Piata cotidienelor franceze: cresc ziarele de sport si economice, scad cele generaliste

Autor: Madalina Anton 18.03.2005

Vanzarea cotidienelor pe piata franceza a fost in 2004 in usoara scadere, cu 0,5% mai putin decat in 2003. Dar in spatele cifrelor se ascund discrepante foarte mari, informeaza Le Figaro.
Conform unui bilant intocmit anual de Biroul de Difuzare a Presei (BDP), titlurile grupului Amaury s-au vandut cel mai bine pe piata.
Motivul principal este difuzarea L' Equipe (atat prin vanzarea la chioscuri cat si pe baza abonamentelor), care a crescut cu  8,7% in 2004, pana la  355.135 de exemplare fata de cele 326.728 de exemplare din anul precedent. Cotidianul sportiv a profitat din plin de Euro 2004 si de Jocurile Olimpice de la Atena.
Un alt titlu  national al grupului Amaury, Aujourd'hui en France, a cunoscut de asemenea o crestere a vanzarilor sale, de 3,2%, atingand 153.097 de exemplare.
Le Parisien  a pierdut cumparatori in ultimul an deoarece, potrivit datelor BDP, cotidianul regional a inregistrat  352.536 de exemplare vandute in 2004.
Anul trecut, cotidianul a vandut 362.000 de exemplare. Diferenta de 10.000 de exemplare a provocat rumoare la sediul Le Parisien.
Potrivit unor surse, responsabilitatea apartine sistemului de distributie, in timp ce altii au dat vina pe linia editoriala.
Jacques Esperandieu, director adjunct al cotidianului Parisien, si-a manifestat public dezamagirea asupra acestui subiect, intr-o reuniune interna la inceputul anului.
Aceasta situatie l-ar putea chiar determina pe Esperandieu sa renunte la atributiile sale de conducere.



Au castigat economicele
Printre ziarele care au castigat cititori in anul 2004 se numara Les Echos a carui difuzare a crescut cu 2,1% si La Tribune, cu 0,6%.  Cresterea vanzarilor acestor cotidiene economice s-a datorat sporirii numarului de abonamente.
L'Humanite, cotidianul comunist fondat de parintele socialismului francez Jean Jaures, a castigat cu 1,7% mai multi cititori, numarul exemplarelor vandute fiind de 48.819.
La Croix cunoaste din ianuarie 1999, de cand a trecut la aparitie matinala, o situatie economica mai buna, continuand sa castige cititori. Difuzarea sa a fost, conform datelor proprii, in crestere cu 1,1% in 2004 pana la 94.600 de exemplare.



La altii situatia nu e asa de roz
Alte cotidiene inregistreaza situatii mai dificile. Le Monde a inregistrat o scadere a tirajului de 4,1%, pana la 330.778 de exemplare vandute. Cotidianul Le Monde este in atentia Prisa, cel mai mare grup de media din Spania. Spaniolii si-au exprimat intentia de a investi in cotidianul francez 25 de milioane de euro, in conditiile in care acesta si-a sporit popularitatea si a ajuns la 330.768 de exemplare vandute peste tot in lume. Prisa detinea deja 0,8% din actiuni, dar prin achizitie isi poate mari participatia pana la 14,8%. Le Monde a apelat la mai multe grupuri de presa in incercarea de a-si redresa situatia financiara.
Le Figaro a anuntat o scadere de 3,2% anul trecut, pana la 329.721 de exemplare vandute.
Cea mai mare scadere a avut-o cotidianul France Soir,  care a inregistrat  o prabusire de 11,6%, pana la 62.197 de exemplare.
 "Constatam, in general, in 2004, o scadere a vanzarilor catre terti, vanzari grupate dupa companiile aeriene si hoteluri. Acestea nu prea mai sunt rentabile. Se remarca din ce in ce mai mult importanta cumparaturilor ocazionale", a precizat Patrick Bartement, directorul general al Biroului de Difuzare a Presei.