CinemaPro Bucuresti, prima veriga a unui lant care se va extinde in toata tara

Autor: Bucur Irinel 25.03.2005

Bucurestenii au, incepand de ieri seara, un nou cinematograf, amplasat in plin centrul capitalei. Cinematograful "Luceafarul" asa cum era cunoscut de bucuresteni nu mai exista, el fiind transformat in ultimele luni, dupa o investitie de peste 900.000 de dolari (692.000 de euro), in CinemaPro "Piata Universitatii". Acesta reprezinta prima veriga a unui lant de cinematografe care se va extinde in toata tara.


Deschiderea oficiala a noului cinematograf a avut loc ieri seara, cu avanpremiera celebrului "Million Dollar Baby", marele castigator la Oscarurile de anul acesta.


CinemaPRO se pozitioneaza in categoria cinematografelor de gala, prin opozitie cu cinematograful de consum din mall-uri. Atu urile lui stau in calitatea proiectiilor (ce vor fi facute cu aparate de ultima generatie, de provenienta Cinemecanicca) si a sunetului Dolby Digital, ambele utilizand tehnologii de ultima ora.


In plus, confortul in fotolii este superior celui din salile bucurestene de pana acum. Noul cinematograf ofera aceste facilitati la preturi comparabile cu cele ale biletelor cu tarif normal de la mall. Dimineata, pentru elevi si studenti se ofera discounturi importante, de pana la 75%.


Preturile au fost gandite astfel incat sa fie accesibile pentru toate categoriile de public. Preturile sunt diferentiate in functie de intervalele orare, astfel ca proiectiile de seara sunt mai scumpe. De altfel, in functie de ore, exista doua categorii de target: una vizeaza elevii si studentii pentru care sunt special concepute preturile de la matineu, iar cealalta este formata din oamenii realizati profesional, cu venituri peste medie, care cauta divertisment de calitate in centrul Bucurestiului.


Operatorii noului cinematograf mizeaza pe un numar de 20.000 de spectatori pe luna, la un pret mediu al biletului de trei euro. Incasarile din publicitate vor fi in functie de numarul intrarilor in sala de cinematograf. Numarul locurilor a fost micsorat, in vederea maririi confortului. Astfel, s-au modificat amplasarea scaunelor, dimensiunile lor, precum si spatiul dintre ele. Acum cinematograful are 541 de locuri, fata de cele o mie pentru care a fost proiectat initial. Standardele de confort si vizionare sunt identice cu cele existente in cinematografele din SUA si Europa Occidentala.


Cinematograful are un candy-bar in foaier, de unde se pot cumpara snacks-uri, dulciuri, racoritoare, cafea sau bauturi slab alcoolizate. In plus, au fost reinstituite plasatoarele, care ofera asistenta si consultanta in legatura cu titlurile care ruleaza in cinematograf sau cu cele viitoare.


La CinemaPro "Piata Universitatii" vor fi prezentate in premiera cele mai importante productii, dar nu vor fi neglijate nici filmele remarcabile, care chiar daca nu vor fi in premiera la CinemaPro, vor fi vizionate in conditii unice in Romania.


Durata lucrarilor a depasit cu putin termenul stabilit initial, din cauza ca tehnologiile existente in Romania nu s-au pliat in cateva cazuri pe necesitatile cinematografului. Pe langa investitia in constructie, s-au facut si eforturi pentru instruirea personalului si pentru programele de marketing.


Biletele la acest cinematograf vor fi vandute printr-un sistem informatizat care va asigura o evidenta foarte stricta a intrarilor, ceea ce va asigura o buna relatie cu distribuitorii de film. in privinta productiilor alese pentru a fi prezentate, CinemaPro va trata in mod egal distribuitorii. Filmele romanesti vor avea de acum inainte avanpremiera pentru presa la CinemaPro, marti dimineata.


Cinematografe asemanatoare, sub aceeasi denumire, CinemaPro, vor fi deschise si in alte orase mari. In Bucuresti, proiectul unui al doilea astfel de cinematograf se afla intr-o faza incipienta.




Publicitatea si cinematograful


Anul 2004 a fost cel mai bun de pana acum pentru publicitatea romaneasca in ansamblu, judecand dupa valoarea neta inregistrata: 193-202 milioane de euro, conform studiului realizat de Media&Advertising, publicatie a Mediafax. In topul celor mai mari cresteri procentuale ale veniturilor nete in 2004, cinematografele se situeaza pe locul al doilea (+48% fata de 2003), in urma Internetului (+56%). Totusi, cota de piata a pe care o au cinematografele din totalul publicitatii este destul de redusa, de circa  0,5-0,6%.


Conform Zenith Media, cheltuielile media nete pentru cinema, in 2004, in Romania, au fost de 1,8 milioane de dolari si sunt estimate sa ajunga la 2,7 milioane de dolari in 2005 (crestere de 50%).


Preturile pentru difuzarea campaniilor in salile de cinema variaza in functie de mai multi factori, cum ar fi: numarul de sali in care se desfasoara campania, perioada pe care se desfasoara campania, lungimea spotului, explica Bogdan Zaman, director general Catalina Advertising. El este de parere ca un cinematograf se poate compara cu orice ziar, in sensul in care costul pe mia de spectatori este comparabil cu mia de cititori ai unui ziar sau ai unui spot TV.


"O campanie care intr-o luna de zile aduna 120.000 de spectatori, in 20 de cinematografe, costa intre 3.500-4.000 de euro. Se negociaza in functie de volum si de perioada campaniei", spune Zaman, precizand ca aceleasi costuri sunt valabile si in cazul unui ziar. Spre deosebire insa de mediumul tiparit, preturile pentru publicitatea in cinematografe sunt foarte flexibile si negociabile. Pretul unei campanii poate fi negociat chiar si pana la 3.000 de euro, "daca agentia de publicitate imi da mult de lucru", explica Zaman. "Asta inseamna 3 euro pentru o mie de spectatori".


Exista o diferenta intre cititorii de ziar si spectatorii de film: "la cinema e intuneric si nu ai unde sa te uiti in alta parte. Mesajul este sigur perceput.


La ziar nu se stie daca cineva a citit reclama, ci doar cine citeste ziarul - poti trece peste reclame linistit".