Murdoch: Ziarele nu trebuie sa se mai teama de Internet

Autor: Catalina Apostoiu 22.04.2005
Magnatul media Rupert Murdoch i-a indemnat pe editorii de ziare sa profite de revolutia digitala, incetand sa se mai teama sau sa ignore puterea Internetului, si sa-si intensifice eforturile de a veni in intampinarea cererii tinerilor "consumatori" de stiri, care recurg

intr-o masura din ce in ce mai mare la Internet pentru a obtine informatii, relateaza Editor&Publisher.

"Trebuie sa realizam faptul ca noua generatie are un set diferit de asteptari legate de tipul de stiri pe care le primesc, de momentul si modul in care le primesc si de sursa acestor stiri", a declarat Murdoch in cadrul unei conferinte a American Society of Newspaper Editors.

Citand date statistice ce arata ca numarul celor ce citesc ziare este in scadere, in timp ce numarul celor ce recurg la Internet pentru informare creste, Mudoch a declarat sutelor de editori reuniti cu aceasta ocazie ca noul format de transmitere de stiri, online, ar trebui acceptat, si nu temut.

Murdoch a aratat ca 44% din "consumatorii" de stiri cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani utilizeaza Internetul o data pe zi pentru a afla stirile, comparativ cu 19% ce recurg la ziare pentru a se informa. Pe viitor, a declarat acesta, 39% se asteptau sa utilizeze intr-o masura mai mare Internetul, in timp ce 8% se asteptau sa recurga mai mult la ziare. De asemenea, Murdoch a aratat ca numai 9% caracterizeaza ziarele ca fiind demne de incredere, 8% drept folositoare, iar 4% drept interesante.

"Patru din cinci americani citeau un ziar in fiecare zi in 1964, in timp ce astazi numai jumatate fac acest lucru", a declarat presedintele News Corporation. "In fata acestei revolutii, reactiile noastre nu au fost foarte rapide. Stam deoparte si privim in timp ce ziarele noastre inregistreaza o scadere a tirajului".

Desi Murdoch publica un singur ziar in Statele Unite, The New York Post, acesta detine peste 175 de titluri de limba engleza in intreaga lume, incluzand The Times of London si un numar de ziare in Australia. "Am considerat ca acest fenomen denumit revolutie digitala va cunoaste o evolutie foarte lenta. Ei bine, nu a fost asa. Este o realitate ce evolueaza in ritm alert si ar trebui sa o acceptam pentru a ne imbunatati standardele jurnalistice".

"Ma implic in aceasta discutie nu dintr-o pozitie de specialist, ci ca o persoana ce cauta raspunsuri", a adaugat Murdoch.

Murdoch a subliniat faptul ca tinerii arata ca nu doresc sa citeasca ziarele in forma de print in acelasi fel in care o fac parintii lor si nu isi vor schimba aceasta atitudine. Mogulul a citat predictia lui Philip Meyer conform careia "ultimul cititor va recicla ultimul ziar in anul 2040, in aprilie 2040, mai exact".

"In cazul in care nu vom deveni constienti de aceste schimbari, acceptandu-le, noi, ca industrie, vom avea de pierdut in aceasta competitie", a declarat Murdoch.

"Avem oportunitatea de a ne imbunatati jurnalismul si de a ne extinde aria de influenta. Toate ziarele ai caror reprezentanti sunt prezenti aici au un site de web, dar cati dintre noi putem spune ca profitam din plin de site-urile noastre de web?". Murdoch a declarat ca tinerii "sunt inca dornici de stiri, iar noi suntem in cea mai buna pozitie de a le oferi aceste stiri. Cea mai dificila sarcina pe care o avem insa este aceea de a transmite stirile respective asa cum isi doresc consumatorii".

In plus, editorii de ziare trebuie sa realizeze faptul ca cititorii mai tineri si altii care acceseaza site-urile web mai frecvent, isi doresc in acelasi timp un gen diferit de stiri fata de genul de stiri pe care-l cauta parintii sau bunicii acestora.

"Acestia nu vor numai sa afle cum vor afecta evenimentele din Orientul Mijlociu alegerile prezidentiale, ci si felul in care aceste evenimente vor influenta preturile la gaze," subliniaza Murdoch.

Murdoch a scos in evidenta succesul pe care l-au avut abordarile sale netraditionale din trecut. Printre acestea se numara crearea Fox Television Network, Fox News Channel si editarea The Times of London sub forma de tabloid si in format normal.

Desi nu a oferit detalii legate modul in care ziarele isi pot extinde site-urile web, Murdoch a aratat ca editorii nu vor mai putea amana foarte mult acest lucru.

catalina.apostoiu@zf.ro