Colgate ii face milionari pe actionarii Norvea Brasov

Autor: Adrian Mirsanu 28.07.2006
Gigantul american a platit peste 25 de milioane de euro pentru un pachet de 24% din actiunile subsidiarei sale in Romania.

Gigantul american al bunurilor de larg consum Colgate-Palmolive, lider mondial in productia de pasta de dinti, a achizitionat recent pachetul de 24% detinut de societatea Norvea Brasov la Colgate-Palmolive Romania, au declarat pentru ZF surse de pe piata.
Americanii au platit peste 25 de milioane de euro pentru a-si majora la 100% participatia in cadrul filialei din Romania, dupa ani de tatonari cu reprezentantii firmei din Brasov.
Norvea Brasov, companie altadata cunoscuta pentru productia de pasta de dinti Norvea, a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 141.202 euro, obtinuta din vanzarea de termopane si alte produse.
Tranzactia va avea un impact foarte puternic asupra Norvea Brasov, ale carei rezultate din ultimii ani au fost salvate tocmai de calitatea de actionar la Colgate-Palmolive Romania.
Norvea Brasov, controlata in principal de catre top managementul societatii, a inchis insa cu venituri totale de 1,33 milioane de euro si un profit net de un milion de euro, ca urmare a incasarii dividendelor corespunzatoare pachetului de 24% din societatea Colgate-Palmolive Romania, potrivit datelor prezentate in raportul de activitate al societatii.
Actiunile Norvea Brasov sunt listate pe piata Rasdaq.
Potrivit ultimelor date disponibile, principalii actionari ai Norvea sunt Constantin Teodorescu (19,44%), unul dintre administratorii societatii, alaturi de acesta avand pachete importante Ioan Georgescu, Gheorghe Ion, care de asemenea au pozitii de administratori la Norvea.
Pentru acest an, Norvea avea prevazute in buget un profit net de aproximativ 1,4 milioane de euro (5 milioane de lei) si venituri totale de 1,7 milioane de euro (6,1 milioane de lei). Capitalizarea bursiera a Norvea Brasov este de circa 4 milioane de euro, la ultimul pret de 1,35 lei pe actiune.
Firma de avocatura Tuca, Zbarcea & Asociatii a asistat cumparatorul in aceasta tranzactie, iar firma de audit Ernst & Young s-a ocupat de evaluarea afacerii pentru a determina valoarea participatiei vanzatorului.
La pretul platit de Colgate-Palmolive catre Norvea, valoarea societatii Colgate-Palmolive Romania depaseste 100 de milioane de euro.
Colgate-Palmolive Romania nu a facut inca publice rezultatele pe 2005. Compania a raportat in 2004 un castig net de 5 mil. euro la o cifra de afaceri de 37,6 mil. euro si un numar mediu de 300 de angajati.
Contactati de ZF, reprezentantii Colgate-Palmolive Romania nu au dorit sa faca niciun comentariu pe acest subiect. Oficialii Norvea Brasov nu au putut fi contactati pana la inchiderea editiei.
Colgate-Palmolive a intrat pe piata romaneasca in 1992, cand a infiintat societatea mixta Colgate-Palmolive Romania, alaturi de Norvea, cu facilitati de productie la Brasov si Bucuresti.
Anul trecut, Colgate-Palmolive, singura multinationala cu capacitati de productie de pasta de dinti in Romania, a anuntat ca va opri productia fabricii de la Brasov, ca parte a unui program mai amplu de restructurare care vizeaza inchiderea a patru fabrici de pasta de dinti din Europa.
Colgate a preluat fabrica de la Brasov in urma cu 14 ani si a relansat marca Super Cristal, destinata consumatorilor cu venituri medii si mici. In urma cu un an, Super Cristal se afla pe locul trei pe piata dupa Colgate, principalul brand al firmei Colgate-Palmolive, si Blend-a-med (Procter & Gamble). Potrivit ultimelor date dispoibile, Colgate-Palmolive este lider pe piata interna de pasta de dinti.
Colgate mai producea la Brasov cremele Norvea si after-shave-urile Damaris.
Din portofoliul Colgate - Palmolive mai fac parte sapunurile si gelurile de dus Palmolive, pasta de spalat vase Axion, solutia de spalat geamuri Ajax, deodorantele Lady Speed Stick sau Mennen Speed Stick.
Principalii competitori pentru Colgate-Palmolive pe piata pastei de dinti sunt Procter & Gamble (Blend-a-med), GlaxoSmithKline (Aquafresh), Astera Romania (Astera), Henkel (Vademecum).
In 2005, Consiliul Concurentei a amendat cu 4,2 milioane de euro Colgate - Palmolive Romania pentru incalcarea normelor privind concurenta, masura contestata imediat de catre reprezentantii companiei.