Lungul drum al dealerilor de la "banalul" showroom la complex auto

Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Ciriperu 03.02.2005


Anul trecut, piata auto romaneasca a cunoscut cea mai mare crestere de dupa 1989, ajungandu-se la un volum al vanzarilor de 180.000 de unitati, cu o valoare ce se apropie de 2 miliarde de euro. "Piata auto a inregistrat in 2004 cea mai mare crestere anuala - 33,7%, depasind precedentul record de 24,3% din anul 1998", declara Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA). Pentru 2005 se asteapta un volum al vanzarilor de masini noi care se va apropia de 200.000 de unitati.



Dincolo de aceste cresteri, piata auto este una dintre cele mai dinamice si printre cele mai adaptate la cerintele si standardele europene. Pentru a te putea "aseza" intr-un domeniu extrem de competitiv trebuie sa confirmi permanent increderea in piata prin investitii aflate in relatie directa cu imaginea de marca, traditia si prestanta constructorului pe care-l reprezinti. In acest context, alocarea unor sume importante pentru constructia de noi complexuri auto vine ca un raspuns la evolutia pietei. Anul trecut, o parte dintre dealerii auto locali au trecut de la "showroom-ul" auto la ideea de complex auto care sa integreze pachete complete de servicii, adiacente vanzarilor de autoturisme.





3 mil. euro pentru rigoare si pasiune



De la cele doua boxe service inchiriate initial la un atelier auto, dintr-un cartier marginas al orasului, unde si-au inceput activitatea in 1992 si pana la complexul de milioane de euro, Compexit Group a parcurs un drum de mii de kilometri. Incepute in 15 iunie 2003, lucrarile de constructie ale primului Complex Skoda-Seat din Transilvania au fost finalizate in februarie anul trecut, in urma unei investitii de 3.000.000 de euro. Creditele in valoare de 1.930.000 de euro au reprezentat investitia in constructie, 370.000 de euro au fost necesari pentru achizitionarea terenului, iar restul investitiei s-a concretizat in echipamentele si dotarile de ultima ora. "Firma pe care o conduc nu vinde masini, ci pachete complete de servicii", spunea la inaugurarea Complexului Razvan Rotta, director general Compexit Group.



Investitia de trei milioane de euro in constructia unui nou complex auto, opera lui Dan Palagheanu (unul dintre cei patru fondatori ai Compexit Trading), a insemnat alaturarea a doua marci, reprezentate de doua firme ale aceluiasi grup, doua marci extrem de diferite. "Fiecare brand apeleaza la o alta parte din noi. Skoda face apel la traditie, ne identificam cu aceasta marca, iar Seat-ul este o pasiune", declara Razvan Rotta, director general Compexit Group. In cadrul membrilor Grupului exista optiuni care uneori se schimba, dar caracteristicile de baza sunt usor de observat. Dragos Barlea spune ca totul se reduce la identificarea cu autoturismul. "O marca merge mana in mana cu pasiunea, iar cealalta cu rigurozitatea si traditia. Oamenii din Compexit se aseaza acolo unde le este locul. Echipele sunt diferite in relationare si in stil de vanzare, pentru ca si clientii sunt diferiti", este de parere Dragos Barlea.



Suprafata totala a terenului este de 10.860 mp, din care aria construita reprezinta 3150 mp, iar cea desfasurata insumeaza 4110 mp. Cele doua showroom-uri pentru Skoda, respectiv Seat, au fost construite in stil arhitectural propriu. Showroom-ul Skoda a fost construit pe o suprafata de 505 mp, in timp ce spatiul rezervat marcii spaniole este de 462 mp. Numarul total al masinilor ce pot fi expuse in noul complex se ridica la aproximativ 15 (7 pentru Skoda si 9 pentru Seat).Service-ul este format din doua hale de 786 si 695 mp si ofera servicii speciale cu ajutorul tehnologiei de ultima ora. Noua constructie mai dispune de un atelier de tinichingerie, doua depozite de piese, iar toate operatiunile sunt realizate in baza unui sistem de gestiune electronic.



Compexit Group a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 6,6 milioane de euro, cu 16% mai mare decat in 2003. Compexit Trading, dealerul autorizat al marcii Skoda in judetul Cluj, se detaseaza de celelalte trei societati membre ale grupului, realizand 65% din cifra totala de afaceri. Anul trecut Compexit Trading a avut o crestere a cifrei de afaceri de 9,5%, depasind pargul de 4 milioane de euro, cu 467 de unitati vandute, fata de 441 in 2003. Cea mai dinamica crestere din grup a cunoscut-o firma Topcar, dealer autorizat Seat, pentru care afacerile in 2004 au crescut cu 45,64%. Chiar daca in raport cu unitatile vandute, cifrele din ultimii doi ani sunt aproape egale (125 de masini in 2003, respectiv 126, anul trecut), activitatea de service, principalul indicator operational a impulsionat afacerile Topcar. Compexit Group reuneste patru firme : Compexit Trading, Proton Auto, Seul Auto si Topcar.





