Ovidiu Wencz: Ne vom axa pe dezvoltarea business-ului fermier

Autor: Mihaela Popescu 28.02.2006
Directorul general al Tabco Campofrio, unul dintre cei mai mari producatori de mezeluri de pe piata romaneasca, spune ca in urmatorii trei ani compania va investi peste 10 milioane de euro, in special pentru dezvoltarea fermelor de productie.

"Ne-am propus ca in viitorul apropiat sa producem 40 - 50% din necesarul de carne de porc al firmei noastre in fermele pe care le detinem in judetul Constanta", spune Ovidiu Wencz, directorul general Tabco Campofrio. Compania detine doua ferme de crestere a porcilor la Fantanele si Sibioara, in judetul Constanta.

Alaturi de productia proprie, compania va utiliza materie prima furnizata prin parteneriate cu fermierii romani, dar si prin importurile din Uniunea Europeana, la care compania nu vrea sa renunte definitiv, din motive de profitabilitate.

"E posibil ca pretul materiei prime din Europa sa scada, de aceea noi vom avea in continuare o politica flexibila pe segmentul de crestere a porcilor", explica Wencz.

Directorul general al Tabco Campofrio spune ca ideea de productie in cadrul unor ferme proprii nu a fost prezenta de la inceput in strategia companiei.

"Oferta de materie prima insuficienta si de calitate slaba de pe piata din Romania ne-a determinat sa luam decizia de a produce singuri o parte din carnea de porc de care avem nevoie", a argumentat el. Conform estimarilor sale, industria romaneasca de procesare a carnii are nevoie de 3-4 milioane de porci anual, dar numai 6-8 sute de mii pot fi asigurati din productia interna.

Wencz a mai spus ca anul trecut compania a renuntat complet la importurile de carcasa de porc, pentru ca se putea baza pe fermele proprii si pe contractele cu fermierii.

Investitiile in ferme vor fi sustinute si de cresterea capacitatii de procesare. "In acest an, vrem sa majoram capacitatea de productie a fabricii de la Tulcea de la 12.500 de tone pe an la 17.000 de tone", a mai declarat el.

Investitiile totale ale companiei in fermele de porci, in fabrica de procesare de la Tulcea, dar si in proiecte de protectie a mediului se vor ridica in acest an la 5 milioane de euro. Banii vor proveni din fonduri proprii, dar Ovidiu Wencz spune ca va aplica si in acest an pentru obtinerea unei finantari Sapard.

In 2005, investitiile facute de Tabco Campofrio au fost de aproximativ 4 milioane de euro, dintre care 2 milioane au venit de la Sapard.

Cele doua ferme pe care Tabco Compofrio le detine in judetul Constanta au activitati complementare. Ferma din Fantanele importa material genetic din Spania, pentru care nu trebuie sa plateasca taxe vamale, conform codului vamal in vigoare, in timp ce ferma de la Sibioara asigura cresterea si ingrasarea porcilor.

Fermele au fost cumparate de Tabco Campofrio in 2003, de la stat. "Din cauza ca la data achizitionarii aceste ferme erau niste active dezafectate, am avut multe probleme de rezolvat pentru a le aduce la stadiul de ferme de productie. Cu unele dintre ele ne mai confruntam inca", a declarat Wencz.

La sfarsitul lui 2005, investitiile totale facute de Tabco Campofrio in ferme se ridicau la 6,4 milioane de euro, potrivit propriilor estimari.

Pe langa investitii de modernizare a infrastructurii de productie, vor mai fi facute investitii in protectia mediului. Pana la sfarsitul lunii august, Ovidiu Wencz estimeaza finalizarea unui proiect de investitii in protectia mediului de 500.000 de euro.

In cele doua ferme Tabco Campofrio lucreaza in prezent 20 de oameni, iar majoritatea dintre ei locuiesc in vecinatatea fermelor. Unii dintre angajati nu aveau experienta in domeniu atunci cand au intrat in ferme. Chiar daca spune ca se va axa pe dezvoltarea business-ului fermier, Ovidiu Wencz precizeaza ca segmentul de procesare va fi si in continuare activitatea de baza, pentru ca Tabco Campofrio nu-si propune sa devina un mare operator pe piata carnii de porc.

Anul trecut, Tabco Campofrio a avut o cifra de afaceri de 33 de milioane de euro, in crestere cu 30% fata de 2004. Pentru acest an, reprezentantii firmei previzioneaza o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro.

Portofoliul Campofrio cuprinde peste 100 de produse autohtone, dar si produse de import din Spania.

Potrivit informatiilor companiei, investitiile in promovarea marcii au depasit anul trecut 2,5 milioane de euro.

Anul trecut, piata produselor procesate din carne de porc s-a ridicat la 600 de milioane de euro. Patru dintre primii cinci juca-tori din piata mezelurilor sunt afaceri de familie: Cristim Bucuresti, Aldis Calarasi, Angst si Caroli. Singurul jucator care face parte dintr-un grup international este Tabco-Campofrio.

Un pachet de 22% din Campofrio Alimentacion este detinut de gigantul american din industria carnii de porc, Smithfield. In afara Romaniei, grupul spaniol mai detine fabrici in 10 tari si isi distribuie produsele in 40 de tari.