Importurile din China diversifica optiunile companiilor de expeditii

Autor: Lavinia Marin 11.10.2005
Companiile de transport si expeditii romanesti cauta alternative pen-tru porturile traditionale (Rotterdam sau Hamburg) in partea de sud a Europei in perspectiva cresterii comertului cu China.

"Marfurile care vin in Romania vin prin porturile Hamburg, Anvers, deoarece exista relatii traditionale intre aceste porturi si expeditorii romani. Analizele arata ca desi porturile din sud, precum Trieste sunt mai aproape ca locatie, costurile de transport sunt mai mari fata de alte porturi precum Hamburg sau Rotterdam. Cu toate acestea oficialitatile din Trieste au declarat ca lucreaza la dezvoltarea infrastructurii si la armonizarea tarifelor", a declarat pentru Ziarul Financiar Mihai Gardareanu, deputy general director la compania de expeditii si transport auto CETA.

Compania germana de expeditii Karl Heinz Dietrich se gandeste si ea la alternativa Italia.

"Firma Dietrich, ca orice afacere, incearca sa se dezvolte si intentionam sa ne extindem si in Italia. Chiar daca suntem prezenti pe piata de mult timp, fiind o firma germana, nu am fost activi pe segmentul de piata italian", a declarat Mircea Burciu, international traffic coordinator in cadrul companiei.

"In ziua de astazi competitivitatea nu mai depinde de infrastructura sau de suprafata portului, ci de abilitatea de a sorta si distribui marfurile, in special datorita terminalelor intermodale. Reteta pentru dezvoltare este logistica. Multe terminale nationale si internationale au beneficiat de aceasta reteta si acum se bucura de succes", a declarat Antonio Paoletti, presedintele Camerei de Comert din Trieste in cadrul seminarului pentru promovarea platformei logistice Friuli Venezia Giulia din Trieste la care au participat peste 120 de operatori portuari din 30 de tari din Europa Centrala si de Est si din bazinul Marii Mediterane.

El a explicat ca posibilitatile Europei Occidentale nu mai sunt suficiente pentru a satisface exigentele UE largite, in special datorita ritmului de crestere in volum si trafic inregistrat de porturile europene.

"Interesul nostru este atragerea transporturilor din principalele orase din China, vrem sa devenim unul dintre dintre principalii furnizori din aceasta zona, in special datorita ritmului ridicat de crestere a importurilor europene de marfuri chinezesti. In prezent suntem un port crucial pentru transporturile de tiruri turcesti in Europa", a adaugat Paoletti.

Un avantaj in dezvoltarea relatiilor de afaceri in zona Trieste il reprezinta disponibilitatea partenerilor de a veni personal in Romania, crede Burciu. "Este oportun ca atunci cand vor veni in Romania sa stie pe cine sa contacteze pentru a dezvolta un parteneriat de afaceri", adauga el.

Si alti reprezentanti ai companiilor de expeditie si-au exprimat intentia de a creste numarul parteneriatelor de afaceri cu companiile de transport din nordul Italiei.

"Portul Trieste este o alternativa pentru portul Constanta, dar doar pentru transporturile din afara continentului european", a declarat Costel Rachieru, sales manager la compania de transport si expeditie Romtrans. El a explicat ca transportul unor mari cantitati de marfa permite reducerea cheltuielilor de transport.

"Paradoxal, transportul unui container pe distanta Constanta-Shanghai costa 450 de dolari, ceea ce nu putea fi imaginat inainte. Totul se datoreaza exploziei pietei chinezesti, dar si faptului ca acest gen de transporturi sunt profitabile cand sunt facute de firmele foarte mari, cu capacitate de transport ridicata."

Pe baza dezvoltarii transportului de containere, reprezentantii Romtrans au anuntat, in cursul acestui an, ca intentioneaza sa puna in aplicare proiectul de realizare a unui terminal propriu de containere in Bucuresti, care poate asigura un trafic regulat de containere intre Constanta si capitala.

Romtrans are 1.840 de angajati si a obtinut o cifra de afaceri de 36 milioane de euro in primul semestru al acestui an, in crestere cu 32% fata de perioada similara a anului trecut.

"Un expeditor e un fel de arhitect de transport, ii ofera clientului mai multe posibilitati in avantajul clientului si acesta face alegerea in functie de parametrii de care are nevoie: daca vrea ca transportul sa se efectueze repede, atunci ii oferim transport aerian; daca vrea ieftin: vaporul, iar daca doreste siguranta transportului marfurilor sale ii oferim containerele. Pentru a fi competitiv trebuie sa ai oportunitati, iar Trieste e prin excelenta o zona de expeditie, poti sa gasesti foarte usor un agent care sa te ajute", considera Gardareanu.

Rachieru considera ca cresterea optiunilor pentru transport si expeditie conduce la reducerea costurilor.

"Portul Constanta este al doilea din Europa ca suprafata, exista resurse de dezvoltare, dar exporturile Romaniei au scazut dramatic si aceasta zona

nu-si foloseste adevarata capacitate. Mai multe variante conduc la reducerea costurilor, si aceasta este ceea ce-i intereseaza pe clienti", explica Rachieru.

Importurile de marfuri chinezesti inregistrate in primele opt luni ale acestui an au fost in valoare de 747 de milioane de euro, in crestere cu peste 50% fata de nivelul de 490 milioane de euro inregistrat in 2004.

lavinia.marin@zf.ro