Un nou duo : Opel-Chevrolet



Nici pentru Ecomax MG, dealerul clujean al marcilor Opel si Chevrolet, spatiul existent in vechiul showroom nu mai corespundea cu cerintele de pe piata auto clujeana. Pentru a putea merge mai departe, firma clujeana, patronata de omul de afaceri Arpad Paskany, a investit anul trecut peste 2 milioane de euro in constructia unui nou complex auto la Cluj-Napoca. Locatia are o suprafata construita de aproximativ 2000 de metri patrati si cuprinde un show-room, un service de mecanica, de tinichingerie si de vopsitorie. "Este raspunsul nostru la solicitarile clientilor, pentru ca vechiul show-room nu mai corespundea din punctul de vedere al spatiului. Complexul era neincapator chiar si pentru Opel, iar de la jumatatatea lunii mai, de cand suntem dealeri si pentru Chevrolet nu mai puteam face fata cererilor", afirma Tony Dascalu, director Ecomax MG.



In cadrul noului complex auto Opel-Chevrolet din Cluj-Napoca, lansat la jumatatea lunii septembrie, pot fi expuse pana la 12 masini apartinand ambelor marci. Dascalu sustine ca firma pe care o conduce isi propune sa castige o cota de piata importanta.



In 2003, marca Opel a cunoscut o crestere de 50% a vanzarilor de autoturisme in Transilvania. Conform datelor furnizate de Asociatia producatorilor si importatorilor de automobile (APIA), in 2003 aproape 700 de transilvaneni au achizitionat un autoturism marca Opel, cele mai multe solicitari provenind din judetele Bihor, Cluj si Sibiu. In 2003, dealerul clujean a vandut 115 autoturisme marca Opel. "Chevrolet-ul ne-a depasit asteptarile si s-a dovedit o marca foarte buna pentru piata transilvaneana inregistrand in primele doua luni de la lansarea locala, peste 60 de autoturisme vandute", a afirmat Tony Dascalu.





Cum sa iti faci casa la masina



Daca anul 2004 a conturat primele treceri de la notiunea binecunoscuta de showroom auto la cea de complex axat pe pachete complete de servicii, anul acesta majoritatea dealerilor locali s-au hotarat ca au nevoie de astfel de investitii pentru a nu fi inghititi" de cei aflati cu un pas inainte.





In 2005 Peugeot se muta in casa noua



Compania Eurial Invest, concesionarul Peugeot in judetul Cluj a inceput de anul trecut derularea investitiei de 6 milioane de euro in constructia primului Blue Box din Ardeal. Noul complex auto respecta toate normele si standardele de marca fiind fidel conceptului Blue Box. Lansat in anul 2000, acesta reprezinta o recunoastere internationala a standardelor impuse de Automobiles Peugeot pentru spatiul de expunere si de comercializare a masinilor, precum si pentru cel destinat activitatilor post vanzare.



Investitia realizata de Eurial Invest la Cluj cuprinde atat constructia cladirii si achizitionarea terenului propriu-zis, cat si stocul de piese de schimb si masinile de prezentare. Blue Box-ul va fi inaugurat, conform graficelor de executie si de finisare a lucrarii la data de 1 iulie. Cu o suprafata totala de 16.588 mp si o suprafata construita de aproximativ 4.000 mp, investitia Eurial Invest de la Cluj se pozitioneaza pe locul doi ca dimensiune si importanta dupa concesiunile deja deschise la Bucuresti si Pitesti.



O data cu deschiderea noii concesiuni, Eurial Invest Cluj va pune la dispozitia clientilor sai si cateva servicii noi. Pe langa vanzarea de autovehicule noi, Peugeot Cluj va oferi si "Occasions du Lion" - Ocaziile Leului, un serviciu adiacent de vanzare auto ce vizeaza sectorul second-hand. Showroom-ul va dispune, pe langa spatiul de receptie si spatiile dedicate consilierii clientilor, de un forum utilat ca spatiu de recreere.



In 2004 Peugeot a inregistrat un salt de 51,14%, fata de o crestere de 34,04% a pietei totale pe segmentul importuri. Fata de cele 5.503 unitati vandute in 2003 , volumul de vanzari a crescut anul trecut, ajungand la cifra de 8.317 unitati livrate, situandu-se la finele anului 2004, conform Buletinului APIA, pe locul II in topul marcilor importate (volume cumulate, turisme si utilitare). Cu cele 236 unitati vandute in anul 2004, concesiunea din Cluj se inscrie in trend-ul ascendent al vanzarilor si al cotei de piata inregistrate la nivel national.





