Halatele de baie din hotelurile europene, pe umerii producatorilor romani de textile de interior

Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Ciriperu 05.04.2005
Piata Uniunii Europene nu este numai un etalon de profesionalism pentru producatorii romani de textile de interior, dar si un target de perspectiva in cresterea vanzarilor anuale. Industria hoteliera din Occident este privita cu interes de catre producatorii traditionali, care pana in prezent si-au dezvoltat "colectiile" printr-un contact direct cu hotelurile din tara.
In Romania, piata pentru textile de menaj si de interior poate fi impartita intr-un segment rezidential, al consumatorilor finali si intr-o retea comerciala, bazata pe contracte care includ hotelurile, spatiile publice si cladirile administrative.
Producatorii interni considera ca acopera aproximativ 25-30% din vanzarile realizate pe piata romaneasca, importurile reprezentand cea mai serioasa concurenta pentru ei.

Textile de cinci stele
Societatea Uzinele Textile Timisoara (UTT) a fost infiintata in 1928 de catre un grup de industriasi italieni si romani, denumirea initiala a fabricii de fire, tesaturi si confectii din bumbac fiind Romitex.
Activitatea firmei s-a extins in fiecare an, devenind o fabrica integrata de prelucrare a bumbacului care dispune in prezent de un ciclu complet de fabricatie: filatura-tesatorie-finisaj-confectii.
Astazi UTT este o firma cu capital integral privat, care se intinde pe o suprafata de peste 80.000 mp. Societatea este integrata intr-un holding detinut de un singur proprietar din care mai fac parte si firmele Garofita si Universal Seja.
Realizand in principal produse destinate industriei hoteliere, UTT demonstreaza ca fostele fabrici din Romania pot rezista si pe o piata concurentiala, in conditiile in care strategiile de marketing tin pasul cu evolutia pietei. Tipul de produse executate nu s-a schimbat foarte mult in ultimii ani, pentru ca cererea de pe piata romaneasca si de pe cele externe este in continua crestere.
Atingerea unei cifre de afaceri de peste 3,5 milioane de euro, cu 25% mai mare decat cea inregistrata la sfarsitul anului 2003 sustine trend-ul ascendent despre care vorbesc reprezentantii firmei timisorene. "Anul acesta preconizam o crestere a profitului in termeni reali de aproximativ 15%", spune Alina Ghica, reprezentant de marketing al companiei.
Pentru hotelurile din Romania, UTT realizeaza lenjerii de pat, vopsite in fir sau in bucata, cu legaturi de panza sau de ratiera, fete de masa si tesaturi pentru fete de masa, prosoape de bucatarie, tesaturi decorative precum si tesaturi pentru mobilier.
"Contractele cu unitatile din industria hoteliera reprezinta aproximativ 15-20% din capacitatea de productie pe care fabrica o realizeaza in prezent", spune Alina Ghica. Societatea din Timisoara a echipat o serie de hoteluri prin colaborari cu Transilvania Tour si Sind Romania. Printre clientii UTT s-a numarat si lantul hotelier Continental sau Aro Palace Brasov.
Uzinele timisorene produc lunar o medie de 400.000 de metri lineari de articole textile vizand intreaga piata interna. Pentru a dinamiza oferta, UTT a iesit pe piata si cu o serie de produse ce au ca destinatie finala confectiile de casa: fete de masa, perdele, pernute decorative, lenjerii de pat sau prosoape de bucatarie, din fibre de bumbac. "Nu neglijam nici exporturile in Ungaria, Slovenia, Germania si Italia", spune Alina Ghica.

