targa are nisa sa in piata si se adreseaza clientului interesat mai degraba de plimbari lungi, de calatorii. Nu este neaparat cel mai dinamic dintre clientii Porsche, insa este cu siguranta interesat de puterea masinii", sunt de parere reprezentantii Porsche.
In aceste conditii, zona Algarve, adica limita sud-vestica a Europei, si perspectiva Oceanului Atlantic de o parte a drumurilor virajate au fost cadrul pe care germanii l-au considerat adecvat pentru lansarea oficiala si primele teste ale modelului 911 Targa, la Porche (nu este o greseala de tipar, ci o localitate in sudul Portugaliei).
Cu un pavilion de sticla cu o suprafata de peste 1,5 metri patrati, noul model 911 Targa pare ca are toate argumentele necesare pentru a-si depasi predecesorul si a convinge cel putin 5.000 de clienti sa plateasca 100.000 de euro pentru o astfel de masina.
Primul argument invocat de strategii de marketing ai nemtilor este tractiunea integrala.
"Am facut studii in randul clientilor si am observat ca tot mai multi sunt interesati de tractiunea integrala. Astfel, am decis ca noua generatie Targa sa fie primul astfel de model din istorie echipat cu tractiune integrala. Cuplul distribuit rotilor fata este de 5% in majoritatea timpului si daca este necesar spre fata poate fi transmis pana la 40% din cuplul maxim", explica reprezentantii Porsche. In traducere, aceasta inseamna ca tot mai multi clienti sunt interesati ca masina pe care o conduc sa fie mai stabila in viraje, mentinandu-si foarte bine traiectoria, dupa cum am vazut pe drumurile din Portugalia.
Tractiunea integrala a atras dupa sine si o crestere a dimensiunilor noului Targa cu peste 4 centimetri in latime in partea din spate comparativ cu actuala varianta 911 Carrera.
Insa pana la urma argumentul principal al oricarui model Porsche nu se regaseste neaparat la exterior, ci mai degraba sub capota.
Si din acest punct de vedere noul Targa vine cu argumente importante, fiind primul astfel de model disponibil in doua variante de motorizare.
"Tot studiile ne-au aratat ca ar fi indicat sa oferim, la fel ca si in cazul celorlalte modele din gama Porsche, doua variante de motorizare, aceasta urmand sa fie strategia si pentru viitoarele modele pe care le vom lansa", au mai spus reprezentantii Porsche.
Astfel, pentru 79.000 de euro (pret de baza, nu include taxe), 911 Targa vine echipat cu un motor de 3,6 litri si 325 de cai-putere, in timp ce la 88.000 de euro este disponibila varianta de varf - 3,8 litri si 355 de cai-putere.
Viteza maxima a celor doua variante este aceeasi cu cea a versiunilor 911 Coupe Carrera 4 si Carrera 4S, de 280 km/h si, respectiv, 288 km/h.
La o astfel de putere, care permite masinii sa ajunga la 100 km/h in aproximativ cinci secunde, nu lipsesc sistemele de securitate activa si pasiva disponibile si pe celelalte modele Porsche, de la franele ceramice compozite Porsche PCCB si pana la cele 6 airbag-uri.
Noul 911 Targa, care va fi comercializat de luna viitoare pe piata europeana, a fost expus in premiera la salonul auto de la Paris alaturi de modelele 911 GT3 RS, Cayman si Boxster S, fiind pentru prima data cand germanii sunt prezenti cu atat de multe noutati la un salon auto.
Miscarea se inscrie in strategia producatorului cu sediul la Stuttgart de a-si accentua prezenta pe cat mai multe nise ale pietei auto. Cel mai bun exemplu ramane lovitura de piata pe care Porsche a realizat-o prin lansarea modelului de teren Cayenne, care a propulsat vanzarile si profiturile producatorului german la niveluri record.
Acum, pe masura ce efectul Cayenne a inceput sa se diminueze, Porsche se pregateste sa intre si in segmentul coupe-urilor cu patru usi, prin lansarea in anul 2009 a modelului Panamera.
La nivelul anului fiscal trecut, incheiat la 31 iulie 2006, Porsche a inregistrat vanzari de aproape 97.000 de automobile, cifra de afaceri a grupului depasind 7,27 miliarde de euro. In Romania, Porsche Romania, importatorul oficial al marcii, a livrat anul trecut 90 de unitati, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Poveste de 40 de ani
Numele Targa este preluat de la denumirea competitiei automobilistice Targa Florio, Sicilia, unde masinile produse de Porsche au trecut de multe ori primele linia de sosire.
Porsche a prezentat in premiera modelul 911 Targa la Frankfurt Motor Show in septembrie 1965, inaugurand asa-numita nisa a automobilelor denumite "Safety Cabriolet". Caroseria specifica modelului Targa (cu rollbar solid, plafon amovibil si luneta pliabila) ofera o siguranta mai mare in cazul unei rasturnari decat in cazul masinilor decapotabile, ceea ce a atras imediat atentia clientilor americani.
Targa a inceput sa fie produs in anul 1966 si a fost lansat pe piata in anul 1967 si avea un pret mai mare cu 1.400 de marci germane decat al coupe-ului 911. Pe parcursul a aproximativ 27 de ani, unul din zece clienti de Porsche 911 a cumparat o versiune de caroserie Targa.
Lansata in anul 1996, versiunea cu numar de cod 993 a Porsche 911 Targa a marcat aparitia unui nou concept de pavilion culisant din sticla, care a inlocuit clasicul plafon amovibil. La finele anului 2001, varianta 911 Targa derivata din versiunea cu numar de cod 996 a fost primul Porsche Targa cu luneta pivotanta in plan lateral. Actuala generatie 911 Targa 4(S) reprezinta cea mai perfectionata tehnologic evolutie a acestui concept, potrivit inginerilor de la Porsche.