Complex DaimlerChrysler de 5 milioane de euro



Dupa ce au organizat diferite targuri pentru a-si promova mai eficient marcile pe piata locala, reprezentantii companiei RMB Inter-Auto, dealer autorizat in judetul Cluj pentru cele zece marci ale Diviziei Auto Tiriac, au anuntat investitii importante in locatii necesare promovarii mai eficiente a autoturismelor comercializate de ei. Cu o investitie de peste 5 milioane de euro, firma a inceput constructia unui nou showroom destinat autoturismelor ce apartin familiei DaimlerChrysler. Planurile de dezvoltare ale dealerului clujean includ si o modernizare a showroom-ului existent pentru marca Ford, investitie estimata la 700.000 de euro.





Pentru completarea gamei de servicii



Complexul DaimlerChrysler, la care lucrarile de constructie au inceput deja, va avea o suprafata construita de 6.859 mp, din care showroom-ul va ocupa 2.760 mp, iar spatiul destinat expunerii, conceput pentru 16 autoturisme, va avea 900 de mp. "Noul complex DaimlerChrysler va fi lansat in trimestrul al II-lea al acrestui an, perioada in care vom incepe si extinderea pentru Ford, care va fi finalizata la sfarsitul anului", spune Anca Zapartan, reprezentant marketing/comunicare al RMB Inter-Auto. Modernizarea showroom-ului Ford se va realiza pe o suprafata de 275 de mp si va permite expunerea a sase masini. "Am hotarat sa efectuam aceste doua investitii din dorinta de a imbunatati prezenta marcilor pe piata, dar si pentru a satisface exigentele clientilor si pentru a respecta standardele marcilor comercializate", a mai spus Anca Zapartan.



Noul complex va oferi, pe langa vanzarea de masini noi, si service autorizat, atat in perioada de garantie cat si in cea de postgarantie, va asigua sistemul de buy-back si vanzarea de autovehicule second-hand, precum si vanzari de piese de schimb. "Fidelizarea clientilor este unul dintre cele mai importante aspecte pe piata clujeana, care inregistreaza o usoara crestere. Oferta este extrem de variata, iar cererea preponderent fluctuanta este acceentuata de existenta unor oferte speciale, mai ales primavara si spre sfarsitul anului", a mai spus reprezentanul RMB Inter-Auto.



Compania RMB Inter-Auto este dealer autorizat in judetul Cluj pentru cele zece marci reprezentate de Divizia Auto Tiriac in Romania: Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Mitsubishi, Ford, Mazda, Hyundai, Land Rover, Jaguar si Smart. Reprezentantii firmei asteapta in acest an o cifra de afacei de aproximativ 9 milioane de euro, in conditiile in care cresterea inregistrata anul trecut a fost de peste 75%, compania clujeana contabilizand afaceri de 7,5 miliioane de euro. Numarul unitatilor vandute a crescut cu peste 80% fata de 2003, iar pentru acest an conducerea estimeaza o crestere de aproximativ 25%.





Volvo merge bine la Cluj



Compania X-Car, dealer autorizat in judetul Cluj pentru autoturismele marca Volvo, a anuntat o investitie de 400.000 de euro in constructia unui nou showroom destinat marcii. "Am pornit aceasta investitie din dorinta de a ne alinia la standardele Volvo, in ceea ce priveste identitatea de marca si targetul pentru vanzare de autovehicule premium", declara Dan Gorgan, director general X-Car.



Lucrarile de constructie la noul complex Volvo din Cluj au inceput in luna septembrie a anului trecut, iar oficialii companiei estimeaza ca in perioada mai-iunie showroom-ul va deveni functional. Pe o suprafata de 680 de mp vor putea fi expuse sapte autoturisme. "Vom oferi toate serviciile care au legatura cu vanzarea de autoturisme, precum si finantari, iar din anul 2006 si sistemul de buy-back", a mai spus directorul general al X-Car. Oficialii clujeni au anuntat triplarea cifrei de afaceri in 2004 fata de 2003, precum si o crestere spectaculoasa a numarului de unitati vandute. "Piata clujeana este foarte conservatoare, marcata de imaginea autovehiculelor germane, iar ca si dinamica este cu aproximativ doi ani in urma celei din capitala", a mai spus Dan Gorgan.



Dealerul clujean al marcii Volvo a fost gasit de catre Forum Auto, reprezentantul direct al producatorului suedez in Romania, in 2003, an in care X-Car a vandut 11 autoturisme. Anul trecut firma a incheiat 37 de contracte si a stabilit pentru acest an un target de 60 de unitati.
transilvania@zf.ro