Companiile spaniole intra in jocul fuziunilor mondiale

Autor: Cosmin Carbunaru 09.10.2006
Spania s-a bucurat de o crestere economica in ultimii zece ani, cu o experienta bogata in America Latina, numeroase companii spaniole patrund agresiv pe pietele din Europa, transformandu-se in unele din cele mai mare corporatii la nivel mondial, scrie Wall Street Journal Europe.
Practic nu se stia mai nimic de aceste companii in afara Spaniei si a Americii Latine. Telefonica, Ferrovial si Abertis sunt unele dintre aceste companii care au devenit unele dintre cele mai mari corporatii din Europa, pe scena fuziunilor si a achizitiilor. Cresterea acestor noi competitori a acumulat tedintele protectioniste, in cadrul unora dintre vecinii Spaniei.
"Acum 15 sau 20 de ani o intalnire in Paris, Londra sau New York nu ne putea face decat nervi. Nu stiam limba, nu stiam felul cum faceau afacerile", a spus Luis Abil, unul dintre directorii Telefonica si care a lucrat si pentru alte companii.
Ferroviar, o campanie de constructii, a cumparat concernul care opereaza aeroportul britanic Heathrow, pentru 15 miliarde de euro (19 mld. dolari). Banca Santander, care acum doi ani a incheiat una dintre cele mai mari afaceri pentru o companie spaniola, a cumparat cu 9,5 miliarde de lire sterline (14,17 mld. euro) Abbey National si este acum a noua banca din lume, dupa capitalizarea bursiera. Telefonica a cumparat operatorul de telefonie mobila 02 pentru 30 de miliarde de dolari (23,6 mld. euro), ca si fosta companie de telefonie din Cehoslovacia, ce a fost detinuta de stat, si a reusit sa cumpere si un pachet de 10% din actiunile China Netcom, anul trecut. Companii mici ce produc aproape orice, de la pulovere la oglinzi si mori de vant intra in piete indepartate precum China.
In anii trecuti, companiile dornice de dezvoltare din Europa erau in general cele englezesti, franceze sau germane. Astazi dorinta firmelor spaniole de extindere arata o crestere a puterii lor economice. Economia Spaniei a fost una dintre cele mai performante din zona euro, producand majoritatea locurilor de munca. Madridul si-a imbunatatit sectoarele cheie ca telecomunicatiile, sectorul bancar si cel energetic, mai devreme decat alte tari europene, care au impulsionat cresterea economica si au dat acestor industrii lectii valoroase asupra consolidarii domestice si a competitiei externe.
Economia Spaniei a crescut in medie cu 3,6% de-a lungul deceniului trecut. Anul acesta este prevazuta o crestere de 3,4%. Prin contrast, economia Germaniei, cea mai mare a Europei, a crescut in medie cu 1,4% pe an, in ultimii zece ani. Expansiunea Spaniei a dat posibilitatea multor companii, care in urma cu un deceniu erau ori prea mici, ori lipsite de experienta, sa ia in considerare o extindere peste granita. Acest lucru a devenit mai accesibil odata cu trecerea la euro, facand finalizarea unor tranzactii, mult mai usoara.
Acesti factori au ajutat Spania sa depaseasca rivalii europeni cu economii mai lente si cu un grad ridicat de pretectionism ale Europei. Bancile spaniole, de exemplu, sunt printre cele mai profitabile din Europa. Semnele ca economia spaniola va scadea in urmatorii ani, le-a dat acestor companii un motiv sa intre pe noi piete cu potential ridicat de crestere. Fiscalitatea nu le-a dat batai de cap, incurajand afacerile de-a lungul Europei. De exemplu, noile intelegeri din Regatul Unit s-au incheiat cu mari reduceri de taxe pentru spanioli.
Dar unele tari vor sa-si pastreze sectorul bancar si pe cel energetic sub control intern. Italia incearca sa blocheze preluarea Autostrade de catre Abertis, ce ar putea crea un titan in industria constructiilor de autostrazi. Banca Bilbao Viscaya Argenteria a pierdut preluarea Banca Nazionale del Lavoro, cu sediul in Roma, in mare parte din cauza guvernatorului de atunci al bancii centrale a Italiei, Antonio Fazio.
Anumite companii spaniole doresc noi extinderi in Statele Unite. "Cu o moneda euro puternica si cu protectionismul european in crestere, conditiile par propice unei noi extinderi in America", spus Mauro Guillen, profesor la Universitatea din Pennsilvania care a scris o carte despre corporatiile spaniole multinationale.
Anul trecut, Santander si-a mutat o parte din operatiuni in SUA cumparand 25% din Sovereign Bancorp, cheltuind in total suma de 2,9 miliarde de euro (3,6 mld. dolari). Recent a anuntat achzitia grupului Drive Financial pentru 650 de milioane de dolari (511,8 mld. euro), o companie de autofinantari din Dallas, un segment profitabil ce este dominat de Santander in Europa. Rivalii spanioli de la BBVA au incheiat recent cateva mici intelegeri in California si in Texas, unde a devenit cea mai mare banca, si in aceasta vara au incercat sa intre pe piata de retail bancar.
Gamesa a construit o fabrica in Pennsylvania si planuieste sa se dezvolte. Ferrovial construieste autostrazi, in care se intra pe baza unei taxe, in Chicago si Texas, dar si in Canada. Compania de tehnologie Indra Sistemas, care produce deja simulatoare de zbor F-14, tocmai a incheiat contracte de management al infrastructurii in St. Louis.
Spania poate sa nu fi fost pregatita pentru astfel de expansiuni fara experienta sa din America Latina de acum un deceniu. Telefonica impreuna cu un numar de banci si companii de utilitati au realiazat profituri in America Latina in timpul unui val de privatizari, surclasand investitiile americane din zona in 1999 si 2000. Companiile au obtinut o experienta in preluari si operatiuni externe si au dat si guvernului spaniol increderea de care avea nevoie.
"Companiile spaniole nu ar fi ceea ce sunt fara America Latina", a spus Luis de Guindos, unul dintre vicepresedintii Lehman Brothers, banca de investitii. " Dar acum revin la pietele din Europa, indreptandu-si privirile si spre Statele Unite, pentru ca e prima data cand pot face acest lucru."
Intr-adevar America Latina a fost o experienta de la care spaniolii au putut invata. Dar guvernele populiste din zona au impiedicat noile investitii spaniole.
"Cel mai important avans a fost cel dinspre America Latina spre restul lumii", a spus Hose Emanuel Entercanale, presedintele Acciona, grup de constructii care opereaza in mai mult de 40 de tari. "Cred ca am inlaturat complexul de inferioritate spaniol pentru totdeauna."