Personalizarea articolelor
Compania Frottierex s-a infiintat la inceputul acestui secol in Bucuresti, fiind in prezent unul dintre cele mai importante nume in productia de tesaturi tip frotier.
Colectia articolelor firmei se bazeaza pe o paleta larga de culori de la nuante fine cu luminozitate puternica pana la culori tari, impunatoare.
Conditiile tehnice de care dispune societatea in prezent pot determina realizarea unor articole cu desenele, culorile si siglele dorite de clienti. Materia prima folosita este bumbac 100%, iar colorantii sunt importati din Elvetia.
Productia Frottierex este destinata in proportie de 70% unitatilor hoteliere, iar portofoliul de produse cuprinde: prosoape, halate de baie, fete de masa si lenjerii de pat pentru hoteluri. "Cred ca am colaborat cu toate hotelurile din Romania. Iar dintre cele de pe litoral pot spune ca aproape jumatate ne-au contactat pentru a le furniza produse", marturiseste Emil Stanila, administrator al societatii.
In opinia lui, unele hoteluri din orasele mari au ramas fidele producatorilor traditionali, apreciind eforturile facute de acestia pentru a furniza produse de calitate.
Activitatea producatorilor interni este dependenta de comenzile pe care le primesc din partea managerilor de hoteluri, insa, cum la noi mai exista inca mult de lucru in privinta "lucrurilor realizate pe ultima suta de metri", producatorii sunt asaltati in preajma debutului de sezon.
"Pentru piata Uniunii Europene, Targul de la Frankfurt organizat la inceputul lunii ianuarie este un etalon pentru toti producatorii din industria textila, iar clientii participa la acest eveniment pentru a semna contracte pe anul urmator", explica Emil Stanila.
"Organizarea" de dinainte de 1989 reprezenta, in opinia producatorilor interni, o modalitate eficienta de a corela productia cu nivelul comenzilor.
"Aveam o serie de proiecte de dezvoltare si mergeam la contractari cu termen de livrare in doi ani", isi aminteste un reprezentant al departamentului comercial al Frottierex.
Conducerea Frottierex spune ca firma nu are capacitati de productie uriase pentru ca lucram la comanda si trebuie sa ne adaptam "stilului de lucru" al celor din unitatile hoteliere.
"In prezent nu se lucreaza pe trei schimburi din lipsa de comenzi, pentru ca cei mai multi clienti ne solicita in luna mai, pentru livrari in iunie. Acesta este principalul motiv pentru care pierdem pe sezon in jur de 40% din comenzile urgente", explica administratorul Frottierex.

Concurenta produselor din hartie
Firma clujeana Gemello, importator al produselor Forest Papir in Romania, a fost infiintata in 1995 de fratii Szabo.
Pana in 1999 firma clujeana a fost distribuitor pentru alte doua firme din Ungaria, Monleicke si Piszke, in 2000 devenind distribuitor exclusiv al Forest Papir.
Firma maghiara distribuie produse de igiena casnica in opt tari est-europene. Concurenta directa pentru firma clujeana vine din partea Zewa si din partea producatorului roman Asilpaper.
Gemello si-a propus ca din acest an sa-si intareasca prezenta pe piata hoteliera din Romania, anuntand in acest scop o diversificare a gamei de produse oferite in prezent.
"Vrem sa ajungem la un portofoliu de 1.000 de sortimente de produs. Suntem in discutii cu firma producatoare pentru a acoperi toata gama de produse necesare clientilor nostri din domeniul hotelier, astfel incat sa le putem oferi de la sapun pana la orice produs din hartie", spune Laszlo Szabo, director general Gemello.
Gama de produse distribuite in prezent de firma clujeana cuprinde 140 de sortimente, incluzand prosoape de hartie, servetele de masa, batiste, hartie igienica de lux. Servetelele reprezinta 50% din cifra de afaceri a societatii.
Principalii clienti ai firmei sunt hotelurile si restaurantele, aceasta fiind si directia in care compania isi propune sa se dezvolte in urmatorii ani.
"Nu distribuim in supermarket-uri deoarece nu s-ar justifica o astfel de investitie. Noi credem ca viitorul afacerii noastre il reprezinta distributia in institutii. Majoritatea hotelurilor din Cluj-Napoca cumpara de la noi produsele de igiena. In acest domeniu estimam o cota de piata de aproape 90%", a precizat Szabo. El estimeaza ca in acest an firma pe care o conduce va atinge o cifra de afaceri de un milion de euro, cu 20% mai mare decat in 2004.
Printre planurile companiei se numara si achizitionarea unui teren de 5.000 de metri patrati in Capusu Mare, situat la 10 km de autostrada, locatie in care ar putea fi construit un depozit.
Gemello dispune de o retea proprie de distributie care acopera un segment important din teritoriul tarii, mai putin trei judete din Transilvania si patru din Moldova, zone in care compania Forest Papir este reprezentata de firma Vindex din Satu Mare.
"Intentionam ca in urmatorul an sa convingem firma producatoare din Ungaria sa ne acorde exclusivitate pe Romania. Vanzarile noastre sunt mult mai mari decat ale firmei satmarene", a adaugat Laszlo Szabo.

O piata europeana de 14 miliarde de euro
Cel mai important producator de textile de menaj si de interior din Uniunea Europeana este Portugalia - al doilea mare furnizor de lenjerie de pat din lume, cu o cota de piata de 13% - urmata de Belgia si Italia. De-a lungul anilor ''90, piata mondiala a textilelor de interior a crescut cu aproape 7% anual, iar in 1998 s-au vandut produse apartinand acestei categorii in valoare de aproape 14 miliarde de euro numai pe piata Uniunii Europene. transilvania@zf.ro